جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از اتحاد دوباره فلسطینی‌ها تا گرم شدن روابط ترکیه و قطر

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تأثیر کرونا بر روابط آمریکا و اروپا، اتحاد دوباره فلسطینی‌ها در برابر الحاق کرانه باختری، علت بروز جنگ سرد میان چین و آمریکا، علت خروج سیاست خارجی از مذاکرات برگزیت، آینده انرژی پاک اروپا، رویکرد دفاعی جدید اتحادیه اروپا در برابر چین، گام‌های بعدی در لیبی و گرم شدن روابط ترکیه و قطر ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بلفر

چرا ترامپ اهمیت زیادی برای روسیه قائل است؟: خیلی دشوار است که باور کنیم هیچ‌کس به دونالد ترامپ درباره اطلاعات مربوط به اقدامات روسیه برای صدمه زدن به آمریکایی‌ها در افغانستان چیزی نگفته باشد.

فلسطینی‌ها چطور می‌توانند تحت برنامه‌ای جدید برای مقابله با الحاق کرانه باختری دوباره باهم متحد شوند؟: در ماه ژانویه دونالد ترامپ دیدگاهش در رابطه با روند صلح خاورمیانه را به نمایش گذاشت. این دیدگاه درصدد رسمیت بخشیدن به شهرک‌سازی‌های بلندمدت اسراییل بود و با مخالفت جدی فلسطینی‌ها روبرو شد.

آیا کووید-19 روایات ترانس آتلانتیک درباره چین را تغییر می‌دهد؟: روایت ترانس آتلانتیک درباره چین، بدون پاندمی کرونا شامل درک مشترک از چالش‎هایی است که چین برای رفاه، امنیت و دموکراسی آمریکا و اروپا در بر دارد.

همه درباره علت بروز جنگ سرد آمریکا و چین اشتباه می‌کنند: چپ‌گراها می‌گویند که علت بروز جنگ سرد میان آمریکا و چین، تکبر آمریکا است. راست‌گراها می‌گویند علت آن بدخواهی چین است؛ اما هر دو طرف اشتباه می‌کنند.

دشمن اول آمریکا نارضایتی است، نه چین: چین تهدید اصلی برای رقابت آمریکا در جهان نیست بلکه این دشمن در داخل آمریکا قرار دارد. نارضایتی آمریکا در خصوص وضعیت ذخایر ارزی جهانی دلار می‌تواند پاشنه آشیل آمریکا در سال‌های پیش رو باشد.

چتم هاوس

چرا انگلیس سیاست خارجی را از مذاکرات برگزیت خارج کرد: دولت انگلیس دیگر به دنبال توافق با اتحادیه اروپا درباره سیاست خارجی، توسعه و دفاع نیست زیرا فکر می‌کند که جایگزین‌های بهتری برای پیگیری اهداف بین‌المللی‌اش وجود دارد.

آینده انرژی پاک اروپا: چالش‌های مشترک نروژ و انگلیس: تولیدکنندگان اروپایی نفت و گاز مانند نروژ و انگلیس با چالش‌های جدی در راستای مسیری که بخش انرژی در این کشورها باید طی کند روبرو هستند.

کارنگی

رویکرد دفاعی جدید اتحادیه اروپا در برابر چین در حال خیزش: نشست سالانه اتحادیه اروپا-چین که در تاریخ 22 ژوئن از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اختلافات آشتی‌ناپذیری را در خصوص مسائلی از قبیل قانون امنیت ملی تازه اعلام‌شده هنگ‌کنگ، امنیت سایبری و حقوق بشر به نمایش گذاشت.

لیبی برای اروپا یک اضطرار است: رهبران اروپایی باید تصمیم بگیرند تا به‌صورت مشترک تحت اتحادیه اروپا اقدام کنند یا این‌که آینده لیبی را به دست روسیه و ترکیه بسپارند که پیامدهای خطرناکی برای ناتو و امنیت اروپا خواهد داشت.

شورای روابط خارجی اروپا

سقوط اقتصادی در خاورمیانه: اروپا چطور می‌تواند آثار آن را تلطیف کند: سوریه، لبنان و عراق همگی در آستانه سقوط اقتصادی قرار دارند. اروپا نمی‌تواند یک تماشاچی درمانده باشد.

بروگل

مشکل اروپا با چین: نظارت بر سرمایه گذاری و کمک دولتی: اقتصاد سرمایه‌داری دولتی چین چالشی برای شفافیت اروپا در برابر سرمایه‌گذاری خارجی است.

بروکینگز

قدرت‌های بزرگ و پاسخ جهانی به رقابت قدرت بزرگ میان آمریکا و چین: قدرت‌های بزرگ جهان در حال حاضر درگیر عمل متعادل‌سازی در رابطه با رقابت پیچیده و در حال تغییر آمریکا و چین هستند.

کمپین انتخاباتی ترامپ دچار بحران شده است: سه ماه گذشته برای دونالد ترامپ یک فاجعه بوده است.

گام‌های بعدی در لیبی: در ماه‌های اخیر، تقریباً 9 سال بعدازآن که سرنگونی معمر قذافی به‌جای بهبود حکمرانی و ثبات به ناآرامی در لیبی منجر شد، اخبار دلگرم‌کننده‌ای از لیبی شنیده شد.

میدل ایست فوروم

ترکیه و قطر: گرم شدن روابط: قطری‌هایی که در سال 1915 برای کسب استقلال در برابر استعمارگران عثمانی و پایان دادن به حکومت 44 ساله ترک‌ها در این شبه‌جزیره جنگیدند، هرگز تصور نمی‌کردند که نوادگانشان به نزدیک‌ترین متحدان راهبردی ترکیه تبدیل شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *