جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

نماینده پاکستان در کنفرانس فلسطین: نبرد حماس علیه اسرائیل مشروع و موجه است

اسلام‌آباد- ایرنا- نماینده پاکستان در کنفرانس بین‌المللی فلسطین در استانبول گفت: مقاومت مسلحانه فلسطینیان از جمله حماس در برابر اشغال وحشیانه اسرائیل بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل کاملاً موجه است.

اسرائیل هرگز بر رفح مسلط نخواهد شد/ مقاومت در غزه در آماده باش کامل است

تهران- ایرنا- «عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب تاکید کرد: همه گروه های مقاومت در غزه در آماده باش کامل هستند و از تجارب خود در شهر «خان یونس» و شمال و مرکز نوار غزه بسیار استفاده کرده و غافلگیری های زیادی برای نظامیان صهیونیست دارند.

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

طالبان باید از قواعد و قوانین مرزبانی تمکین کند

عبدالمحمد طاهری می گوید: دستگیری مرزبانان ایرانی صرفا یک جنبه ندارد. جنبه مهم‌ تر دیگر این است که ثابت شد طالبان فارغ از قرائت‌های ایدئولوژیک تندروانه خود که می‌تواند یک تهدید امنیتی باشد، مشخصا در موضوع سرزمین‌های ایران پشت دیوار مرزی حاضر به همکاری با ایران نخواهد بود. به بیان دیگر این دست رفتارها نشان از سخت‌گیری طالبان دارد و همزمان با آن مویدی بر آن است که طالبان هیچ گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی و مرزداری را ملاک عمل و رفتار خود قرار نمی‌دهد و کوچک‌ترین توجهی هم به قراردادهای فی ما بین برای ترسیم مرز دو کشور ندارد.

Loading

حذف از فهرست تروریستی؛ وعده واشنگتن به سودان برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- رصد: توقف اخیر مایک پمپئو در سودان نشانگر یک گام دیگر برای گرم کردن سریع روابط دوجانبه میان سودان و آمریکا بود؛ این اولین سفر یک وزیر امور خارجه آمریکا به خارطوم، پایتخت سودان در ۱۵ سال گذشته بود.

کمرون هادسون در تحلیلی که اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا منتشر کرد، نوشت: برخلاف توقف کاندولیزا رایس در سال ۲۰۰۵ در این کشور که با هدف افزایش فشار بر عمر البشیر انجام شد، توقف پمپئو ظاهراً با هدف تحسین و مشروعیت بخشیدن به دولت موقت سودان بود؛ اما با کمی تامل می‌توان به این سفر به عنوان یک گام مانده به آخر در مسیر حرکت سودان برای خروج از فهرست دولت‌های حامی تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا توجه کرد.

موانعی که همچنان برای حذف سودان از این فهرست وجود دارد، در درجه اول به گروه‌های قربانی جنایات مرتبط با تروریسم سودان در گذشته و متحدان آن‌ها در کنگره مربوط می‌شود. در عین حال ماهیت گفت‌و‌گوها درباره سودان در واشنگتن در سال جاری تغییر کرده است. تردیدها در این باره که جناح‌های مرتکب شونده جرائم آماده‌اند تا به محض آنکه واشنگتن تحریم‌ها را رفع کرد، حکومت غیرنظامی این کشور را سرنگون یا تضعیف کنند، کم شده، اما هنوز از بین نرفته‌اند.

در واقع قبل از توقف اخیر پمپئو در سودان، ظاهرا بالاخره واشنگتن متوجه شده بود که بهترین راه تضعیف خرابکاران در سودان، سرمایه‌گذاری روی رهبران غیرنظامی و دولت انتقالی در این کشور است.

مسئله حذف سودان از فهرست حامیان تروریسم دیگر این نیست که این اتفاق باید رخ بدهد یا خیر، بلکه مسئله به چگونگی و زمان انجام آن مربوط می‌شود. متاسفانه سفر پمپئو کمک چندانی در خصوص پاسخ به این پرسش‌ها نکرد.

پمپئو روی عوامل دیپلماتیک ارزشمندی در رابطه خود با سودان و نخست‌وزیر آن، عبدالله حمدوک، سرمایه گذاری کرده است. دیدار موفق و تاریخی حمدوک از واشنگتن در دسامبر گذشته که پمپئو به دلیل آن که در سفر بود، آن را از دست داد، با تبادلات کوتاه میان آن‌ها در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در فوریه دنبال شد.

با این حال پمپئو از طریق تماس‌های منظم تلفنی تلاش‌ها برای اصلاحات سودان و اقدامات متعدد این کشور برای رفع ادعاها درباره تروریسم علیه این کشور را دنبال کرد و با نیروی نظامی این کشور برای شکل دادن به جبهه‌ای متحد در طول دوره گذار کار کرد.

همه این اقدامات به سفر تاریخی پمپئو و نتیجه غافلگیرکننده آن منجر شد که در آن موضوع عادی‌سازی روابط اسرائیل با سودان به عنوان پرسش بزرگ آمریکا مطرح شد و چیزی که حالا برخی از آن بیم دارند مطالبه جدید برای حذف سودان از فهرست حامیان تروریسم است.

حالا با توجه به اینکه ژنرال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان اولین تماس پنهان خود را با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ماه فوریه (با ترغیب پمپئو در تماسی تلفنی که با برهان داشت) برقرار کرد، این ایده که سودان می‌تواند با راهنمایی واشنگتن از یک دولت مندرج در فهرست تروریستی به یک دوست اسرائیل تبدیل شود، بسیاری را در حلقه سیاست خارجی ترامپ وسوسه کرده است.

پمپئو و تیم او بعد از موفقیت در امارات متوجه شدند که برای تکرار آن توفیق در رابطه با دیگر کشورهای عربی از فرصت کمی برخوردارند و علت سفر شتابزده او به خاورمیانه همین امر بود؛ اما با اضافه شدن سودان به فهرست کشورهایی که پمپئو به آن‌ها سفر کرد، منطق مقرر در پس حذف سودان از فهرست حامیان تروریسم نیز تغییر کرد.

حذف سودان از این فهرست دیگر بخشی از اهرم آمریکا برای ترغیب و حمایت از دولت انتقالی و اقداماتش برای اصلاحات و تحول دولت سودان به نظر نمی‌رسد، در عوض ظاهراً حذف سودان از این فهرست به اهرمی برای به دست آوردن یک کودتای سیاست خارجی در خاورمیانه در روزهای پایانی باقی‌مانده تا انتخابات نوامبر تبدیل شده است.

شاید در ظاهر قابل درک باشد که تیم پمپئو به این امر به عنوان یک مسئله برد-برد نگاه کند. سودان به روشنی اعلام کرده است که اولویت اصلی‌اش در رابطه با واشنگتن حذف شدن از فهرست حامیان تروریسم است و تمایلش را برای انجام تقریباً هر کاری برای برآوردن خواسته‌های واشنگتن یا به عبارت دیگر حل و فصل احکام حقوقی مرتبط با تروریسم علیه این کشور نشان داده است.

ظاهراً نزدیک به ۳۵۰ میلیون دلار میان قربانیان آمریکایی و آفریقایی بمب‌گذاری‌های سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا توزیع شده است. رهبران غیرنظامی سودان نیز به دفعات بر قصدشان برای ایجاد یک سیاست خارجی متوازن و تعمیق روابطشان با دموکراسی‌های مستقرتاکید کرده‌اند. از نگاه واشنگتن برای اینکه نشان داده شود سودان حقیقتاً باید از این فهرست خارج شود، چه چیزی می‌تواند بهتر از این موارد و عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل باشد؟

 

اعمال فشار آمریکا بر سودان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی علیرغم تداوم بی اعتمادی عمیق در روابط دو کشور

اما پمپئو و تیمش در شتاب خود برای به دست آوردن چیزی از هیچ چیز، حساسیت‌ها در سودان درباره تغییر شرایط رفع تحریم‌ها و وضعیت شکننده گذار در سودان را نادیده گرفتند. با وجودی که حمدوک و پمپئو در تلاش بوده‌اند روابط را بر مبنای احترام متقابل احیا کنند، اما بی‌اعتمادی و سوء تفاهم در روابط رسمی دو جانبه همچنان عمیق است.

اعمال فشار برای عادی سازی روابط با اسرائیل، دولتی که یک نسل کامل از سیاستمداران سودانی سوگند خوردند هرگز آن را به رسمیت نشناسند و با آن همکاری یا مذاکره نکنند، ادعاهای مکرر پمپئو در این باره که هدف سیاست آمریکا تقویت پیوندهای دولت انتقالی و ارتقای روابط مثمرثمر میان نیروی نظامی و غیرنظامیان است را رد می‌کند. در واقع این تقاضا وضعیت شکننده‌ای را که دولت انتقالی در آن قرار دارد، کاملا نادیده می‌گیرد و همچنین خطر تضعیف توازن قدرت بسیار حساس میان رهبران نظامی و غیرنظامی سودان را به همراه دارد.

در نهایت، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی احتمالا اولین و مهم‌ترین ذینفعان گشاده دستی اسرائیل از طریق دسترسی به تجهیزات اطلاعاتی و دفاعی، آموزش و تبادل اطلاعات خواهند بود و در عین حال مدیریت گرفتاری بیش از 30 هزار پناهنده سودانی در اسرائیل که تل‌آویو مشتاق استردادشان است، بر عهده غیرنظامیان گذاشته خواهد شد.

در نهایت به نظر می‌رسد که سودان نزدیکی به اسرائیل را سرعت بخشد. واشنگتن می‌تواند گام‌های نهایی لازم برای حذف سودان از فهرست تروریسم را آرام‌تر بردارد. واشنگتن به نوبه خود نباید در تعهدی که به صورت خصوصی برای حذف سودان از فهرست حامیان تروریسم داده است، تردید کند؛ اما هنوز باید برای ترغیب کنگره به پرداختن به مسائل مربوطه تلاش شود. این گفتگوها زمان بر خواهد بود و ممکن است نیازمند چانه‌زنی‌های سیاسی در واشنگتن باشد. تاخیر بیشتر با امید هل دادن سودان به آغوش اسرائیل، شکنندگی وضعیتی که سودان در آن قرار دارد را نادیده می‌گیرد و تغییرات مهمی را که تا کنون رخ داده کم ارزش جلوه می‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *