جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ارزیابی روسیه از مواضع دو رقیب انتخاباتی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: گردهمایی‌های ملی اخیر دموکرات‌ها و جمهوری خواهان نتایج شگفت آوری نداشت. آن‌ها تنها تلاش کردند تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توازن قدرت بین دو حزب را به نمایش بگذارند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، جمهوری خواهان در کنار دونالد ترامپ ماندند و دموکرات‌ها از جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق حمایت کردند.

ایگور ایوانف در یادداشتی که وب سایت شورای امور بین‌الملل روسیه آن را منتشر کرد؛ نوشت: روسیه نیز مانند سایر کشورهای جهان، نظرات نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه به‌ویژه در موضوعات مربوط به سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل را دنبال می‌کند. هر دو نامزد جمهوری خواه و دموکرات با روش منحصر به فرد خود اعلام می‌کنند که به دنبال برتری آمریکا در رهبری جهان هستند، اما مباحث اصلی درباره ساختار سیاسی ایالات متحده برای دسترسی به این هدف اساسی متمرکز شده است.

 

موضع تند کاندیدای دو حزب علیه روسیه

شاید گفته شود که اظهارات اصلی‌تر در مورد موضوعات اساسی بعد از سوگند خوردن رئیس جمهور مطرح خواهد شد که البته این یک سخن کاملا درست است. با این حال، دو طرف موضع گیری خود را در مورد موضوعات ابتدایی برای مردم آمریکا و جامعه بین‌الملل بیان کرده‌اند. برای مثال، باید به واکنش دولت ترامپ و مخالفت با حوادث اخیر بلاروس و حادثه الکسی ناوالنی توجه داشته باشیم. پاسخ دولت ترامپ بسیار تند بود و این نشان می‌دهد که به جای پیشنهادهای سازنده درباره از سرگیری گفتگوها، دو نامزد اقدامات «تنبیهی» برای روسیه در نظر گرفته‌اند.

نمی توان گفت دیگر هیچ سیاست مدار عاقلی در ایالات متحده باقی نمانده است که اهمیت رابطه با روسیه را به هر دو نامزد گوشزد کنند. این موضوع به‌ویژه در نامه‌ی سرگشاده اخیر که توسط 103 نفر از دیپلمات‌های عالی رتبه سابق، مقامات رسمی و مقامات نطامی منتشر شد، مشهود بود. امضاءکنندگان این نامه انتقادات زیادی از عملکرد فعلی واشنگتن در ارتباط با روسیه داشتند و همچنین خواهان شروع گفتگوهای دیپلماتیک با روسیه بودند.

از سوی دیگر، روسیه نیز مصمم است در روابط خود با آمریکا مسیر سختی را طی کند. اگرچه مسکو همچون واشنگتن این موضوع را به صراحت بیان نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد هر دو کشور برای یک رویارویی بلند مدت آماده هستند.

در سیاست و دیپلماسی هیچ مشکل حل ناشدنی وجود نداشته و دیر یا زود یک راه حل پیدا خواهد شد. چنانکه یا یکی از طرف‌ها و یا هر دو طرف خواهد باخت. گزینه سومی هم ممکن است وجود داشته باشد که طرفین موفق شوند به موقع تهدیدهای موجود را رفع کنند و به یک توافقی برسند که برای هر دو طرف پیروزی محسوب شود.

رسیدن به یک توافق در موضوعات حیاتی همیشه چالش برانگیز بوده است و از آنجا که روابط روسیه و آمریکا سال‌هاست که به سمت وخیم‌تر شدن حرکت کرده است و اینکه هیچ کدام از کشورها به دیگری اعتماد ندارد، رسیدن به توافق در مورد این دو کشور سخت‌تر است. از نظر کارشناسان با تجربه در مسائل بین‌الملل که دوره جنگ سرد را نیز تجربه کرده‌اند، وخیم ماندن روابط این دو کشور شرایط را برای آینده دو کشور و همچنین سایر کشورهای جهان سخت‌تر می‌کند. اکثر کارشناسان معتقدند یک تغییر مثبت در روابط روسیه و آمریکا می‌تواند سرآغازی بر ایجاد یک فضای سالم بین‌المللی باشد.

 

ضرورت پذیرش واقعیت‌های روابط آمریکا و روسیه از سوی دو نامزد انتخاباتی

در طول دوران گذشته نیز ایده‌ها و پیشنهادهای مختلفی برای بهبود روابط آمریکا و روسیه ارائه شده‌اند که کاملاً واقع گرایانه هستند و منافع دو طرف را تامین می‌کنند. همچنانکه میخائیل گورباچوف و رونالد ریگان گفته بودند که در جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت. امروز نیز کرملین و کاخ سفید تائید می‌کنند که شرایط بین‌المللی پیچیده‌تر و سخت‌تر از گذشته است. از جمله این پیشنهادها از سرگیری مذاکرات «استارت جدید» بدون هیچ پیش شرطی است که طیف گسترده‌ای از موضوعات راهبردی را شامل می‌شود. پیشنهادهای دیگری نیز وجود دارد که از طریق کانال‌های مختلف به اطلاع رهبران سیاسی هر دو کشور می‌رسد.

با توجه به تقابل ژئوپلیتیکی روسیه و آمریکا، دو طرف باید بر روی مسائل امنیتی تمرکز کنند. در عین حال تجزیه و تحلیل تهدیدات عینی نیز نشان می‌دهد که اکثر چالش‌های امروز روسیه و آمریکا، از کشورهای ثالث ناشی می‌شود. بنابراین ارزیابی و برداشت‌های دو طرف از تهدیدها و چالش‌های بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ای برای آغاز گفتگوها و توافق‌های احتمالی دو کشور نه فقط در موضوعات امنیتی که در سایر مسائل اختلافی دو کشور باشد؛ اما تحقق این هدف مشروط به پذیرش واقعیت‌های روابط روسیه و آمریکا از سوی هر دو نامزد انتخابات است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *