جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading
رصد اندیشکده‌های خارجی

از درس‌های جنگ سرد برای اروپا تا تنش‌ها در شبه‌جزیره کره

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نظارت روسیه بر رقابت آمریکا و چین، بررسی امکان بقای پیمان استارت، روند صلح افغانستان و نقش پاکستان، ثبات و توسعه در خاورمیانه و شمال آفریقا، لزوم تقویت اقتصاد هند برای ایستادگی در برابر چین، خطرات توافق کوزوو-صربستان در کاخ سفید، درس‌های جنگ سرد برای اروپا و تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و لزوم مذاکرات جدید ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

بلفر

آیا پیمان استارت نو از روابط خصمانه آمریکا-روسیه جان سالم به در می‌برد؟: آمریکا و روسیه روی‌هم 91 درصد کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیاردارند و پیمان کنترل تسلیحات – پیمان استارت نو – میان این دو کشور سال آینده ملغی خواهد شد.

بگین-سادات

روسیه نظاره‌گر ظهور رقابت آمریکا-چین: موضع روسیه در رقابت در حال ظهور آمریکا-چین نقشی حیاتی دارد. دو سناریو در این رابطه وجود دارد. در یک سناریو، روسیه قادر است میان این قدرت‌ها مانور بدهد و اهداف ژئوپلیتیک خود را در همسایگی و در خاورمیانه دنبال کند. در سناریوی دیگر، غرب، روسیه را به‌عنوان دشمنی آشکار طرد می‌کند، فضای اندکی برای مصالحه باقی می‌ماند و باعث می‌شود این کشور بیشتر تحت نفوذ چین قرار گیرد.

بروکینگز

آیا روند صلح افغانستان راه نجاتی برای پاکستان خواهد بود؟: حدود یک سال بعدازآن که دونالد ترامپ به‌صورت علنی از «دروغ و فریب‌های» پاکستان انتقاد و کمک‌های امنیتی به این کشور را در اوایل سال 2018 قطع کرد، این کشور به‌طرف ثالث در مذاکرات صلح آمریکا-طالبان تبدیل‌شده است.

ثبات و توسعه در منطقه آشفته خاورمیانه و شمال آفریقا: اندیشکده بروکینگز با مشارکت بانک جهانی به مدت دو سال به بررسی ثبات و روش‌های توسعه بعد از درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پرداختند. ناآرامی‌های سیاسی و درگیری بیشتر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را به‌ویژه بعد از ناآرامی‌های سال 2011 و سرکوب‌های حکومتی، در برگرفته و باعث نیاز فوری به ترسیم اولویت‌ها برای دولت‌های اهداکننده و سازمان‌های بین‌المللی فعال در این منطقه شده است.

چرا توافق کوزوو-صربستان در کاخ سفید می‌تواند خطرناک باشد: گفت‌وگوهای روسای جمهور صربستان و کوزوو در کاخ سفید که مستقل از تلاش‌های موازی اتحادیه اروپا در این رابطه انجام گیرد، بیشتر بر ضعف روابط ترانس‌آتلانتیک تأکید خواهد کرد و خطر رسیدن به نتیجه‌ای تأسف‌بار را با خود همراه خواهد داشت.

کارنگی

آیا قاهره به سوی جنگ پیش می‌رود؟: ممکن است نیروی نظامی مصر در لیبی مداخله کند اما احتمالاً تمایل دارد از یک رویارویی بزرگ جلوگیری کند.

لزوم تقویت اقتصاد هند برای ایستادگی در برابر چین: هند بعد از درگیری‌های خشونت‌بار در طول مرزهای کوهستانی با چین، درگیر بحران سیاست خارجی در رابطه با پکن بوده است؛ اما اگر دهلی واقعاً می‌خواهد به پکن سخت بگیرد باید ابتدا اقتصادش را تقویت کند.

چطور کووید-19 برای رفع تروریسم فضا فراهم کرد؟: تروریسم، جرائم کوچک و حتی مناقشات به‌سادگی ناپدید نمی‌شوند. ما باید از مزیت آرامش نسبی که در این فعالیت‌ها به وجود آمده است، برای پرداختن به این موضوع استفاده کنیم که چطور می‌توان تهدید خشونت را کاهش داد و هنگام حضور شهروندان در خیابان‌ها برایشان احساس امنیت ایجاد کرد.

فیلیلپین، “ویران شهر” آینده دموکراسی: ماریا رسا، خبرنگار فیلیپینی آمریکایی به اتهام «افترای سایبری» محکوم شده است. این قضیه باید زنگ خطر را در غرب هم به صدا دربیاورد. این محکومیت شاید مشکلی بی‌معنی در دوردست به نظر برسد اما نشانه‌ای از یک بیماری است که می‌تواند هر دموکراسی را به خطر بیندازد.

چطور یک شرکت فن‌آوری در روسیه‌ی پوتین بر دولت غلبه کرد: تلگرام که در سال 2013 شروع به کار کرد، نه‌تنها به دلیل فن‌آوری رمزگذاری پیشرفته بلکه به این دلیل که به‌سرعت به یک پلتفرم مهم مباحث سیاسی تبدیل شد، برای دولت روسیه آزاردهنده بوده است.

کرونا نشان داد دستاوردهای انقلاب تونس برای زنان فقط روی کاغذ وجود دارند: نزدیک به یک دهه بعد از انقلاب تونس، بخش عمده قانون مهمی که برای حمایت از زنان طراحی شد فقط روی کاغذ وجود دارد و برای این‌که این قوانین به اجرا درآید کارهای زیادی باید انجام شود.

بروگل

پیش به سوی پاسخ هوشمندانه هند به چین: هند در پاسخ به رفتار چین، به‌جای آن‌که جان سربازانش را در مرزها به خطر بیندازد، باید به ائتلاف‌های اقتصادی با قدرت متوسط بپیوندد.

شورای روابط خارجی اروپا

چین: درس‌هایی از جنگ سرد برای اروپا: لیبرال دموکراسی‌ها باید با تفکر بلندمدت، به کار بستن قواعد اخلاقی جدی و پرهیز از غرور، از گذشته درس بگیرند. بگذارید صادق باشیم: جنگ سرد جدیدی میان چین و آمریکا رخ داده است. بحران کرونا فقط خصومت‌ها را تشدید کرده است. کشورهای معدودی در آفریقا یا آمریکای لاتین هستند که این دو ابرقدرت در آن‌ها به‌عنوان رقیب ظاهر نشده باشند.

امریکن اینترپرایز

هوآوی، دولت ترامپ و رقابت با زمان: در ماه مه دولت ترامپ محدودیت‌ها برای شرکت هوآوی را برای دو سال دیگر تمدید کرد.

مرکز کنترل تسلیحات

تنش‌ها در شبه جزیره کره بر لزوم مذاکرات جدید تأکید دارد: کره شمالی در 16 ژوئن دفتر ارتباطات با کره جنوبی را که در سال 2018 برای تقویت گفتگوهای دو کره تأسیس شد، منفجر کرد. این اقدام یک هفته بعدازآن رخ داد که پیونگ‌یانگ اعلام کرد تمامی خطوط ارتباطی با کره جنوبی را قطع کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *