جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

یک توهم بزرگ ضدایرانی

«نخست وزیر صهیونیست ها به تازگی از ضرورت ایجاد یک اتحاد منطقه ای در خاورمیانه علیه ایران سخن گفته است. این در حالی است که نتایج نظرسنجی های مختلف در میان افکار عمومی عربِ منطقه حاکی از این هستند که محبوبیت منطقه ای ایران به شدت افزایش یافته و در جهتی معکوس، صهیونیست ها بیش از هر زمان دیگری به کنشگرانی منفور در منطقه تبدیل شده اند.»

ترامپ: کامالا هریس در سخنرانی نتانیاهو در کنگره شرکت نکرد، زیرا او یهودی‌ها و اسرائیل را دوست ندارد / اگر هریس روی کار بیاید، آن‌ها یک قانون برای سقط جنین خواهند گذاشت تا نوزاد را در رحم در ۸ ماهگی، ۹ ماهگی یا حتی پس از تولد به قتل برسانند

«دونالد ترامپ» با اشاره به عدم حضور «کامالا هریس» در حین سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، این نامزد احتمالی حزب دموکرات را به «یهودستیزی» متهم کرد و گفت ایالات متحده «مضحکه عام و خاص» شده است.

مصوبه «کنست» و مسئولیت مقاومت

مصوبه «کنست» و مسئولیت مقاومت

جمیله کدیور در یادداشتی می نویسد: مصوبه کنست نشاندهنده تمایل صهیونیست ها به افزایش تنش و ناامنی و بی ثباتی و توسعه درگیری در منطقه و عدم تمایل آنها به برقراری صلح و آرامش است. رژیم صهیونیستی با علم به اینکه بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین، امنیت و صلحی برای اسرائیل و شهروندانش نخواهد بود، تصور می کند با خشونت، تحقیر، اعمال زور، نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و صهیونیزه کردن اراضی فلسطنی می تواند برای خود و شهروندانش امنیت ایجاد کند.
Loading

اوکراین؛ چرخش تجارت از روسیه به اتحادیه اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در پنج سال گذشته درگیری بین روسیه و اوکراین به وخامت مراودات تجاری بین کی‌یف و مسکو منجر شده و هم‌زمان مناسبات کی‌یف با اتحادیه اروپا پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. این تغییر در مراودات تجاری مشهود است و اتحادیه اروپا به بزرگ‌ترین شریک تجاری اوکراین تبدیل شده است و چین جای روسیه به‌عنوان دومین شریک تجاری کی‌یف را گرفته است.

مارک دابروفسکی، مارتا دومینوگوئز و جرج زاچمن در مطلبی که موسسه بروگل آن را منتشر ساخت، نوشتند: اوکراین در طول شش سال گذشته از حیث نظامی، سیاسی و اقتصادی به قربانی تشدید درگیری با روسیه تبدیل شده است. در سال 2013، از فشار اقتصادی جهت متقاعد ساختن ویکتور یانوکویچ برای عدم امضای موافقت‌نامه مشارکت با اتحادیه اروپا استفاده شد. اگرچه این فشار به‌طور موقت موفقیت‌آمیز بود، اما موجب اعتراضات در یورو میدان در نوامبر 2013 شد که نهایتاً به سقوط دولت یانوکویچ در فوریه 2014 منجر گردید.

در ماه‌های بعد روسیه به فشار خود برای متوقف ساختن موافقت‌نامه مشارکت یا حداقل بخش تجاری آن یعنی موافقت‌نامه جامع منطقه آزاد تجاری ادامه داد که برای منافع خود مضر می‌دانست و بر این نظر بود که تعرفه صفر درصدی بر واردات اوکراین از اتحادیه اروپا به روسیه درز خواهد کرد.

موافقت‌نامه جامع منطقه آزاد تجاری در اول ژانویه 2016 لازم‌الاجرا شد. روسیه در واکنش به این امر، موافقت‌نامه دوجانبه تجارت آزاد با اوکراین را لغو کرد.

درگیری نظامی و متعاقب آن تحریم‌های روسیه ضربه سنگینی بر اقتصاد اوکراین وارد ساخت. روسیه به مدت طولانی شریک تجاری اصلی اوکراین بوده و اقتصاد دو کشور عمیقاً در زمان شوروی سابق درهم‌تنیده بوده و این روند تا سال‌های اخیر ادامه داشته است. از سوی دیگر موافقت‌نامه جامع منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اروپا فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری جدیدی برای اوکراین فراهم نمود.

 

تغییر در شرکای تجاری

اتحادیه اروپا از زمان آغاز تقابل بین روسیه و اوکراین، به‌طور قابل‌توجهی سهم خود را در صادرات این کشور افزایش داده و به اولین شریک تجاری اوکراین تبدیل شده است.

روسیه در سال 2012 مقصد صادراتی 7/25 درصد از کالاهای صادراتی اوکراین بود. این در حالی بود که اتحادیه اروپا مقصد صادراتی 9/24 درصد از صادرات کی‌یف بود. شش سال بعد، سهم روسیه از صادرات اوکراین به 7/7 سقوط کرده، ضمن اینکه سهم اتحادیه اروپا به 6/42 درصد افزایش یافت. نکته جالب اینکه دو بازار روسیه و اتحادیه اروپا در این دوران کمی بیش از نیمی از صادرات اوکراین را به خود اختصاص داده و سهم چهار شریک تجاری دیگر یعنی چین، ترکیه، مصر و هند از 5/15 درصد در سال 2012 به 23 درصد در سال 2015 و سپس به 5/17 درصد در سال 2018 افزایش پیدا کرد.

روند واردات اوکراین الگوی مشابهی را طی کرد. روسیه کمی بیش از اتحادیه اروپا منبع واردات بوده و در سال 2012 حدود 4/32 درصد از کالاهای موردنیاز اوکراین از روسیه و 31 درصد از اتحادیه اروپا وارد شد. سهم صادرات روسیه به اوکراین به 15 درصد در سال 2018 سقوط کرد، درحالی‌که سهم صادرات اتحادیه اروپا به 41 افزایش یافت. بخش عمده‌ای از این تغییر و چرخش ناشی از صادرات گاز است، بدین مفهوم که گاز طبیعی صادراتی روسیه به اتحادیه اروپا در روندی معکوس به اوکراین صادر می‌شود.

درحالی‌که در سال 2012، تقریباً 65% از واردات اوکراین از روسیه و اتحادیه اروپا انجام می‌شد، این رقم در سال 2018 به 55% کاهش یافت. در این دوره (2012 تا 2018)، سهم پنج شریک بعدی از 22 به 31% افزایش یافت. این امر عمدتاً به نفع کشورهای همسایگی اوراسیا یعنی ترکیه و بلاروس و نیز چین، آمریکا و سوئیس بود. بعلاوه، در دوره یادشده چین به منبع مهم وارداتی اوکراین تبدیل‌شده است.

 

تجارت کالا

سه‌طبقه اول از کالاهای صادراتی اوکراین از سال 2012 تا 2018 ثابت و بلا تغییر بوده است. این سه‌طبقه عبارتنداز: الف) آهن و فولاد ب) غلات و احشام ج) روغن و روغن‌های گیاهی. این سه‌طبقه از کالاهای صادراتی 46 درصد از صادرات اوکراین را تشکیل می‌دهند.

پویایی تجارت بیانگر درگیری تجاری و نظامی با روسیه و تغییر در تولید ناخالص داخلی اوکراین است. اوکراین در سال‌های 2014 و 2015 رکود زیادی را تجربه کرد و سپس بهبودی مختصری داشت. واردات در دوره 2012 لغایت 2015 به بیش از نصف کاهش پیدا کرد، ضمن اینکه صادرات در دوره 2012 لغایت 2016 تقریباً نصف شد.

 

واردات گاز طبیعی و اصلاحات در این بخش

مصرف بیش‌ازحد گاز طبیعی وارداتی از روسیه به‌طور سنتی پاشنه آشیل اقتصاد اوکراین بود. این نقطه‌ضعف اقتصاد اوکراین به‌واسطه پرداخت یارانه برای قیمت داخلی آن و عدم انجام اصلاحات در بخش حمل‌ونقل و توزیع گاز بیشتر شد. این روند منجر به تنش مالی و تنش در توازن پرداخت و نیز آسیب‌پذیری اوکراین در مناسبات سیاسی و اقتصادی‌اش با روسیه شد.

اوکراین از زمان اعتراض‌های یورو میدان در بخش گاز اصلاحاتی انجام داده است. در سال 2014، شرکت دولتی نفت و گاز (شرکت ملی نفت و گاز اوکراین) با کسری معادل 5/5 درصد تولید ناخالص داخلی مواجه شد. به‌واسطه افزایش قیمت داخلی گاز، اصلاحات مدیریتی، کاهش قیمت گاز وارداتی و پیروزی در چند پرونده علیه گاز پروم، سرانجام شرکت دولتی نفت و گاز اوکراین در سال 2019 معادل 1 درصد تولید ناخالص داخلی به بودجه کمک کرد.

اوکراین از سال 2014 شروع به واردات گاز طبیعی از اتحادیه اروپا باقیمتی پایین‌تر از قیمت توافق شده با روسیه کرده است. این اقدام جسورانه که با کمک برخی شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی محقق شده تهدید روسیه به قطع گاز صادراتی به اوکراین را خنثی نموده است.

 

چشم‌انداز نامعلوم

بعد از سه سال بهبودی اقتصادی و تجاری نسبی، ضربه اقتصادی دیگری به اوکراین ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا وارد شده است. در حال حاضر برآورد اندازه و عمق بحران غیرممکن است.

بعلاوه، آینده مناسبات اقتصادی اوکراین و اتحادیه اروپا نامعلوم است. به‌عنوان‌مثال تکمیل پروژه خط لوله نورد استریم 2 موقعیت اوکراین را در ترانزیت گاز طبیعی از روسیه به اروپا تضعیف خواهد ساخت. ضمناً آغاز تعدیل مالیات بر کربن توسط اتحادیه اروپا تأثیر منفی بر صادرات فلزات و مواد شیمیایی به اروپا خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *