جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افق نه چندان روشن همکاری ایران و قاره آفریقا

افق نه چندان روشن همکاری ایران و قاره آفریقا

با این حال و برخلاف آنچه در این نشست روز جمعه عنوان شد، علی لقمانی اذعان دارد که صرفاً با برگزاری همایش و سخنرانی نمی‌توان از ظرفیت‌های بکر سایر نقاط جهان استفاده کرد. چراکه به باور این کارشناس حوزه بین‌الملل، «به نظر می‌رسد سیاست خارجی ایران، ریل‌گذاری خود را با تمرکز بر خاورمیانه عربی پیش برده است و مناطقی مانند آسیای میانه، شبه‌قاره و همچنین آفریقا به شکل جدی مدنظر دیپلماسی اقتصادی نیست».

شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر افزایش یافت

تهران-ایرنا- وزارت بهداشت غزه جدیدترین آمار شهدا و مجروحان جنایت‌های رژیم صهیونیستی را منتشر و اعلام کرد: از هفتم اکتبر تاکنون، ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر در نوار غزه شهید و ۷۷ هزار و ۵۷۵ نفر هم مجروح شدند.

سفر معاون وزیر خارجه به عربستان

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد به عربستان سفر کرد.

Loading

تلاش همه‌جانبه آمریکا برای نابودی برجام

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نزدیک شدن به پایان دوره 5 ساله تحریم تسلیحاتی و ممنوعیت انتقال موشک‌های بالستیک به ایران دلیل اصلی خروج آمریکا از برجام بود. چراکه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، امکان خرید چنین سلاح‌هایی را برای ایران البته با اجازه شورای امنیت و به‌صورت موردی فراهم می‌کرد.

دیمیتری کیکو در یادداشتی که وب‌سایت شورای امور بین‌الملل روسیه آن را منتشر کرد؛ نوشت: به دلیل مخالفت برخی از اعضای شورای امنیت ازجمله آمریکا، به تصویب رسیدن این قطعنامه کار آسانی نبود. تحریم تسلیحاتی برای مدت 5 سال اعمال شد و در اکتبر سال 2020 منقضی خواهد شد. واشنگتن تلاش کرد این محدودیت‌ها را گسترش دهد و هم‌زمان با متهم کردن ایران به عدم رعایت برخی مفاد برجام، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را عملی کند.

تلاش‌های هیئت نمایندگی ایالات‌متحده در سازمان ملل متحد نیز موفقیت‌آمیز نبود. ابتدا در شورای امنیت، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در مورد تحریم تسلیحاتی نامحدود علیه ایران شکست خورد و سپس تلاش آمریکا برای شروع مکانیسم ماشه با رأی منفی اعضای شورای امنیت (به‌جز جمهوری دومینیکن) برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران خنثی شد. تلاش‌های نماینده آمریکا در سازمان ملل برای دعوت از روسیه و چین جهت پیوستن به اجماع ضد ایرانی نیز نشان داد که آمریکا با این اقدامات در حال تضعیف قوانین بین‌الملل و منزوی کردن خود در جهان است.

دلیل اصلی بحران فعلی این است که آمریکا با خروج از برجام در سال 2018، حق استفاده از مکانیسم‌های پیش‌بینی شده توسط برجام و قطعنامه 2231 را از دست داد. با خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های خارجی به دلیل ترس از مجازات شدن توسط آمریکا و درحالی‌که هنوز به برجام پایبند مانده بودند تصمیم گرفتند از ایران خارج شوند و ایران دوباره در یک فشار مضاعف اقتصادی قرار گرفت.

همان‌طور که مایک پمپئو در توئیتی در 27 اوت 2020 نوشته بود، در ماه سپتامبر مکانیسم ماشه تحریم‌های ضد ایرانی را برگرداند. البته جامعه بین‌الملل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را رد کرده است، اما ایالات‌متحده ادعا کرده همه کشورهایی که این تحریم‌های «غیرقانونی» را نقض می‌کنند مجازات خواهد کرد.

اگرچه در طول سال‌های 1995 تا 2015 آمریکا با برنامه هسته‌ای ایران مخالف بود و تمام تحریم‌های مربوط به انرژی و مالی ایران مربوط به آن می‌شد، اما هم‌اکنون این اختلافات محدود به برنامه هسته‌ای نیست. درخواست‌های 12 گانه پمپئو از ایران شامل توقف توسعه و آزمایش سیستم‌های موشکی، توقف حمایت از حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی، خلع سلاح شبه‌نظامیان شیعه عراق، توقف حمایت از حوثی‌های یمن، خروج نیروهای ایرانی از سوریه، توقف حمایت از گروه‌های نظامی و… است که مبنای خروج آمریکا از برجام بودند. علاوه بر این، آمریکا نظام ایران را یک نظام اقتدارگرای دینی می‌داند که باید تغییر کند.

دلیل تغییر دیدگاه واشنگتن از حمایت کامل از برجام در سال 2015 به خروج کامل از آن در سال 2018 به مسائل سیاسی داخلی آمریکا مربوط است. همچنان که برخی در دوره ریاست جمهوری اوباما، منتقد این قرارداد بودند و آن را از دست دادن یک ابزار مهم برای فشار بر ایران می‌دانستند. ترامپ نیز که در سال 2016 به قدرت رسید از مخالفان سرسخت برجام بود و در سال 2018 از برجام خارج شد تا فشار بیشتری به ایران تحمیل کند. هم‌اکنون واشنگتن تحریم‌های خود را با دلایل تازه‌ای اعمال کرده ولی طرفین دیگر برجام هنوز به قطعنامه 2231 پایبند هستند. البته مواضع آمریکا و متحدان اروپایی در مورد تحریم تسلیحاتی یکسان است و تجهیز ایران به سامانه‌های تسلیحاتی چینی و روسی را تهدیدی اساسی می‌دانند. ایران برای تقویت نیروی هوایی خود به این تجهیزات نیازمند است. از نگاه مقامات آمریکا، تجهیز نیروی هوایی ایران با جنگنده‌های مدرن و سایر تسلیحات مشکل بزرگی برای متحدان آمریکا در خلیج‌فارس ایجاد خواهد کرد و همچنین هزینه‌های عملیات نظامی احتمالی علیه ایران را افزایش خواهد داد؛ اما آمریکا قصد ندارد که فقط در مورد تحریم تسلیحاتی ایران اقدام کند بلکه آمریکا هدف خود را بر نابودی کامل برجام متمرکز کرده است. حتی با تغییر احتمالی دولت در انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا، احتمال بازگشت این کشور به برجام کم است.

نادیده انگاشتن قوانین بین‌الملل ازجمله منشور سازمان ملل توسط ایالات‌متحده عواقب خطرناک‌تری خواهد داشت. ازاین‌رو، آمریکا مجبور خواهد شد تا با ایجاد یک‌شبه قانون جدید، آن را به جامعه جهانی تحمیل کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *