جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

نگرانی فراحزبی نسبت به عملیات نفوذ روسیه در انگلیس

شورای راهبردی آنلاین – رصد: گزارش مجلس انگلیس در خصوص مجموعه‌ای از اقدامات تهاجمی روسیه علیه لندن را منتشر ساخت. اگرچه بخش اندکی از اطلاعات موجود در نسخه اصلاح‌شده گزارش یادشده جدید است، اما شفافیت و قدرت گزارش، آن را بسیار مهم ساخته است.

نیگل دیویس در مطلبی که اندیشکده انگلیسی موسوم به موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی آن را منتشر ساخت، نوشت: گزارش اقدامات انگلیس علیه روسیه توسط کمیته اطلاعات و امنیت مجلس این کشور تهیه شده و بعد از نه ماه تأخیر منتشر شده است. این گزارش باهدف ترغیب دولت برای رسیدگی به مسائلی تهیه‌شده که دولت‌های پی‌درپی در انگلیس بدان بی‌توجهی کرده‌اند.

کمیته اطلاعات و امنیت مجلس بر این نظر است که روسیهِ پوتین فعالانه کنشگری خصمانه‌ای علیه انگلیس و غرب انجام می‌دهد و به‌طور اساسی مایل به پایبندی به هنجارها و قوانین بین‌المللی نیست.

روسیه مجموعه‌ای از ابزارها، ازجمله فعالیت‌های سایبری، نشر اطلاعات نادرست و کارهای اطلاعاتی در خاک انگلیس را به‌منظور تأثیر بر سیاست و افکار عمومی این کشور و نیز تضعیف امنیت آن بکار می‌گیرد. روسیه این فعالیت‌ها را مدت‌ها پیش‌تر از اینکه عمومی شود انجام می‌داده است. در همه‌پرسی سال 2014 اسکاتلند اولین دخالت روسیهِ پساشوروی در روند دمکراسی غربی بود.

گزارش کمیته اطلاعات و امنیت مجلس انگلیس همچنین اشاره دارد که روسیه توانست نفوذش را برای مدت طولانی گسترش دهد، چراکه انگلیس نسبت به این امر بی‌توجه بود. پاسخ انگلیس محدود، واکنشی، متشتت و فاقد منابع لازم بود. کمیته یادشده به‌ویژه منتقد ضعف داخلی انگلیس بود که روسیه توانست از روادید طلایی انگلیس برای ایجاد تهدید استفاده کند.

کمیته اطلاعات و امنیت مجلس انگلیس همچنین به روند انتخاباتی اشاره دارد که نسبت به فعالیت‌های نفوذ دیجیتالی، ازجمله از خارج از کشور آسیب‌پذیر است. فقط سیستم رأی‌گیری کاغذی نشان داد که نسبت به دخالت مستقیم در امان است و توصیه ضمنی این است که نظام رأی‌گیری به سمت سیستم رأی‌گیری دیجیتالی و الکترونیکی تغییر نکند.

 

 انگلیس چه باید بکند؟

در گزارش کمیته اطلاعات و امنیت مجلس انگلیس به مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای مقابله با تهدید روسیه اشاره شده است. ساده‌سازی تعداد زیادی از راهبردها و برنامه‌های مربوط به سیاست انگلیس در قبال روسیه ازجمله توصیه کمیته مذکور است.

کمیته اطلاعات و امنیت مجلس انگلیس خواستار تحریم نخبگان روسیه و تسری این قبیل تحریم‌ها است. همچنین خواهان همکاری انگلیس با متحدان برای شکل‌دهی مقررات بین‌المللی مربوط به تعامل در زمینه عملیات سایبری تهاجمی است. همه این موارد باید با همکاری بین‌المللی تقویت شود، همکاری که منجر به اخراج تعدادی از دیپلمات‌های روسیه در مارس 2018 در قضیه سالزبوری و مرگ تبعه روس شد.

بخش زیادی از موارد یادشده همسو با مسیر سیاست خارجی انگلیس است. آنچه کمیته فوق‌الذکر خواستار آن است انجام کارهای بیشتر برای مقابله با تهدید‌های روسیه است. البته بیشتر توصیه‌های کمیته یادشده داخلی است. هدف از این قبیل توصیه‌ها کاهش آسیب‌پذیری انگلیس و مقاوم‌سازی کشور در برابر عملیات نفوذ به‌عنوان‌مثال توسعه قدرت بخش‌های اطلاعاتی برای مقابله با جاسوسی و فعالیت‌های مالی غیرقانونی روسیه است. کمیته اطلاعات و امنیت مجلس انگلیس به‌طور خاص توصیه می‌کند که به سرویس اطلاعات داخلی (اِم آی 5) نقش رهبری عملیات برای حفاظت از دمکراسی در برای نفوذ خارجی داده شود.

شاید مهم‌ترین و جنجالی‌ترین بخش گزارش کمیته اطلاعات و امنیت مجلس انگلیس درخواست برای ارزیابی دخالت بالقوه روسیه در همه‌پرسی انگلیس شبیه گزارش مولر درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

گزارش کمیته امنیت و اطلاعات مجلس انگلیس دارای سه پیامد عمده است. الف) تصویب به‌اتفاق آرا گزارش یادشده نشان می‌دهد که در انگلیس همانند آمریکا نگرانی فراحزبی نسبت به روسیه وجود دارد. ب) مقاوم‌سازی جامعه نیازمند اقداماتی است که فراتر از آن چیزی است که در گزارش مذکور بدان اشاره شده است. ج) بدیهی است که امنیت ملی در حوزه داخلی و سیاست خارجی امری تفکیک‌ناپذیر است. مقاومت در برابر قدرت همانند نمایش قدرت دارای اهمیت است. این امر در ارتباط با تهدیدهای غیردولتی همچون تروریسم و جنایات سازمان‌یافته پذیرفته شده است. بعلاوه، این امر در ارتباط با دول متخاصم نه‌فقط روسیه نیز صدق می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *