جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

ادعای کامرون درباره پیشنهاد آتش‌بس ۴۰ روزه به حماس

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس که برای شرکت در نشست‌ ویژه مجمع جهانی اقتصاد به ریاض سفر کرده است ادعا کرد که به جنبش مقام اسلامی فلسطین (حماس) طرح آتش‌بس ۴۰ روزه در برابر آزادی گروگان‌های (اسرای) اسرائیلی پیشنهاد شده است.

بلینکن: امیدوارم حماس پیشنهاد «فوق‌العاده سخاوتمندانه» اسرائیل را بپذیرد

همزمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در غزه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا،‌ پیشنهاد اسرائیل را برای آتش‌بس غزه «فوق‌العاده سخاوتمندانه»‌ توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که حماس مفاد آن را بپذیرد.

امیرعبداللهیان: ایران به دنبال تبدیل خلیج فارس به گرانیگاه سیاست همسایگی است

وزیر امور خارجه به مناسبت روز ملی خلیج فارس پیامی منتشر کرد و گفت: هرچند نام خلیج فارس با ایران و ایرانی عجین شده، اما در عین حال خلیج فارس محملی برای همسایگان ابدی و خانه‌ای برای همه ملت‌های پیرامون آن است.

Loading

اصول بازدارندگی هسته‌ای روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: سیاست هسته‌ای روسیه همواره محرمانه بوده است. فرمان جدید ریاست جمهوری که اخیراً منتشرشده بخش‌هایی از بازدارندگی هسته‌ای این کشور را روشن ساخت، اما فضا زیادی برای گمانه‌زنی به‌جای گذاشته است.

گوستاو گرسل در مطلبی که شورای روابط خارجی اروپا آن را منتشر ساخت، نوشت: اخیراً کرملین با انتشار فرمان ریاست جمهوری، اصول بازدارندگی هسته‌ای این کشور را تعیین کرده است. فرمان شش‌صفحه‌ای توضیحات مختصری در خصوص وضعیت بازدارندگی هسته‌ای همچون اهداف، حد آستانه (نقطه‌ای در درگیری که از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد شد) و مقام فرماندهی (شامل مقامات تصمیم‌گیرنده برای انجام حمله هسته‌ای) ارائه می‌کند.

انتشار فرمان یادشده تعجب بسیاری را برانگیخته است. درگذشته فرمان مربوط به بازدارندگی هسته‌ای طبقه‌بندی و محرمانه بوده و تنها بیانیه عمومی در خصوص بازدارندگی جمله کلیشه‌ای بود که در دکترین نظامی روسیه و دیگر اسناد بیان می‌شد دال بر اینکه روسیه تنها در صورتی به سلاح هسته‌ای متوسل می‌شود که با سلاح هسته‌ای به این کشور حمله شود یا حمله‌ای که بقای این کشور را تهدید کند.

چنین جمله‌بندی کلی فضای زیادی برای گمانه‌زنی به‌جای می‌گذاشت. برخی از ناظرین، انتشار اطلاعات از سر بی‌میلی توسط روسیه در حوزه موضوعات هسته‌ای را به‌صورت دقیق‌ترین، محافظه‌کارترین و دفاعی‌ترین رویکرد ارتباطی تفسیر کرده‌اند به‌طوری‌که به رد این باور انجامید که روسیه موضع پاسخگویی هسته‌ای را در نظر خواهد گرفت. اینک به‌واسطه انتشار سند جدید می‌دانیم که موضع مسکو پاسخگویی هسته‌ای است.

دیگر ناظران بر این نظر بودند که تمرکز تفکر نظامی روسیه بر حمله و حمله پیشگیرانه است و نتیجه گرفتند که روسیه دکترین تشدید برای کاهش تنش را در دستور کار داشته است. بر اساس این نظر، روسیه به ضربه اول پیشگیرانه با استفاده از تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی متوسل خواهد شد و زمانی که ارتش این کشور به اهداف عملیاتی‌اش دست ‌یابد، به جنگ بر اساس شرایط مسکو پایان خواهد داد.

درحالی‌که وجود چنین دکترین تشدید برای کاهش تنش و دیگر جزئیات در خصوص استفاده بالقوه روسیه از تسلیحات هسته‌ای محل بحث‌وجدل بود، جمله پایانی ماده 4 دکترین به این سؤال پاسخ می‌دهد. ماده چهار بیان می‌دارد زمانی که جنگ آغاز می‌شود سیاست بازدارندگی هسته‌ای به دنبال جلوگیری از تشدید بیشتر یا به دنبال جلوگیری از خاتمه جنگ به ضرر مسکو است.

کنترل تشدید درگیری به این معنا است که تهدیدها، نمایش ظرفیت‌های حمله و وارد ساختن خسارت محاسبه‌شده به دشمن (بدون لزوم استفاده از تسلیحات هسته‌ای)، جنگ را مهار و محدود ساخته و به نفع مسکو پایان یابد.

البته کنترل تشدید درگیری منعطف برای ناتو چالش‌انگیز است، چراکه نتیجه نهایی ممکن است همچنان ضربه هسته‌ای محدود و پیشگیرانه باشد. باید تأکید شود که روسیه و غرب سنت‌ها و برداشت‌های کاملاً متفاوتی در خصوص عملیات نظامی دفاعی دارند. البته به این دلیل چیزی در فرمان ریاست جمهوری روسیه مانع از انجام دکترین تشدید برای کاهش تنش از سوی مسکو نمی‌شود.

پس‌زمینه عملی محاسبات روسیه در خصوص کنترل تشدید درگیری برای بازداشتن قدرت‌های بزرگ همچون آمریکا از ورود به جنگ‌هایی است که در همسایگی بلافصلش، به‌ویژه در اکراین رخ داده است. تقابل رودررو با ناتو نگرانی اصلی روسیه نیست، اما می‌تواند به بحران دیگری تبدیل شود. در چنین تقابلی، سلاح هسته‌ای و قدرت پیشگیرانه آن نقش عمده‌ای ایفا خواهد کرد.

اما همان‌طوری که این قبیل سناریو به‌دشواری رخ خواهد داد، ماده 18 فرمان ریاست جمهوری بیان می‌دارد که پوتین تنها تصمیم‌گیرنده درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای است. تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای بستگی به برداشت وی از وضعیت دارد. فرمان ریاست جمهوری روسیه تمایزی بین تسلیحات هسته‌ای راهبردی و غیرراهبردی قائل نیست و اشاره ندارد که نیروهای مسلح این کشور به به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای برای اجرای وظایف عملیاتی یا تاکتیکی متکی هستند. در این راستا تمامی سلاح هسته‌ای صرف‌نظر از برد و بازدهی آن‌ها راهبردی هستند، چراکه ابزار سیاسی برای نفوذ بر روند تصمیم‌گیری سیاسی به شمار می‌روند.

ماده 19 فرمان ریاست جمهوری روسیه درباره شرایطی بحث می‌کند که تحت آن شرایط تسلیحات هسته‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این ماده آشکارا به وضعیت پاسخگویی هسته‌ای اشاره دارد. این امر پیامی برای آمریکا است که موشک‌های قاره‌پیمای متعارف یا با بازده کم به‌عنوان حمله تمام‌عیار قلمداد می‌شود و ازاین‌رو واشنگتن نباید در اندیشه استقرار و به‌کارگیری این قبیل تسلیحات در حملات محدود یا تاکتیکی نزدیک مرزهای روسیه باشد.

بند 19 فرمان ریاست جمهوری روسیه بیان می‌دارد که مسکو از تسلیحات هسته‌ای در پاسخ به حملات متعارف استفاده خواهد کرد که مانع از نیروهای هسته‌ای یا ساختار فرماندهی آن‌ها می‌شود. این بند با مرور وضعیت هسته‌ای سال 2018 آمریکا برابری می‌کند. البته بند یادشده تمایزی بین نیروهای راهبردی و غیر راهبردی قائل نیست.

گسترش سکوهای دوگانه که در ادوار اخیر در اختیار تمامی نیروهای مسلح روسیه قرارگرفته است انتقام هسته‌ای از هرگونه حمله متعارف به خاک روسیه را هموار می‌سازد.

فرمان ریاست جمهوری روسیه اطلاعات مبسوطی درباره ساختار نیرو، سامانه‌های تسلیحاتی (حال و آینده)، نوسازی نیروها یا دیگر قدرت‌های هسته‌ای ارائه نمی‌کند. اطلاعات بیشتری در دکترین نظامی روسیه وجود ندارد. ماده 15 فرمان ریاست جمهوری بیان می‌دارد که بازدارندگی هسته‌ای باید با شرایط جدید سازگار باشد و دشمن قادر به اطلاع از زمان، مقیاس و شیوه استفاده از تسلیحات هسته‌ای نباشد. این ماده همچنین بیان می‌دارد که روسیه قصد دارد نیروی حداقلی لازم برای دست‌یابی به اهدافش را حفظ کند. ماده 10 اشعار می‌دارد که نیروهای روسیه در صورت مواجهه با حمله، قصد وارد ساختن خسارت غیرقابل‌تحمل به دشمن را دارند.

سیاست ترامپ برای کاهش یک‌طرفه حضور ارتش آمریکا در اروپا، به‌ویژه در آلمان، مناسبات دو سوی آتلانتیک را به پایین‌ترین سطح خود کشانده است. در آینده قابل پیش‌بینی فرانسه نه قادر است و نه مایل است جایگزین آمریکا برای ایفای نقش متوازن‌کننده در اروپا در برابر توان هسته‌ای روسیه شود. در حال حاضر اروپایی‌ها امیدوارند که انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020، آن‌ها را از شر ترامپ نجات دهد. البته در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات یادشده، اروپایی‌‌ها طرح جایگزین ندارند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *