جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

جاه‌طلبی و ریسک‌پذیری در سیاست خارجی و امنیت ملی امارات

شورای راهبردی آنلاین – رصد: امارات در دهه گذشته در قامت بازیگری بانفوذ در سیاست‌های قدرت منطقه‌ای ظاهرشده است.

اندیشکده چتم هاوس در گزارشی با عنوان «درک خطر و ریسک‌پذیری در سیاست خارجی و امنیت ملی امارات» به تشریح جاه‌طلبی‌های ابوظبی برای ایفای یک نقش کلیدی در شکل‌دهی به ساختارهای سیاسی و حکمرانی در منطقه و حفظ مسیرهای تجاری در همسایگی پهناورش به‌عنوان یک‌قطب اقتصادی مرتبط با شرق آفریقا و جنوب آسیا می‌پردازد.

چکیده این گزارش که به قلم پیتر سالزبری، تحلیلگر ارشد گروه بین‌المللی بحران در وب سایت اندیشکده چتم هاوس منتشرشده، به این شرح است:

1. امارات در دهه گذشته از سیاست خارجی محافظه‌کارانه و متمرکز بر بقای این کشور فاصله گرفته و به‌عنوان یک بازیگر بانفوذ در سیاست‌های منطقه‌ای ظاهر شده است.

2. به‌طورمعمول در غرب، سیاست خارجی و امنیت ملی امارات بر مبنای اقداماتی خاص نظیر حمایت امارات از خلیفه حفتر در لیبی یا حمایتش از جدایی‌طلبان و دیگر گروه‌ها در یمن یا نقش این کشور در بحران قطر در سال 2017، تحلیل می‌شود که ظاهراً به یک راهبرد کلی یا مجموعه‌ای از ابتکارات اشاره دارد. سیاست‌های امارات به‌ندرت بر مبنای تحقیقات جامع درباره فعالیت‌هایش در کشورهای واقع در همسایگی این کشور موردمطالعه قرار گرفته است.

3. این گزارش که به‌عنوان بخشی از پروژه چتم هاوس برای پاسخ به این شکاف در تحلیل سیاست خارجی و امنیت ملی امارات تهیه و نوشته‌شده است، به تشریح جاه‌طلبی‌های ابوظبی برای ایفای نقشی کلیدی در شکل‌دهی به ساختارهای سیاسی و حکمرانی در سراسر منطقه هماهنگ با مدل خودش و نیز ایفای نقش در حفظ مسیرهای تجاری در همسایگی پهناورش به‌عنوانیک‌قطب اقتصادی مرتبط با شرق آفریقا و جنوب آسیا می‌پردازد.

4. «مدل امارت» شفافیت اقتصادی، حکمرانی قدرتمند و ارائه خدمات و یک محیط اجتماعی نسبتاً سکولار و لیبرال (برای منطقه) را همراه با یک نظام سیاسی بسته که حول محور یک دولت امنیتی مستحکم شکل‌گرفته در هم می‌آمیزد. طرد هرگونه ایدئولوژی سیاسی یا مذهبی که ممکن است برتری دولت و رهبرانش را به چالش بکشد نیز از اهمیت برخوردار است.

5. مقامات امارات استنباط می‌کنند که ایدئولوژی‌های اسلام‌گرایی سیاسی فراملی که ایران و اخوان‌المسلمین و حامیانش ازجمله قطر و ترکیه ترویج داده‌اند، تهدیدی موجودیتی برای رویکرد سکولار این کشور در قبال دولت و ثبات قدرت‌های فعلی منطقه است و به‌عنوان محرکی برای رادیکالیسم منطقه‌ای عمل می‌کند. درهرصورت ابوظبی در برخورد با اخوان‌المسلمین جسورتر بوده و در رویکردش در قبال ایران محتاطانه‌تر برخورد کرده است.

6. ابوظبی، بزرگ‌ترین و ثروتمندترین شیخ‌نشین امارات، بیش‌ازپیش مسیر حرکت امارات در داخل و خارج را تعیین می‌کند. تحول در «مدل امارات» عمدتاً به محمد بن زاید، ولیعهد و حاکم ابوظبی مرتبط است.

7. درحالی‌که زاید و محفل درونی مورد اعتمادش جهان‌بینی مشترکی دارند اما ضرورتاً با یک نقشه راهبردی عمل نمی‌کنند. اغلب یک گروه بسیار کوچک گزینه‌های سیاسی را که تاکتیکی و واکنشی است، انتخاب می‌کند و این نوع تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند به بروز واکنش نامعقول و فرصت‌های ازدست‌رفته منجر شود.

8. سیاست‌گذاران غربی تمایل دارند مبهوت لیبرالیسم مفروض امارات و توانایی و تسلط مقامات اماراتی در صحبت کردن به زبان آن‌ها باشند؛ اما غربی‌ها باید با تمامی وجوه «مدل امارات» آشنا شوند و متوجه این واقعیت باشند ابوظبی انتظار دارد به شکلی برابر با آن رفتار شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *