جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

گام‌های ضروری اروپا برای ارتقای قدرت دیجیتالی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: طی پنج سال گذشته، اروپا در سیاست‌گذاری دیجیتال در جهان پیشتاز بوده است. اتحادیه اروپا در ارتقای استانداردهای حریم خصوصی، اعمال جریمه‌های ضد انحصارگرایی علیه شرکت‌های فن‌آوری و شکل‌دهی به موضوعاتی نظیر آسیب‌های آنلاین و هوش مصنوعی مشارکت فعالانه‌ای داشته است، اما به نظر می‌رسد که این تنها آغاز راه است.

وب سایت شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی نوشت: اروپا باید از ارزش‌ها، منافع و شهروندان خود در فضای دیجیتال حفاظت می‌کرد، فضایی که به تدریج به صحنه نبرد ژئواکونومیک و ژئوپلیتیکی تبدیل می‌شد، اما با توجه به فقدان قدرت فن‌آوری اتحادیه اروپا در رقابت با چین و آمریکا به عنوان بازیگران اصلی حوزه فن‌آوری، این اتحادیه به جای رقابت با آن‌ها به شکل‌دهی اکوسیستم دیجیتالی از طریق قدرت قانونگذاری خود پرداخته است تا به ارائه قوانین فرامرزی بپردازد که رعایت آن‌ها برای همه مشتریان اروپا و فعالان بازار واحد این اتحادیه ضروری است. به قول تیئری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، «اروپا نباید خود را با پلتفرم‌های امروزی تطبیق دهد، بلکه پلتفرم‌ها باید خود را با اروپا تطبیق دهند».

در نتیجه، اتحادیه اروپا امروزه قدرت پیشتاز قانونگذار دیجیتالی جهان محسوب می‌شود، اما آیا قدرت قانونگذاری برای صیانت از منافع اروپا و چشم انداز فن‌آوری دیجیتال و اینترنت کافی است؟ اگر چنین است، پس رویدادهای پس از نقطه عطف سال 2016 در ارائه «قانون کلی حفاظت از اطلاعات» چه می‌شود؟ اروپا چگونه می‌تواند اطمینان حاصل کند که قوانین آن به اساس اینترنت و ارزش‌های بنیادین آن لطمه نخواهد زد و موجب کاهش جذابیت، سودمندی یا کاربرد آن نخواهد شد؟ آیا اتحادیه اروپا در مسائل دیجیتال باید یک جانبه عمل کند یا ظرفیتی برای همکاری فراآتلانتیک و سایر ائتلاف‌ها وجود دارد؟

بر اساس همین پرسش‌ها بود که طرح «قدرت دیجیتال اروپا» در سال 2019 آغاز شد. در مورد ماهیت قوانین، اگرچه ایده‌های بسیار متفاوتی در مورد روش‌های بکار رفته وجود داشت، اما بیش‌تر صاحب نظران موافق بودند که برای کاهش اثرات مخرب اینترنت، مداخله دولتی تا حدی ضروری است. قوانین باید انعطاف پذیر و قاطعانه بوده و طی فرایندی تعاملی ارائه شوند که پویایی این صنعت را بازتاب دهد. همچنین، قوانین باید متناسب و متنوع باشد تا در عین ایجاد سامانه‌ای امن، رشد نو آوری و آزادی بیان را ممکن سازد.

برای دستیابی به این هدف، اروپا نیازمند سیاست‌گذاران و قضاتی آگاه با منابع کافی است که بتوانند با چالش‌های قضایی پیچیده و گسترده ناشی از قوانین اینترنت مقابله کنند. در این رابطه، جامعه فن‌آوری در آموزش این افراد و اشتراک گذاری داده‌های اساسی برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، نقش مهمی ایفا خواهند کرد. این امر با پرسش اینترنت خصوصی- دولتی نیز ارتباط دارد که طبق عقیده صاحب نظران، شرکت‌ها (که مالک عمده زیرساخت‌های اینترنت جهان هستند) بهترین مکان برای اجرای قوانین هستند و قانونگذاران تنها در مورد نوع قوانین و محدودیت‌ها تصمیم می‌گیرند. از این رو، قوانین اینترنت مستلزم یک رویکرد چندسهامداری است.

از لحاظ تصویر کلی ژئوپلیتیکی، سهامداران آمریکایی همتایان اروپایی خود را در جبهه‌ای مشترک و در مقابل چین تصور می‌کنند. آن‌ها خود را دو متحد قلمداد می‌کنند که تشابه آن‌ها از جمله در حمایت از ارزش‌های جامعه آزاد آنلاین از تفاوتشان بیش‌تر است. این امر زمینه قابل توجهی برای توسعه همکاری فراآتلانتیک فراهم می‌کند. این موضع مشترک، ظرفیت زیادی برای تعریف هنجارهای حاکم بر اکوسیستم دیجیتال و تعیین مسیر بازیگران محوری نظیر هند خواهد داشت.

در نهایت، اتفاق نظرها در مورد یک نکته بسیار زیاد است؛ اگر اروپا واقعا می‌خواهد از ارزش‌ها و منافع خود در فضای دیجیتال صیانت کند، از مزایای اقتصادی فن‌آوری دیجیتال نوظهور برخوردار شود و در برابر حملات سایبری و دروغ پراکنی از اروپا حفاظت کند، باید از یک ابرقدرت قانونگذار به یک ابرقدرت فن‌آوری تبدیل شود. تا به حال، اروپا به جای تلاش برای تبدیل شدن به یک قدرت فن‌آوری بیش‌تر مشغول نگاشتن قوانین آن بوده و اتحادیه اروپا در توسعه شرکت‌های فن‌آوری از چین و آمریکا عقب بوده است. با این حال، اتحادیه اروپا باید قدرت قانونگذاری خود را با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، مهارت‌ها و صنایع دیجیتال تکمیل کند تا به یک بازیگر دیجیتال تبدیل شود.

اگر کوچک‌ترین تردید هم در این نکته آخر وجود داشت، بروز همه‌گیری کرونا ویروس در اروپا آن را از بین برد و جامعه، دولت‌ها و کسب و کارها را به سطح جدید از آگاهی در مورد اهمیت حیاتی فن‌آوری دیجیتال برای مقاومت اقتصادی و بهداشتی اروپا رساند. وابستگی کامل اروپا به فن‌آوری برای حفظ اقتصاد (چراکه میلیون‌ها نفر در طول تعطیلات دورکاری کردند) و مبارزه با خود ویروس، توسعه دیجیتالی اروپا را یک شبه به اهمیتی حیاتی تبدیل کرد. تنش‌های فزاینده و جدایی دیجیتال بین چین و آمریکا در طول این همه‌گیری نیز مزید بر علت اهمیت این امر شده است.

با این وجود، چالش‌ها به‌طور غیرقابل انکاری زیاد هستند، اما اروپا برای غلبه بر این چالش‌ها مصمم بوده و پرسش‌های مربوط به قدرت دیجیتالی اروپا دیگر با «چه زمانی» و «اگر» آغاز نشده بلکه با «اکنون» و «چگونه» شروع می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *