جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

استقلال راهبردی اروپا مستلزم همکاری سیاسی – دفاعی آلمان و فرانسه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هنگامی‌که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، طی ویدئوکنفرانسی در 19 می، برنامه خود برای احیای اقتصادی را به اتحادیه اروپا ارائه کردند، اگرچه نتوانستند همانند هلموت کل و فرانسوا میتران در وردون، با هم دست بدهند، اما این دیدار رویدادی عمل‌گرایانه بوده و حتی کمی هم تکنوکرات به نظر می‌آمد.

جانا پاگلرین در یادداشتی که وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا آن را منتشر کرد؛ نوشت: بااین‌حال، این اقدام اساساً اقدامی تاریخی بود. به‌طور حتم، سال 1984 در وردون، میتران و کل در فکر آشتی آلمان- فرانسه پس از قرن‌ها جنگ بودند؛ اما امروز آلمان و فرانسه تنها به فکر همکاری در اروپا پس از سال‌ها رکود اقتصادی هستند. درواقع، مکرون و مرکل بالاخره به تکمیل اقدام مشترک خود نائل آمدند که زمینه را برای توافق اتحادیه اروپا در مورد برنامه مشترک احیای اقتصادی هموار ساخت. این توافق گامی مهم در پیشبرد سیاست داخلی اروپا محسوب می‌شود. اکنون سیاست خارجی اروپا به چنین اقدام بلندپروازنه ای نیازمند است.

کرونا ویروس نه‌تنها 190 هزار اروپایی را به کام مرگ فرستاد و زندگی روزمره و امنیت اقتصادی میلیون‌ها نفر را مختل نمود، بلکه چالش‌های سیاست خارجی اروپا را نیز تشدید کرد. از زمان آغاز بحران کرونا ویروس، دولت چین برای گسترش نفوذ خود در اروپا به شیوه‌ای هدفمند از دیپلماسی ماسک و دروغ‌پراکنی استفاده کرده است. احتمالاً دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تحت‌فشار ناشی از سوء مدیریت دولت خویش در این‌همه گیری، کمپین خود علیه اتحادیه اروپا را تشدید خواهد کرد. اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر خروج چشمگیر نیروهای آمریکا از آلمان از شک و تردید فزاینده در تعهد آمریکا به دفاع از امنیت اروپا حکایت می‌کند. روسیه نیز تحت رهبری ولادیمیر پوتین همچنان یک چالش محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی، تقویت اتحادیه اروپا ازنظر داخلی اهمیت اساسی دارد، اما این امر به‌تنهایی برای خودنمایی بین‌المللی این ائتلاف کافی نیست. همان‌طور که اروپا در حوزه اقتصاد از یک برنامه نجات اقتصادی برخوردار است، برلین و پاریس باید بر اختلافات خود فائق آمده و با ارائه یک برنامه جسورانه، اروپایی بسازند که در امور سیاست خارجی و سیاست امنیتی قادر به اتخاذ اقدامات سرنوشت‌ساز باشد.

مکرون و مرکل اغلب به این واقعیت اشاره‌کرده‌اند که کشورهای اروپایی اگر می‌خواهند به‌واسطه رقابت قدرت‌های بزرگ تکه‌تکه نشوند، باید در صحنه بین‌المللی نقش بیشتری ایفا کنند. همین رویکرد در بروکسل نیز تأکید می‌شود. به‌هرحال تشکیل «کمیسیون ژئوپلیتیک» از اقدامات اورسولا فون درلاین، رئیس کمسیون اروپا بوده است. بااین‌حال، این ایده بدون همراهی برلین و پاریس در سیاست خارجی و سیاست امنیتی، راه به‌جایی نمی‌برد. اظهار دوستی اخیر مکرون به روسیه و اظهارات و ادعای وی در خصوص مرگ مغزی ناتو، در برلین بازتاب مطلوبی نداشت. آلمان با مدل سیاسی درهم گسیخته مکرون هماهنگی چندانی ندارد. از سوی دیگر، رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً از سستی آلمان و فقدان آگاهی این کشور از نیاز فوری به جهت‌دهی راهبردی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، آزرده‌خاطر به نظر می‌رسد.

اختلافات بین فرانسه و آلمان به‌ویژه در مورد برنامه دفاع اروپا مشهود است. چراکه وقتی مسائل مربوط به دفاع مطرح می‌شود، انگار برلین و پاریس از سیاره متفاوتی آمده‌اند. درحالی‌که در فرانسه، دفاع در صدر اولویت‌های سیاسی پنج سال آینده قرار دارد، اولویت آن برای آلمان در جایگاه چهاردهم است.

اتحادیه اروپا قادر به تحمل این اختلافات نیست. نفوذ آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا به‌قدری زیاد است که اگر با همدیگر همکاری نکنند، یکدیگر را متوقف خواهند کرد. پیشنهاد آلمان – فرانسه برای ایجاد صندوق مشترک نجات اقتصادی نشان می‌دهد که برلین و پاریس با اراده سیاسی می‌توانند بر اختلافات خود غلبه کنند. دفاع اروپا نیز نیازمند اتفاق‌نظر این دو کشور با فوریت ویژه است. اگر این کشورها اتفاق‌نظر نداشته باشند، اروپا هرگز قادر به اقدامی مؤثر نخواهد بود.

حمایت برلین از وام مشترک اروپا و توافق آلمان – فرانسه در صندوق نجات اقتصادی، موقتاً نگرش منفی پاریس را تغییر داده است، اما برلین باید ناامیدی عمیق سیاستمداران فرانسه و دیدگاه‌های کارشناسان سیاست خارجی را مورد ملاحظه قرار دهد. فرانسوی‌ها بیشتر از آلمان ناامید هستند تا از لهستان و مجارستان، درحالی‌که به نظر می‌رسد این کشورها حاکمیت قانون را به‌تدریج به فراموشی می‌سپارند.

ازاین‌رو، دیدگاه مشترک در مورد سیاست دفاعی اروپا، زدن دو نشان با یک تیر محسوب می‌شود؛ این امر ازیک‌طرف اروپا را ازنظر سیاسی تقویت کرده و آن را برای دوره پرآشوب رقابت قدرت‌های بزرگ آماده می‌سازد و از طرف دیگر، اعتماد اروپا به هماهنگی آلمان – فرانسه و همچنین اعتماد فرانسه به آلمان را بازسازی خواهد کرد. چنین توافقی یقیناً وارد کتب تاریخی شده و شاید با یک دست دادن نمادین دیگر تاریخ‌ساز خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *