جدیدترین مطالب

توانمندی هند و پاکستان برای تبدیل آتش‌بس به صلحی پایدار

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پس از آنکه هند و پاکستان هر دو پاسخ‌های نظامی خود به اقدامات واقعی یا مفروض طرف مقابل را در کشمیر اجرایی کردند، خرد در قالب یک آتش‌بس بین آنها حاکم شده است. اگر این توافق پایدار بماند، از تشدید خصومت‌هایی که این دو رقیب را در سراشیبی تنش‌های فزاینده قرار داده بود، جلوگیری خواهد نمود.

چشم‌انداز توافقات اخیر آمریکا با انصارالله یمن و حماس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چندی پیش جنبش حماس از مذاکره مستقیم با دولت آمریکا و توافق برای آزادی عیدان الکساندر، اسیر نظامی دوتابعیتی آمریکایی ـ اسرائیلی خبر داده بود. پس از آن نیز یک مقام ارشد حماس مذاکرات مستقیم با آمریکا را تایید کرد. اما ماجرا از چه قرار است؟

چگونگی پیشبرد و تقویت کاربرد هوش مصنوعی در ایران

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه شاید استفاده از مدل چین بتواند در حوزه هوش مصنوعی برای ایران راهگشا باشد، اما با توجه به اندازه بازار، ظرفیت نیروی انسانی و ویژگی‌های فرهنگی و سیاسی داخلی کشورمان، این سیاست‌ها باید تعدیل شود.

تحلیلی بر اختلاف‌نظرهای اخیر ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در هفته‌های اخیر، گرمی روابط ترامپ و نتانیاهو زیر سوال رفته و به نظر می‌رسد دو طرف در رابطه با سازوکارهای مواجهه با موضوعات حساس و چالش‌های موجود در منطقه به‌ویژه ایران، حماس، غزه و یمن دچار اختلاف‌نظرهای مهمی شده‌اند.

بحران نقدینگی عراق؛ تلاقی فشارهای خارجی و چالش‌های داخلی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بحران نقدینگی در سیستم بانکی عراق، که با کاهش شدید ذخایر نقدی بانک‌های دولتی و اختلال در پرداخت وام‌ها و حقوق کارکنان همراه شده، فراتر از یک مشکل مالی ساده بوده و می تواند پیامدهای سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی به همراه داشته باشد.

تحلیلی بر چشم‌انداز توافق صلح میان اوکراین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تعلیق در روند مذاکرات چند هفته‌ای روسیه و آمریکا در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در عمل نتوانست در بازه زمانی که انتظار داشت به جنگ اوکراین پایان دهد؛ به خصوص که خواسته‌های ترامپ برای پایان دادن به این جنگ، شوک زیادی را در میان رهبران اروپایی و دولت اوکراین ایجاد و در عمل منافع و شرایط سیاسی و اقتصادی آنها را در این مذاکرات نادیده گرفته بود.

پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. اما به نظر می‌رسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجی‌گری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشان‌دهنده عزم عراق برای میانجی‌گری در مناقشات منطقه‌ای است.

Loading

أحدث المقالات

توانمندی هند و پاکستان برای تبدیل آتش‌بس به صلحی پایدار

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پس از آنکه هند و پاکستان هر دو پاسخ‌های نظامی خود به اقدامات واقعی یا مفروض طرف مقابل را در کشمیر اجرایی کردند، خرد در قالب یک آتش‌بس بین آنها حاکم شده است. اگر این توافق پایدار بماند، از تشدید خصومت‌هایی که این دو رقیب را در سراشیبی تنش‌های فزاینده قرار داده بود، جلوگیری خواهد نمود.

چشم‌انداز توافقات اخیر آمریکا با انصارالله یمن و حماس

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چندی پیش جنبش حماس از مذاکره مستقیم با دولت آمریکا و توافق برای آزادی عیدان الکساندر، اسیر نظامی دوتابعیتی آمریکایی ـ اسرائیلی خبر داده بود. پس از آن نیز یک مقام ارشد حماس مذاکرات مستقیم با آمریکا را تایید کرد. اما ماجرا از چه قرار است؟

چگونگی پیشبرد و تقویت کاربرد هوش مصنوعی در ایران

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگرچه شاید استفاده از مدل چین بتواند در حوزه هوش مصنوعی برای ایران راهگشا باشد، اما با توجه به اندازه بازار، ظرفیت نیروی انسانی و ویژگی‌های فرهنگی و سیاسی داخلی کشورمان، این سیاست‌ها باید تعدیل شود.

تحلیلی بر اختلاف‌نظرهای اخیر ترامپ و نتانیاهو

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در هفته‌های اخیر، گرمی روابط ترامپ و نتانیاهو زیر سوال رفته و به نظر می‌رسد دو طرف در رابطه با سازوکارهای مواجهه با موضوعات حساس و چالش‌های موجود در منطقه به‌ویژه ایران، حماس، غزه و یمن دچار اختلاف‌نظرهای مهمی شده‌اند.

بحران نقدینگی عراق؛ تلاقی فشارهای خارجی و چالش‌های داخلی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بحران نقدینگی در سیستم بانکی عراق، که با کاهش شدید ذخایر نقدی بانک‌های دولتی و اختلال در پرداخت وام‌ها و حقوق کارکنان همراه شده، فراتر از یک مشکل مالی ساده بوده و می تواند پیامدهای سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی به همراه داشته باشد.

تحلیلی بر چشم‌انداز توافق صلح میان اوکراین و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با توجه به تعلیق در روند مذاکرات چند هفته‌ای روسیه و آمریکا در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در عمل نتوانست در بازه زمانی که انتظار داشت به جنگ اوکراین پایان دهد؛ به خصوص که خواسته‌های ترامپ برای پایان دادن به این جنگ، شوک زیادی را در میان رهبران اروپایی و دولت اوکراین ایجاد و در عمل منافع و شرایط سیاسی و اقتصادی آنها را در این مذاکرات نادیده گرفته بود.

پیامدهای دعوت از الشرع برای اجلاس سران عرب در عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: دعوت از احمد الشرع، رئیس دولت سوریه برای حضور در اجلاس سران عرب، پیامی از سوی دولت عراق به جهان عرب است که بغداد در پی ایفای نقشی محوری در بازسازی روابط عربی و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است. اما به نظر می‌رسد که مسیر پیش روی بغداد چندان ساده نخواهد بود. دعوت از رئیس موقت سوریه که با میانجی‌گری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، و دیدار اولیه السودانی با الشرع در دوحه در فوریه ۲۰۲۵ تسهیل شد، نشان‌دهنده عزم عراق برای میانجی‌گری در مناقشات منطقه‌ای است.

Loading

استقلال راهبردی اروپا مستلزم همکاری سیاسی – دفاعی آلمان و فرانسه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هنگامی‌که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، طی ویدئوکنفرانسی در 19 می، برنامه خود برای احیای اقتصادی را به اتحادیه اروپا ارائه کردند، اگرچه نتوانستند همانند هلموت کل و فرانسوا میتران در وردون، با هم دست بدهند، اما این دیدار رویدادی عمل‌گرایانه بوده و حتی کمی هم تکنوکرات به نظر می‌آمد.

جانا پاگلرین در یادداشتی که وب‌سایت شورای روابط خارجی اروپا آن را منتشر کرد؛ نوشت: بااین‌حال، این اقدام اساساً اقدامی تاریخی بود. به‌طور حتم، سال 1984 در وردون، میتران و کل در فکر آشتی آلمان- فرانسه پس از قرن‌ها جنگ بودند؛ اما امروز آلمان و فرانسه تنها به فکر همکاری در اروپا پس از سال‌ها رکود اقتصادی هستند. درواقع، مکرون و مرکل بالاخره به تکمیل اقدام مشترک خود نائل آمدند که زمینه را برای توافق اتحادیه اروپا در مورد برنامه مشترک احیای اقتصادی هموار ساخت. این توافق گامی مهم در پیشبرد سیاست داخلی اروپا محسوب می‌شود. اکنون سیاست خارجی اروپا به چنین اقدام بلندپروازنه ای نیازمند است.

کرونا ویروس نه‌تنها 190 هزار اروپایی را به کام مرگ فرستاد و زندگی روزمره و امنیت اقتصادی میلیون‌ها نفر را مختل نمود، بلکه چالش‌های سیاست خارجی اروپا را نیز تشدید کرد. از زمان آغاز بحران کرونا ویروس، دولت چین برای گسترش نفوذ خود در اروپا به شیوه‌ای هدفمند از دیپلماسی ماسک و دروغ‌پراکنی استفاده کرده است. احتمالاً دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تحت‌فشار ناشی از سوء مدیریت دولت خویش در این‌همه گیری، کمپین خود علیه اتحادیه اروپا را تشدید خواهد کرد. اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر خروج چشمگیر نیروهای آمریکا از آلمان از شک و تردید فزاینده در تعهد آمریکا به دفاع از امنیت اروپا حکایت می‌کند. روسیه نیز تحت رهبری ولادیمیر پوتین همچنان یک چالش محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی، تقویت اتحادیه اروپا ازنظر داخلی اهمیت اساسی دارد، اما این امر به‌تنهایی برای خودنمایی بین‌المللی این ائتلاف کافی نیست. همان‌طور که اروپا در حوزه اقتصاد از یک برنامه نجات اقتصادی برخوردار است، برلین و پاریس باید بر اختلافات خود فائق آمده و با ارائه یک برنامه جسورانه، اروپایی بسازند که در امور سیاست خارجی و سیاست امنیتی قادر به اتخاذ اقدامات سرنوشت‌ساز باشد.

مکرون و مرکل اغلب به این واقعیت اشاره‌کرده‌اند که کشورهای اروپایی اگر می‌خواهند به‌واسطه رقابت قدرت‌های بزرگ تکه‌تکه نشوند، باید در صحنه بین‌المللی نقش بیشتری ایفا کنند. همین رویکرد در بروکسل نیز تأکید می‌شود. به‌هرحال تشکیل «کمیسیون ژئوپلیتیک» از اقدامات اورسولا فون درلاین، رئیس کمسیون اروپا بوده است. بااین‌حال، این ایده بدون همراهی برلین و پاریس در سیاست خارجی و سیاست امنیتی، راه به‌جایی نمی‌برد. اظهار دوستی اخیر مکرون به روسیه و اظهارات و ادعای وی در خصوص مرگ مغزی ناتو، در برلین بازتاب مطلوبی نداشت. آلمان با مدل سیاسی درهم گسیخته مکرون هماهنگی چندانی ندارد. از سوی دیگر، رئیس‌جمهور فرانسه اخیراً از سستی آلمان و فقدان آگاهی این کشور از نیاز فوری به جهت‌دهی راهبردی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، آزرده‌خاطر به نظر می‌رسد.

اختلافات بین فرانسه و آلمان به‌ویژه در مورد برنامه دفاع اروپا مشهود است. چراکه وقتی مسائل مربوط به دفاع مطرح می‌شود، انگار برلین و پاریس از سیاره متفاوتی آمده‌اند. درحالی‌که در فرانسه، دفاع در صدر اولویت‌های سیاسی پنج سال آینده قرار دارد، اولویت آن برای آلمان در جایگاه چهاردهم است.

اتحادیه اروپا قادر به تحمل این اختلافات نیست. نفوذ آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا به‌قدری زیاد است که اگر با همدیگر همکاری نکنند، یکدیگر را متوقف خواهند کرد. پیشنهاد آلمان – فرانسه برای ایجاد صندوق مشترک نجات اقتصادی نشان می‌دهد که برلین و پاریس با اراده سیاسی می‌توانند بر اختلافات خود غلبه کنند. دفاع اروپا نیز نیازمند اتفاق‌نظر این دو کشور با فوریت ویژه است. اگر این کشورها اتفاق‌نظر نداشته باشند، اروپا هرگز قادر به اقدامی مؤثر نخواهد بود.

حمایت برلین از وام مشترک اروپا و توافق آلمان – فرانسه در صندوق نجات اقتصادی، موقتاً نگرش منفی پاریس را تغییر داده است، اما برلین باید ناامیدی عمیق سیاستمداران فرانسه و دیدگاه‌های کارشناسان سیاست خارجی را مورد ملاحظه قرار دهد. فرانسوی‌ها بیشتر از آلمان ناامید هستند تا از لهستان و مجارستان، درحالی‌که به نظر می‌رسد این کشورها حاکمیت قانون را به‌تدریج به فراموشی می‌سپارند.

ازاین‌رو، دیدگاه مشترک در مورد سیاست دفاعی اروپا، زدن دو نشان با یک تیر محسوب می‌شود؛ این امر ازیک‌طرف اروپا را ازنظر سیاسی تقویت کرده و آن را برای دوره پرآشوب رقابت قدرت‌های بزرگ آماده می‌سازد و از طرف دیگر، اعتماد اروپا به هماهنگی آلمان – فرانسه و همچنین اعتماد فرانسه به آلمان را بازسازی خواهد کرد. چنین توافقی یقیناً وارد کتب تاریخی شده و شاید با یک دست دادن نمادین دیگر تاریخ‌ساز خواهد شد.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Samir Design Group گروه طراحی سمیر