جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

رویکرد غیرمسئولانه آمریکا در قبال کشورهای بالتیک

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سه کشور حوزه بالتیک در شمال اروپا از متحدان قدیمی آمریکا و از روابط خوبی با اعضای ناتو برخوردار هستند. در قرن بیستم و در سال 1991، ایالات‌متحده آمریکا ادعای مالکیت شوروی سابق بر لتونی، لیتوانی و استونی را رد و به این کشورها در راستای احیای استقلال‌شان کمک کرد.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در تحلیلی آورده است: از آن زمان، این سه کشور برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا از طریق ایجاد اصلاحات سیستمی در اقتصاد، حاکمیت و امنیت خود تلاش‌های جدی انجام دادند. این کشور‌ها ادغام خود را در نهادهای اروپایی-آتلانتیکی به‌عنوان یک عامل بازدارنده مهم در مقابل نفوذ روسیه می‌دانند.

تهدیدهای مسکو از زمان تجاوز روسیه به گرجستان در سال 2008 و جدایی کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه در سال 2014 افزایش‌یافته است. آنچه در این زمینه حیاتی است، اینکه ایالات‌متحده همچنان به ناتو متعهد بماند و حمایت خود از کشورهای حوزه بالتیک را افزایش دهد تا روابط دوجانبه قوی و همکاری‌های مشترک که تقویت‌کننده منطقه فراآتلانتیکی است تداوم یابد.

تحقق آرزوی قدیمی کشورهای بالتیک برای عضویت در ناتو نیازمند ایجاد تغییرات اساسی بود و ادامه روند اصلاحات یک عنصر اصلی در تقویت روابط دوجانبه با ایالات‌متحده و رکن اساسی امنیت فراآتلانتیکی بود. از زمان پیوستن لتونی، لیتوانی و استونی به ناتو در سال 2004، این سه کشور از اعضای مسئولیت‌پذیر و فعال ناتو بودند. این کشورها علی‌رغم ضعف قدرت نظامی‌شان به‌نوبه خود در تأمین امنیت منطقه‌ای اروپا نقش بسزایی داشتند و همچنین در برنامه‌های جهانی ناتو ازجمله ارسال نیرو به افغانستان مشارکت داشته‌اند. در سال 2019، این سه کشور بودجه دفاعی خود را تا دو درصد از کل بودجه ملی افزایش داده‌اند.

این افزایش بودجه نظامی، حمایت جامعه جهانی را به ارمغان آورده است. در اجلاس 2016 ناتو در ورشو، پایتخت لهستان، ناتو حمایت خود را از سه کشور بالتیک و لهستان اعلام کرد. همین‌طور ناتو بعد از تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2014 تعدادی هواپیماهای جنگنده را در اختیار سه متحد خود در بالتیک قرار داده است.

با افزایش حضور روسیه در بالتیک، هر یک از کشورها باید به برنامه جمعی دفاعی ناتو متکی باشند تا از دخالت‌های خارجی در امان بمانند. ایالات‌متحده همراه با شرکای اروپایی خود و جامعه بین‌المللی باید اقدامات بیشتری برای جلوگیری از دخالت‌های خارجی انجام دهد و اطمینان حاصل کند که کشورهای بالتیک به ابزارها و ساختارهایی مجهز هستند که امنیت آن‌ها را تضمین خواهد کرد.

آمریکا تا به امروز حمایت خود از منطقه بالتیک را ذیل توافقنامه منعقدشده آمریکا – بالتیک در سال 1998 انجام داده است. امضاکنندگان این توافقنامه در مورد تشکیل اروپای متحد و صلح‌جو، پایبند به دموکراسی، حاکمیت قانون، بازار آزاد و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه مردم موافقت کرده‌اند.

لتونی، لیتوانی و استونی به‌شدت پایبندی خود را به اتحاد فرا آتلانتیکی نشان داده و برای اجرای اصلاحات سیستماتیک در مورد انواع نگرانی‌های مشترک اعم از امنیت انرژی، شفافیت و پویایی اقتصادی تلاش کرده‌اند.

در چنین شرایطی، نظرات و اقدامات اخیر ترامپ در نادیده گرفتن اقدامات مهم کشورهای بالتیک و اتحاد آمریکا با این کشورها بسیار تأسف‌بار است. نظرات اخیر رئیس‌جمهور و مکالمات خصوصی او که توسط جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی او فاش شده، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور ترامپ اگر برای بار دوم انتخاب شود به‌جای تقویت و قدردانی از ارزش‌های ناتو ممکن است بخواهد ایالات‌متحده را از پیمان آتلانتیک شمالی خارج کند. این مسئله از چشم دوستان اروپایی دور نمانده است. مقاله اخیر نیویورک‌تایمز نیز نشان داد که برخی مقامات اروپایی نگران تشدید گام‌های منفی آمریکا در صورت پیروزی مجدد ترامپ هستند. این نگرانی نه‌تنها برای اروپا بلکه برای بسیاری از رهبران کنگره آمریکا نگران‌کننده است. یکی از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا نیز در همین مقاله هشدار داده است که «خروج از ناتو فاجعه‌بار خواهد بود».

ایالات‌متحده منافع عمیقی در حفظ ناتو، حاکمیت و امنیت منطقه بالتیک دارد. اکنون زمان آن است که ایالات‌متحده با تعمیق تعهد خود نسبت به ناتو و حمایت از کشورهای بالتیک برای ایجاد یک جامعه فرا آتلانتیکی قدرتمند و متحد به نقش رهبری خود عمل کند. امروز یک فرصت عالی برای کار بر روی یک منشور آمریکایی- بالتیکی برای رفع چالش‌ها وجود دارد. این منشور می‌تواند شامل ترویج دموکراسی، انتخابات آزاد و منصفانه، آزادی مطبوعات در منطقه، مبارزه با انتشار اطلاعات غلط، گسترش تجارت دوجانبه و افزایش سرمایه‌گذاری بین آمریکا و کشورهای بالتیک و حمایت از کشورهایی باشد که به عضویت در خانواده یورو آتلانتیکی تمایل دارند. دقیقاً مانند سال 1991 همبستگی با ایالات‌متحده آمریکا می‌تواند موجب تقویت و محافظت از کشورهای بالتیک شده و به آن‌ها این امکان را دهد تا به مسیر رشد خود ادامه داده و درعین‌حال به جامعه فراآتلانتیکی نیز کمک کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *