جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

رویکرد متضاد آمریکا و آلمان در قبال چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: آیا می‌توان به رهبری ایالات‌متحده اعتماد کرد؟ آیا چین مورد اعتمادتر از آمریکا نیست؟ این جمله، یک نقل‌قول از سخنگوی حزب کمونیست نیست، بلکه سؤالی شفاف از طرف ولکر پرتز، مدیر مهم‌ترین اتاق فکر سیاست خارجی آلمان در امور بین‌الملل و امور امنیتی و مشاور دولت فدرال آلمان است. ولکر پرتز به موارد بسیاری همچون خروج ترامپ از توافق‌نامه آب و هوایی پاریس، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و یونسکو اشاره کرده و به سؤال خود با قطعیت پاسخ «آری» داده است.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد آلمان در سیاست خارجی خود دچار تردید شده است. این کشور که در طول دوران جنگ سرد صحنه اصلی نبرد بین دموکراسی و کمونیسم بود، اکنون در درگیری چین و آمریکا برای ایجاد هژمونی ساکت است. آلمان، تحت رهبری اتحادیه دموکراتیک مسیحی به نفع هیچ‌یک از طرفین موضعی اتخاذ نکرده است. برلین از موضع‌گیری درباره نقض حقوق بشر چینی‌ها اجتناب کرده و مخالف حذف سیستم‌های هوآوی از شبکه 5G خود است، اما درعین‌حال تحت حمایت چتر حمایتی ایالات‌متحده آمریکا باقی مانده است. اگرچه منافع اقتصادی آلمان و آمریکا مانع ایجاد درگیری بین این دو کشور شده است، اما دیری نخواهد پایید که نیروهای برلین و واشنگتن دوباره در مقابل هم صف‌آرایی کنند.

 

پول حرف اول را می‌زند

مدل تجارت آلمان مناسب یک جهان دارای اختلافات ژئوپلیتیکی نیست. با پایان جنگ سرد، آلمان تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ذینفعان نظم سیاسی و اقتصادی جهان به رهبری آمریکا شد. تحت پوشش چتر امنیتی آمریکا، برلین مسئولیت هیچ امور ژئوپلیتیکی را عهده‌دار نشده است و همین امر فرصت مناسبی برای آلمان فراهم کرد تا بر روی منافع تجاری خود تمرکز داشته باشد. در چنین حالتی که آمریکا به‌عنوان پلیس دنیا عمل می‌کرد، آلمان به‌عنوان فروشنده دنیا عمل کرده است. ازآنجایی‌که اختلافات ژئوپلیتیکی برای تجارت مضر است، این امر آلمان را در برابر اختلافات بین‌المللی آسیب‌پذیر کرده است.

در چنین شرایطی جدا شدن از چین یک استراتژی مناسب برای آلمان نیست. گره خوردگی و وابستگی اقتصادی آلمان به اقتصاد جهانی، به برلین نه‌تنها اجازه قطع روابط تجاری را نمی‌دهد بلکه حتی اجازه کاهش روابط تجاری‌اش با چین و آمریکا را نمی‌دهد. برلین از این استراتژی آمریکا که خواستار قطع کامل روابط با چین است پیروی نخواهد کرد.

 

افزایش بی‌اعتمادی در دو سوی آتلانتیک

عدم تمایل برلین برای پیروی از فشارهای ضد چینی آمریکا ناشی از وخامت روابط سیاسی برلین با واشنگتن است. روابط ایالات‌متحده و آلمان در حد پایینی است و هر دو طرف در این امر مقصر هستند. بسیاری از آلمانی‌ها ممکن است از خودشان بپرسند که آیا چین نسبت به آمریکا یک شریک قابل‌اعتمادتری است؟ اما آلمانی‌ها از خود سؤال نمی‌کنند که آیا خودشان یک شریک قابل‌اعتماد برای آمریکا هستند؟ آلمان به تعهدات خود در تأمین هزینه‌های دفاعی ناتو عمل نمی‌کند، حساب‌جاری مازاد خود را کاهش نمی‌دهد، هوآوی را از شبکه G5 خود خارج نکرده است و علی‌رغم تهاجم روسیه به اوکراین و قتل یک چچنی در برلین و مسموم کردن رهبر مخالفان روسی همچنان اجازه ساخت خط لوله نورد استریم را متوقف نکرده است.

هیچ‌یک از این موضوعات جدید نیستند. دولت‌های قبلی ایالات‌متحده همیشه برای فشار آوردن به برلین در تلاش بودند ولی هیچ‌وقت موفق نشدند. آنچه در دوره ترامپ تغییر کرده است روش اعمال این فشار است. درواقع ترامپ با لج بازی، تند گویی و همراه با تهدید این کار را کرده است. او انتظار دارد که آلمان به‌صورت کورکورانه از آمریکا تبعیت کند.

 

آیا زمان تغییر رسیده است؟

انتخابات پیش رو در آلمان و آمریکا در صورت تغییر یکی از رهبران یا هر دوی آن‌ها می‌تواند فرصتی برای شروع دوباره روابط در دو سوی آتلانتیک باشد. اردوگاه «طرفدار تعامل با چین» در آلمان، به رهبری صدراعظم آنگلا مرکل در حال افول است. هم‌زمان، رویکرد ایالات‌متحده نیز باید در قبال آلمان تغییر کند، زیرا رفتار شبیه به یک برده با متحدان خود، خطر از دست دادن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

ایالات‌متحده آمریکا و آلمان باید به یک رویکرد مشترک در قبال چین برسند. هدف این استراتژی نباید پایین نگه‌داشتن چین باشد، بلکه هدف باید تقویت دموکراسی در سراسر چین برای مهار کردن چین باشد و این‌یک روایت مثبت برای ترغیب آلمان برای مشارکت در آن است.

گسترش تجارت، فناوری و روابط اقتصادی با کشورهای جنوب شرقی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین روابط اقتصادی خارجی آلمان را گسترش خواهد داد. ژاپن یک نمونه از این رویکرد است. توکیو در حال تنوع‌بخشی به زنجیره تأمین خود است و همچنین شرکت‌ها را ترغیب می‌کند تا تولیدات خود را مجدداً به ژاپن برگردانند و درنتیجه مقاومت اقتصادی ژاپن را افزایش دهند. آلمان نیز شروع به تقلید از اقدامات ژاپن کرده است. دولت فدرال آلمان در استراتژی اقیانوس هند- آرام تمایل خود را به کاهش وابستگی از طریق ایجاد تنوع اعلام کرده است.

بعد از مدت‌ها، نگاه سیاسی برلین به چین و روسیه شروع به تغییر کرده و این‌یک فرصت برای ایالات‌متحده و آلمان ایجاد کرده تا دوباره با یکدیگر متحد شده و آلمان را از یک متحد ضعیف فرا آتلانتیکی تبدیل به یک شریک قابل‌اعتماد کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *