جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه جامائیکا که در صفحه اندرو هولنس، نخست وزیر این کشور در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده است، مقامات جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت شناختند.

Loading

کاهش نیروهای آمریکا در آلمان و آسیب‌پذیری ناتو

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بر اساس برخی گزارش‌های اخیر، رئیس‌جمهور ترامپ طرحی را تائید کرده است که به‌جای پنتاگون توسط سفیر وی در برلین ترسیم‌شده تا حضور نظامی آمریکا در آلمان را بیش‌ازپیش کاهش دهد. ظاهراً علت این تغییر بحث‌برانگیز، ناراحتی از آنگلا مرکل، صدراعظم، آلمان بوده است.

مایکل هانلون در یادداشتی که در وب‌سایت اندیشکده بروکینگز منتشر شد؛ نوشت: از 35 هزار نیروی آمریکا در آلمان حدود 10 هزار نفر کاسته خواهد شد که از بین آن‌ها، تعدادی به آمریکا بازمی‌گردند و برخی هم احتمالاً روانه لهستان می‌شوند. اگرچه افزایش حضور نظامی آمریکا در لهستان اشتباه نیست، اما این امر نباید به قیمت کاهش جای پای قوی در آلمان تمام شود که در آن، نیروهای آمریکا در بحبوحه جنگ سرد صدها هزار نفر بوده و در چند دهه اخیر از تعدادشان کاسته شده است.

نیروهای آمریکا در آلمان عمدتاً یگان‌های ارتش و نیروی هوایی هستند. این نیروها شامل یک تیپ زرهی با جناح جنگی، لجستیکی، پشتیبانی و فرماندهی است که استقرار نیروی عظیم تقویتی را در صورت لزوم برای دفاع از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در جنگ، امکان‌پذیر می‌سازد. در صورت وجود بحران در منطقه بالتیک، بعید است که آمریکا بتواند عمده نیروهای خود را مستقیماً به استونی، لتونی یا لیتوانی اعزام کند. این کشورهای کوچک و در معرض خطر، دارای چند بندر عمده و فرودگاه بوده و همه آن‌ها به‌طور خطرناکی در مجاورت قدرت آتش روسیه قرار دارند.

بنابراین، در یک بحران جدی هر نوع استقرار نیروی تقویتی آمریکا احتمالاً از طریق کشتی یا هواپیما به بندرها و فرودگاه‌های آلمان و ازآنجا از طریق راه‌آهن و جاده به لهستان و در صورت لزوم به سایر مناطق اعزام خواهند شد. یک گزارش مهم شورای آتلانتیک نشان داده است که تقویت ظرفیت پشتیبانی و حضوری آمریکا در لهستان حائز اهمیت است، اما هیچ دلیلی ندارد که این امر به قیمت کاهش توانمندی آلمان تمام شود که در صورت ضرورت اعزام نیرو، برای پایگاه‌های آمریکا در لهستان نقش تکمیلی ایفا خواهد کرد.

همچنین، پایگاه‌های آمریکا در آلمان، عملیات گسترده آمریکا در خاورمیانه و افغانستان را تسهیل می‌کند، زیرا آلمان در مسیر پرواز به این دو منطقه است. این امر برای ارتش آمریکا مزیت بزرگی محسوب می‌شود. سایر نیروهای مستقر آمریکا در اروپا عبارت‌اند از 12 هزار نیرو در ایتالیا، 9 هزار در انگلیس، 5 هزار در لهستان و 2 هزار در ترکیه. مسلماً همه این نیروها حائز اهمیت هستند، اما آلمان بهترین موقعیت و پیشرفته‌ترین آن‌هاست.

هزینه نیروهای آمریکا در آلمان تقریباً با هزینه آن‌ها در کشور خودشان برابر است. دولت آمریکا همان حقوق را پرداخته، همان تجهیزات را خریده، همان مراقبت‌های بهداشتی را فراهم کرده و صرف‌نظر از مکان این نیروها، آموزش‌های مشابهی را تأمین می‌کند. البته برخی هزینه‌ها ازجمله مسافرت رفت‌وبرگشت به آمریکا و مدارس آمریکایی برای بچه‌های نظامیان، احتمالاً برای نیروهای مستقر در خارج از آمریکا بیشتر است.

بااین‌حال، بر اساس گزارش موسسه پژوهشی رند (Rand)، آلمان سالانه بیش از 1 میلیارد دلار از هزینه‌ها را پوشش داده و بخش عمده‌ای از کل هزینه‌های لوازم مصرفی نیروهای آمریکا، ساخت‌وساز پایگاه‌ها و دیگر هزینه‌های مربوطه را تأمین می‌کند. درنتیجه، هزینه خالص استقرار نیروهای آمریکا در آلمان، تقریباً نزدیک به صفر است. اعزام نیرو به مناطق جنگی پرهزینه است، اما استقرار یگان‌ها در کشورهای پیشرفته‌ی دارای زیرساخت‌های قدرتمند، این‌چنین نیست.

بااین‌وجود، جابجایی نیروهای آمریکا گران تمام می‌شود. هنگامی‌که چنین امری در خارج اتفاق می‌افتد، همان‌طور که اخیراً در کره جنوبی و ژاپن اتفاق افتاد، کشور میزبان عمده هزینه‌ها را تأمین می‌کند. ترامپ این حقیقت را نادیده گرفته و به‌طور توهین‌آمیزی درخواست کرده است که کره جنوبی پشتیبانی جاری از 30 هزار نیروی آمریکایی مستقر در این کشور را پنج برابر کند؛ اما هنگامی‌که نیروهای آمریکا به کشور بازگردند، هر نوع هزینه بازآرایی یا توسعه تأسیسات داخلی لزوماً با مالیات‌دهندگان آمریکایی است.

حفظ نیروهای آمریکا در آلمان به لحاظ روحی نیز سودی مضاعف محسوب می‌شود. نیروها می‌توانند خانواده‌های خود را به آنجا برده و به‌راحتی و در کمال امنیت در این کشور و کلاً در سراسر اروپا رفت‌وآمد کنند. حتی درزمانی که مردم آلمان شدیداً از رئیس‌جمهور آمریکا متنفر هستند، مردم عادی آلمان از نیروهای آمریکایی به گرمی استقبال می‌کنند.

حفظ نیروها در داخل اثرات اقتصادی چندگانه‌ای داشته و با خرید کالاها کسب‌وکارهای محل زندگی آن‌ها رونق می‌گیرد؛ اما هم‌اکنون حدود 90 درصد از کل نیروهای ارتش آمریکا در کشور خود مستقر هستند. آلمان یکی از متحدان مهم آمریکاست و توانمندی دفاعی آمریکا در خارج مستلزم حضور درصحنه‌های حساس و نیازمند آلمان است. نیروهای آمریکا در آلمان از این کشور محافظت نمی‌کنند بلکه به آمریکا در انجام تعهدات خود در خارج کمک می‌کنند.

حتی اگر این طرح کاهش (که جزئیات آن معلوم نیست) عملی شود، بازهم آلمان به‌عنوان کانونی حساس باقی خواهد ماند؛ اما اگر ترامپ این کینه‌توزی‌های مسبب این تصمیمات علیه متحدان آمریکا را ادامه دهد، آیا روابط مهم آمریکا برای چهار سال دیگر دوام خواهد آورد؟

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *