جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

مشکل اروپا و چین؛ نظارت بر سرمایه‌گذاری و کمک دولتی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اقتصاد سرمایه‌داری دولتی چین چالشی برای فضای باز سرمایه‌گذاری خارجی اتحادیه اروپا است.

مارتا دومنیگوئز و نیکلاس پویترز در مطلبی که موسسه بروگل آن را منتشر ساخت، نوشتند: به‌موازات افزایش سهم چین در تولید ناخالص داخلی جهان، نگرانی‌ها درباره استفاده این کشور از یارانه‌های دولتی برای خرید و تصاحب شرکت‌های خارجی نیز روبه افزایش است. این نگرانی‌ها مربوط به استفاده از سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک ابزار سیاسی از طریق خرید و تصاحب راهبردی شرکت‌ها و فناوری‌ها و نیز استفاده از کمک دولتی جهت کسب برتری رقابتی در بازارهای اروپایی است.

از زمان شکست مقررات سازمان تجارت جهانی برای حفاظت در برابر کمک دولتی کشورهای خارجی، اتحادیه اروپا ابزارهای یک‌جانبه خود را توسعه داده است. در 17 ژوئن 2020 گزارش کمیسیون اروپا موسوم به گزارش سفید در خصوص کمک دولتی منتشر شد. اگرچه در این گزارش اشاره‌ای به چین نشده، لکن نگرانی‌ها در خصوص یارانه‌های دولت چین و بنگاه‌های دولتی این کشور کاملاً روشن است.

با توجه به چالش‌های ناشی از کمک دولتی در بازارهای جهانی، گزارش سفید کمیسیون اروپا پیشنهاد حساب‌شده و مناسب برای تضمین فعالیت برابر و عادلانه در بازار اروپا است. اصلاح شیوه‌ای که سازمان تجارت جهانی به یارانه‌ها رسیدگی می‌کند بهترین راه‌حل برای رفع مشکل مذکور است، اما اصلاح سازمان مذکور متوقف شده است و نظام تجارت چندجانبه در وضعیت بحرانی قرار دارد. اتحادیه اروپا باید ابزارهای یک‌جانبه جهت جلوگیری از تغییرات در بازارهای خود تدوین کند.

اتحادیه اروپا مدت طولانی درگیر مذاکرات در خصوص معاهده جامع سرمایه‌گذاری دوجانبه با چین بوده که پیشرفت اندکی داشته است. سرمایه‌گذاران چینی تعداد کمی از شرکت‌های اروپایی را در اختیار دارند.

چالش واقعی برای سرمایه‌گذاری خارجی در اتحادیه اروپا ناشی از اقتصادهای غیرلیبرال و شرکت‌های دولتی است. مراودات سرمایه‌گذاری با آمریکا و کانادا کمتر جنجالی است و خرید شرکت‌ها توسط چین با موشکافی بیشتری همراه خواهد بود.

درحالی‌که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین و هنگ‌کنگ در بازار بورس اتحادیه اروپا از سال 2000 تا سال 2017 به‌طور اساسی افزایش یافته و به رقم 150 میلیارد یورو رسیده است، این میزان کمتر از 8 درصد از میزان سرمایه‌گذاری آمریکا و کانادا است که بیش از 2 تریلیون یورو است. برآورد کمیسیون اروپا این است که سرمایه‌گذاران چین، هنگ‌کنگ و ماکائو فقط 6/1 درصد از سرمایه‌های شرکت‌های مستقر در اتحادیه اروپا را در اختیار دارند. در اوج بحران یورو وقتی‌که نگرانی نسبت به خرید و تصاحب شرکت‌های اروپایی توسط چین زیاد بود حضورشان خیلی محسوس و قابل توجه نبود.

شرکت‌های دولتی نقش قابل توجهی در ادغام شرکت‌ها یا خرید شرکت‌ها ایفا می‌کنند و از سال 2007، بیش از 400 شرکت اروپایی توسط شرکت‌های دولتی خارجی خریداری شده است.

از سال 2016، سرمایه‌گذاری چین در اتحادیه اروپا روبه کاهش بوده است. در سال 2019، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی 3/11 میلیارد یورو بوده که 33 درصد کمتر از سال 2018 و 69 درصد کمتر از سال 2016 بود. پیش‌بینی برای سال 2020 حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در سطح جهانی و در اتحادیه اروپا کاهش خواهد داشت. بر اساس پیش‌بینی آنکتاد جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سطح جهان در سال 2020 حدود 40 درصد کاهش یافته و به زیر 1 تریلیون دلار سقوط خواهد کرد. در میان کشورهای توسعه‌یافته، انتظار می‌رود اروپا به‌واسطه شرایط شکننده‌تر کاهش بیشتری (بین 30 تا 45 درصد) از آمریکای شمالی (20 تا 35 درصد) را تجربه کند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز کاهش 30 درصدی در سطح جهان را پیش‌بینی کرده است.

آمار و ارقام فوق‌الذکر نگرانی مربوط به سرمایه‌گذاری چین از منظر اقتصادی را تائید نمی‌کند، بلکه سرمایه‌گذاری چین در اروپا به یک امر سیاسی تبدیل‌شده است.

نظارت بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به‌عنوان اولویت اصلی کمیسیونر تجارت اروپا تبدیل شد. در زمان ریاست کمیسیونر قبلی از مقررات نظارت بر سرمایه‌گذاری خارجی رونمایی شد و هدف، نظارت بر سرمایه‌گذاری‌هایی بود که می‌توانست امنیت یا نظم عمومی را تحت تأثیر قرار دهد. همان‌طوری که بحران کرونا به اقتصادهای اروپایی آسیب‌زده و منجر به برداشت آسیب‌پذیری اقتصادی شده است، در مارس 2019 کمیسیون اروپا دستورالعمل نظارت بر سرمایه‌گذاری را برای اعضای اتحادیه اروپا صادر کرد.

هدف این دستورالعمل‌ها تأکید بر این نکته بود که اعضا مکانیسم‌های نظارت بر سرمایه‌گذاری خارجی را به‌منظور حفاظت از صنایع راهبردی به‌طور کامل اجرا کنند. تعدادی از اعضای اتحادیه اروپا، ازجمله اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان رویه‌های نظارت بر سرمایه‌گذاری خارجی را توسعه داده‌اند.

گزارش سفید کمیسیون اروپا در 17 ژوئن 2020، به مسئله خرید و تصاحب شرکت‌ها از محل کمک‌های دولتی کشورهای خارجی می‌پردازد. این گزارش به منفذهای موجود در بخش نظارت اشاره دارد که موجب عدم حفاظت کافی در برابر یارانه‌های خارجی و تأثیر مخرب آن می‌شود.

در مقایسه با جریان سرمایه ترانس آتلانتیک، جریان سرمایه اتحادیه اروپا – چین همچنان خیلی اندک است. برخلاف زمان اوج بحران مالی که مازاد حساب‌جاری چین 10 درصد بود، در حال حاضر چین دارای مازاد حساب‌جاری کمتر از 1 درصد است. با توجه به استمرار ضعف و ماهیت بسته بازارهای سرمایه چین بعید است این وضعیت به‌زودی تغییر کند. با توجه به اینکه دولت چین الگوی رشد مصرف‌محور را دنبال می‌کند، بعید است افزایش زیاد در مازاد حساب‌جاری اتفاق بیفتد. ازاین‌رو نظر ما این است که سطح فعلی سرمایه‌گذاری چین جای نگرانی ندارد.

استفاده از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای کسب نفوذ در اعضای کوچک‌تر اتحادیه اروپا از طریق صندوق مربوط به ابتکار یک کمربند یک راه یا فرمت 1+17 (گروهی متشکل از 17 کشور شرق اروپا و چین) برای اتحادیه اروپا می‌تواند به‌شدت مشکل‌آفرین باشد. البته مکانیسم نظارت بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند. برطرف ساختن این مشکل مستلزم راه‌حل سیاسی نه مقررات نظارتی است.

لازم است این مسئله (و حفاظت از سرمایه‌گذاری در بخش‌های راهبردی) از یکپارچگی بازار واحد و رقابت با کمک‌های دولتی کشورهای خارجی جدا شود. کشورهای توسعه‌یافته، ازجمله اعضای اتحادیه اروپا از کمک دولتی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا استفاده می‌کنند. در چنین شرایطی پیشرفت در اصلاح سرمایه‌داری دولتی چین امکان‌پذیر نیست. ازاین‌رو، پیشرفت در معاهده سرمایه‌گذاری دوجانبه با چین بسیار مؤثر بوده و می‌تواند مقرراتی به‌منظور حفاظت از سرمایه‌گذاری و بهبود دسترسی به بازار تدوین نماید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *