جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اخراج ۱۱ هزار لبنانی را به تاخیر انداخت/ علت؛ درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه جمعه پنجم مرداد در یادداشتی اعلام کرد که به دلیل درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله در جنوب لبنان، آمریکا برای حدود یازده هزار و پانصد شهروند لبنانی که هم اکنون در آمریکا هستند، مجوز کار صادر می‌شود و از اخراج از این کشور معاف هستند.

افزایش مبتلایان به کرونا در ژاپن

رسانه های محلی ژاپن روز گذشته (جمعه) گزارش دادند موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور در حال افزایش است و کارشناسان بهداشتی خواستار اقدامات پیشگیرانه در طول فصل تعطیلات تابستانی هستند.

بلینکن: ما سخت تلاش می‌کنیم تا به آتش بس در غزه دست یابیم

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) گفت که ایالات متحده “با پشتکار روزانه” برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه و یافتن راهی برای صلح و امنیت تلاش می‌کند.

Loading

دوستی چین – روسیه و رویکرد اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بحران بهداشتی کنونی رقابت بین قدرت‌های بزرگ را تشدید کرده است، اما این بحران فرصت محدودی برای تعامل با روسیه در اختیار اروپا قرار داده است.

وب‌سایت اندیشکده انگلیسی راسی در یادداشتی نوشت: در دنیای رقابت قدرت‌های بزرگ، تعمیق روابط بین پکن و مسکو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سیاست جهانی در سال‌های اخیر بوده است. بااین‌حال، با بروز همه‌گیری کرونا ویروس، دو دیدگاه متضاد در خصوص روابط چین – روسیه ظهور کرده است.

دیدگاه نخست حاکی از آن است که این ‌همه گیری موجب تشدید نزدیکی چین به اوراسیا خواهد شد. تداوم تحریم‌های غرب علیه روسیه، سرمایه‌گذاری‌های اقتصاد دولت‌محور چین و شتاب روند رقابت قدرت‌های بزرگ روی‌هم‌رفته نشان می‌دهد که روسیه و آسیای مرکزی همچنان به مدار پکن سوق خواهند یافت. حتی در حوزه فن‌آوری که مسکو به‌طور سنتی خواهان حفظ برتری خویش است، آغوش باز کرملین به شبکه 5‌جی هوآوی نشان می‌دهد که ظهور یک «صلح چینی» (Pax Sinica) در قلب اوراسیا ممکن است به فراتر از ژئوپلیتیک و اقتصاد و به حوزه دیجیتال نیز گسترش یابد.

در مقابل، دیدگاه دیگر حاکی از آن است که مسکو در تلاش برای حفظ موقعیت خود به‌عنوان یک قدرت بزرگ مستقل و بازگشت به درجه‌ای از تعادل در سیاست خارجی تا حدی از پکن فاصله خواهد گرفت. طرفداران این دیدگاه معتقدند که وابستگی بیش‌ازحد به چین در متن جنگ سرد نوظهور چین-آمریکا، روسیه را به سقوط از ردیف قدرت‌های جهانی تهدید کرده و مسکو را به موقعیت یک «شریک کوچک» چین، تنزل خواهد داد. ازاین‌رو، آن‌ها تصمیم اخیر مسکو به اجتناب از مشارکت در سطح وزیر در گفتگوهای طرح جاده و کمربند به ریاست ونگ یی، وزیر امور خارجه چین و اعزام نماینده‌ای در سطح سفیر به‌جای سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه را گواه دیدگاه خود می‌دانند.

هر دو دیدگاه دارای مؤلفه‌هایی از حقیقت است؛ اما این ادعایی اغراق‌آمیز است که وابستگی اقتصادی فزاینده روسیه به چین، روسیه را به «رعیت» چین تبدیل خواهد کرد. اگرچه مؤلفه اقتصادی روابط چین-روسیه معیاری مفید برای سنجش پیشبرد شراکت راهبردی آن‌ها بشمار می‌رود، اما روابط اقتصادی لزوماً تعیین‌کننده روابط سیاسی نیست. ظاهراً با توجه به قدرت فزاینده چین و تداوم تنش در روابط روسیه – غرب، مسکو چاره چندانی ندارد جز اینکه سیاست خارجی خود را بر تفاهم با پکن استوار سازد.

روابط فزاینده روسیه با چین تصویری مرکب از هر دو مؤلفه‌های ابزاری و واقعی است. در سال‌های اخیر، همگرایی جهان‌بینی مسکو و پکن، آن‌ها را گرد هم آورده است. آن‌ها بانظم جهانی به رهبری واشنگتن و نظم اروپایی با محوریت بروکسل به‌عنوان نظم کلی جهانی مخالف هستند. دوستی آن‌ها بر تلقی مشترکشان از تلاش یک‌جانبه غرب برای شکل‌دهی هنجارهای جهانی و تغییر معماری امنیت منطقه‌ای استوار است.

بااین‌حال، دوستی مسکو و پکن عمدتاً در راستای خطوط «منفی» شکل‌گرفته است، به‌طوری‌که در عین مخالفت با هژمونی آمریکا، قادر به ارائه اصولی جایگزین برای نظم جهانی نیستند. ازاین‌رو، تلاش تدریجی روسیه برای تقویت روابط خود با چین احتمالاً باهدف حفظ «پیشینه راهبردی» خود در مقابله با غرب صورت می‌گیرد. سیاست خارجی روسیه در محور اوراسیا به دنبال اجتناب از وابستگی به پکن بوده و در پی تنوع‌بخشی به شراکت‌های اقتصادی و سیاسی خویش است. علاوه بر این، جهان‌بینی این دو کشور یکسان نیست. روسیه خواهان نظم جهانی «چندقطبی» و به دنبال حفظ موقعیت خویش به‌عنوان یک قدرت بزرگ است، اما چین تا زمانی که بتواند منافع اصلی خود، نظیر رشد اقتصادی، ارتقای ثبات رژیم و افزایش نفوذ منطقه‌ای خویش را دنبال کند، توجه چندانی به توزیع قدرت جهانی نخواهد داشت.

روند نزولی شدید روابط چین با کشورهای غربی از زمان شروع همه‌گیری، دینامیک وابستگی در روابط متقابل چین-روسیه را تا حدی تغییر داده است. برخلاف سال 2014 (درست پس از انقلاب اوکراین) که روسیه به چین وابستگی داشت، اکنون پکن نیازمند روابط حسنه با مسکو است تا در محاصره بین‌المللی ناشی از خصومت فزاینده با منافع چین، قرار نگیرد.

دوستداران روسیه در کشورهای غربی احتمالاً این امر را فرصتی برای جذب روسیه به ائتلاف ضد چین قلمداد می‌کنند، اما این امیدها بی‌اساس هستند؛ زیرا مسکو غرب را شریکی قابل‌اعتماد نمی‌داند. روسیه به دنبال نظم جهانی چندقطبی است که سنخیتی با ائتلاف‌های غرب ندارد. روسیه دوستی با چین را مکانیسمی برای گسترش نفوذ خود درصحنه جهانی (علیرغم موقعیت خویش به‌عنوان یک قدرت در حال افول) تلقی می‌کند. درست است که تداوم تحریم‌های غرب، مسکو را بیش‌ازپیش به سمت پکن سوق خواهد داد، اما باز تنظیم روابط روسیه – غرب لزوماً به باز برقراری روابط سابق روسیه – اتحادیه اروپا منجر نخواهد شد.

بااین‌وجود، بروکسل در حفظ هنجارها، ارزش‌ها و نهادهای اروپا در برابر غول اوراسیا نباید موضعی عمدتاً دفاعی اتخاذ کند. هم اتحادیه اروپا و هم روسیه در اجتناب از دنیای رقابت دوقطبی چین-آمریکا، منافع مشترک دارند و می‌توانند برای حفظ منافع مشترک خویش به اقدامات اعتماد ساز و همکاری در سطح جهانی بپردازند. به‌عنوان‌مثال، اتحادیه اروپا می‌تواند بر اساس تعهد مشترک به نظم جهانی چندقطبی، به روسیه پیشنهاد همکاری دهد. این رویکرد باز برقراری تعامل، به پیشبرد شرایط بین‌المللی کمک می‌کند و به‌تبع آن، موجب تقویت قدرت اروپا خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *