جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

منطقه‌گرایی در جهان پساکرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت‌هایی که به دنبال راه‌حل مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا هستند دیر یا زود پی می‌برند که جهانی‌شدن که باعث از بین رفتن هم‌افزایی منطقه‌ای شده موفق عمل نکرد. در چنین شرایطی بخشی از مشکل این است که چه کشوری تصمیم‌گیری کرده و ابتکار عمل را در دست خواهد گرفت؟

ماتیو ماوک در مطلبی که شورای امور بین‌الملل روسیه آن را منتشر ساخت، نوشت: معضل کرونا همچنان به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند. نگرانی‌های اولیه مربوط به شوک وقفه در زنجیره عرضه به‌واسطه بسته شدن کارخانه‌ها در چین ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا منجر به بی‌فایدگی اقتصاد جهانی شده است، جایی که افزایش عرضه با کاهش تقاضا و برعکس مواجه می‌شود.

بدتر اینکه صندوق کمکی کرونا که فقط در غرب بالغ‌بر تریلیون‌ها دلار است به نفع ثروتمندان و نه فقرا تمام شده است. هرماه هزاران شرکت و بنگاه‌های اقتصادی خرد، کوچک و متوسط که ظاهراً در اولویت اخذ کمک‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارند ورشکسته می‌شوند.

همان‌گونه که در اعتراضات در سراسر آمریکا دیده شده، واکنش اجتماعی اجتناب‌ناپذیر در مطالعات قبلی پیش‌بینی شده بود. شورش‌ها و اعتراضات به‌موازات کاهش فعالیت‌های اقتصادی گسترش خواهد یافت. ویروس کرونا نقش شتاب‌بخش را در پایه لرزان اقتصاد جهانی ایفا کرده نه علت آن. حتی نگرانی‌ها درباره موج دوم مانع از تظاهرات گسترده، شورش‌ها و فلج‌های اجتماعی – اقتصادی نخواهد شد.

مدافعان و حامیان حکمرانی جهانی با مشکل دیگری مواجه هستند. هر ساختار حکمرانی نیازمند مرکز کارکردی است. کشورها و بلوک‌های فراملی به‌عنوان‌مثال بروکسل به‌عنوان مرکز کارکردی اتحادیه اروپا سرمایه‌هایی را در اختیار دارند. حکمرانی جهانی یک مفهوم است که هیچ مصداق عینی ندارد.

 

زنجیره عرضه و دولت‌ها

ویروس کرونا شکننده بودن زنجیره‌های عرضه در سراسر جهان را در معرض دید قرار داده است. به‌عنوان‌مثال اکوسیستم بهداشت و درمان جهانی را در نظر بگیرید. وقتی‌که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد هند به‌عنوان کانون سنتی تولید دارو 70 درصد از مواد اولیه دارویی خود را به ارزش 4/2 میلیارد دلار از چین وارد می‌کرد. این رقم برای آمریکا بدتر است. بر اساس گزارش‌های مختلف 79 درصد از تمامی آتنی بیوتیک‌های آمریکا از چین وارد می‌شود. بدتر از همه اینکه دو کشور آمریکا و هند درگیر رقابت ژئوپلیتیکی چین با هستند. حال جنگ تجاری تمام‌عیار را تصور کنید که پیامدهای آن چه خواهد بود؟

اهرم‌های زنجیره‌های عرضه در دستان طبقه سرمایه‌داری فراملی است نه دولت‌ها. این امر پیامد و نتیجه مستقیم بیشتر شدن شکاف در درآمدهای جهانی و کوچک‌تر شدن سریع طبقه متوسط است. یک دلیل مالی و پولی وجود دارد که چرا بسیاری از میلیاردرها خود را نوع‌دوست نشان می‌دهند و به‌طور روزمره در حوزه‌ها و فعالیت‌های سنتی همچون مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و کاهش فقر حضور پیدا می‌کنند. منابع، ابزارهای تولید و زنجیره‌های عرضه در کنترل میلیاردرها قرار دارد. جهانی‌شدن بازار متصلبی ایجاد کرده است.

مردم در سراسر جهان خود را برای شرایط سخت پیش‌رو آماده می‌کنند. اگر دولت‌ها اولویت‌های خود را کاهش دهند، شهروندان نیز خواهند پذیرفت که در آینده نزدیک کمربندها را محکم ببندند. در شرایط فعلی بهداشت و درمان، آموزش و اشتغال اولویت هستند نه ایجاد سانسور در اینترنت. در دهه جاری به‌ناچار بسیاری از مشاغل از بین خواهد رفت. البته سال‌های پیش‌رو می‌تواند دوره «نوآغاز» باشد جایی که کارگران را می‌توان برای صنایع فردا حفظ کرد.

اولین اقدام در حوزه تجارت باید تضمین یکپارچگی زنجیره عرضه باشد. مقامات دولتی نمی‌توانند نیازمندی‌های اولیه شهروندان خود را همچون غذا، دارو، پوشاک، حمل‌ونقل عمومی و کارکردهای اجتماعی روزمره به خطر بیندازند.

زنجیره‌های عرضه باید کوتاه‌تر و کمتر در معرض ریسک‌های برون‌زا باشد. بعلاوه، زنجیره عرضه باید توسط الزامات راهبردی بلندمدت نه مؤلفه‌های اقتصادی حفظ شود. برای مقایسه باید گفت که شوروی سابق بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به‌واسطه تأمین زنجیره عرضه از محل منابع داخلی غلبه کرد. چنانچه عرضه‌های حیاتی قابل تأمین از محل منابع داخلی نباشد باید از خارج نزدیک به‌عنوان‌مثال در سطح منطقه تأمین شود. این امر به‌نوبه خود ثبات منطقه‌ای را تقویت خواهد کرد. جهانی‌شدن کشورها را به هزینه از بین رفتن هم‌افزایی منطقه‌ای در معرض ریسک‌های برون‌زا قرار داده است. داستان ویروس کرونا همراه با قرنطینه نیم‌بند یکی از پیامدهای ناخواسته جهانی‌شدن است. وظیفه و مسئولیت دولت‌ها است که نیازمندی‌های اولیه را در این دوره تأمین کنند.

مناطقی همچون اسکاندیناوی، بالتیک و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه. آن ‌که به‌خوبی با همه‌گیری ویروس کرونا مقابله کرده و این روند همچنان ادامه دارد قادر به رفع چالش‌های پیش‌رو هستند. شرایط و وضعیت مناطق مختلف متفاوت است. درحالی‌که مناطق یادشده سطح فرهنگی خوبی از انسجام و دانش فناورانه دارند، آ.سه. آن می‌تواند از خروج صنایع از چین بهره‌مند شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *