جدیدترین مطالب

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

تردید عربستان درباره توافق تجارت آزاد شورای همکاری خلیج فارس با چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان درباره تردید عربستان برای تعامل با چین در چارچوب توافق تجارت آزاد چین و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت: این موضوع صرفا دلیل اقتصادی یا سیاسی ندارد، ضمن آنکه دلایل این تعلل و تاخیر با توجه به تحولات منطقه و بین‌الملل به‌طور لحظه‌ای تغییر کرده و قطعا در راستای منافع هر یک از کشورهای طرف توافق است.

تحلیلی بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پاره کردن منشور سازمان ملل از سوی نماینده رژیم اسرائیل در واکنش به قطعنامه عضویت کامل فلسطین به‌معنای پذیرش پایان دادن به دولتی به اسم اسرائیل توسط نماینده این رژیم است.

Loading

أحدث المقالات

تأملی بر کاهش مناسبات اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بنا بر اظهارات مقامات ترکیه، این کشور روابط تجاری خود با رژیم‌صهیونیستی را به‌دلیل اقدامات نظامی این رژیم در غزه و بدتر شدن فاجعه انسانی به حالت تعلیق درآورده و متعهد شده است تا زمانی که تل‌آویو اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را ندهد، به قطع روابط تجاری خود ادامه خواهد داد.

تحلیلی بر روابط روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، پس از ماه‌ها اختلاف و تنش در روابط دو کشور، در مسکو دیدار کردند. کرملین، ویدیویی از این دیدار منتشر کرد که در آن پوتین خطاب به پاشینیان گفت که روابط دوجانبه با موفقیت در حال گسترش است.

دلایل نگرانی و مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دو دولتی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، اخیرا در اظهاراتی مدعی شد که از بین بردن حماس بدون هیچ بهانه‌ای نخستین شرط درباره فردای جنگ است. او در عین حال گفت آماده نیستم که حکومت حماسستان را با فتحستان جایگزین کنم. این در حالی است که در رای‌گیری اوایل ماه جاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۱۴۳ عضو از ۱۹۳ عضو به حمایت از یک کشور فلسطینی برای پیوستن به سازمان ملل رای مثبت دادند.

Loading

کرونا تهدید یا فرصت ژئوپلیتیک برای اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین – رصد: چالش‌های بهبود اقتصادی همبستگی در اروپا را به یک ضرورت تبدیل کرده است. همه‌گیری ویروس کرونا فرصت قابل‌توجهی را برای تقویت همگرایی داخلی اروپا و اجرای دیدگاه ژئوپلیتیکی جدید در خارج فراهم ساخته است.

ایوانا دامجانویچ در مطلبی که شورای آتلانتیک آن را منتشر ساخت، نوشت: در واکنش به تأثیرات و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی همه‌گیری ویروس کرونا، کمیسیون اروپا از بزرگ‌ترین بسته مشوق مالی در تاریخ خود در 27 می‌2020 رونمایی کرد که قرار است توسط کشورهای عضو تائید شود. درحالی‌که ویروس کرونا موجب نوعی فاصله‌گیری اجتماعی اعضای اتحادیه اروپا از یکدیگر شده است، آیا بحران بهداشت عمومی می‌تواند منجر به دوران اروپایی در عصر پساکرونا شود؟

 

بازگشت جدید: بسته بهبودی

پیش‌بینی‌‌های بدبینانه نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند برای اروپا مخرب‌تر از برگزیت، مهاجرت و بحران‌های طرح نجات ملی باشد. بدبینانه‌ترین چشم‌انداز نگرانی‌هایی ایجاد کرد مبنی بر اینکه حتی اتحادیه اروپا در اثر پیامدهای اجتماعی و اقتصادی شدید ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند سقوط کند. تجارب گذشته نشان داده است که اروپا نه‌تنها توانایی لازم برای فائق آمدن بر بحران‌ها را دارد، بلکه از ظرفیت لازم برای پیشبرد دستورکار اروپایی نیز برخوردار است. متعاقب بحران مالی جهانی سال 2008، تمهیداتی ایجاد شد و منجر به اتحادیه جدید بانکی و طرح‌های مؤثر نجات مالی شد. درحالی‌که بحران ویروس کرونا همه کشورهای عضو را در خط مقدم بحران قرار داده است، در دوره پساکرونا قدرت به نهادهای اتحادیه اروپا باز خواهد گشت.

برای کمک به کشورها عضو جهت فائق آمدن بر بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، کمیسیون اروپا بسته بهبودی 750 میلیارد یورویی شامل 500 میلیون یورو کمک بلاعوض و 250 میلیارد یورو وام را پیشنهاد کرده است. این بسته در ظاهر یک انقلاب تمام معنا است، اما به‌واسطه دیدگاه جدیدش برای همبستگی مالی بحث‌انگیز است. تاکنون بودجه اتحادیه اروپا متکی به کمک‌های مالی اعضا شامل مالیات بر ارزش افزوده، کمک‌های مستقیم و غیره بوده است؛ اما اینک کمیسیون اروپا امیدوار است با انتشار اوراق قرضه در بازارهای بین‌المللی 750 میلیارد دلار را تأمین نماید.

 

همبستگی بهانه‌ای برای اصلاحات داخلی

بسته جدید برای بهبودی اقتصادی اعضای اتحادیه اروپا بسیار ضروری است. تاکنون مشوق مالی ملی (420 میلیارد یورو یا معادل 3 درصد تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا) برای تقویت اقتصادهای ملی، به‌ویژه برای اقتصادهای بسیار مقروض و کشورهای شدیداً آسیب‌دیده از ویروس کرونا همچون اسپانیا و ایتالیا کافی نبوده است. بعلاوه، برای کمک به کشورهای عضو، کمیسیون اروپا از میزان سختگیری مقررات مالی اتحادیه اروپا و قوانین کمک‌های دولتی کاسته است.

بهبود اقتصادی باید جمعی باشد در غیر این صورت بهبودی صورت نخواهد گرفت. بودجه اتحادیه اروپا باید ضمانتی برای بسته بهبودی اقتصادی کمیسیون اروپا به ارزش 750 میلیارد یورو باشد. هم‌زمان بااینکه بسته یادشده فرصت جدیدی برای کمیسیون اروپا است، درآمد جدید اجرای اصلاحات داخلی پیش‌بینی‌شده در برنامه توافق سبز اتحادیه اروپا را میسر خواهد ساخت.

برنامه بهبودی اقتصادی ضمن تأمین وجوه موردنیاز برای برنامه‌های مختلف، ازجمله انتقال سبز و دیجیتالی، از کشورهای عضو برای انجام اصلاحات اقتصادی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و آمادگی بهداشتی حمایت خواهد کرد.

البته موانع متعددی وجود دارد. اگرچه مجلس اروپا از افزایش مالی استقبال کرده، اما در میان 27 کشور عضو برای تصویب بودجه باید اتفاق‌نظر وجود داشته باشد.

 

پول بیشتر برای حمایت از اروپای ژئوپلیتیکی

الگوی بهبودی دیجیتال – سبز اتحادیه اروپا علاوه بر فراهم ساختن درآمد برای اصلاحات داخلی، حمایت مالی موردنیاز برای برنامه ژئوپلیتیکی اتحادیه اروپا فراهم نموده و فرصتی برای تغییر پارادایمی در اقتصاد جهانی به سمت توسعه پایدار ایجاد خواهد کرد.

در اوایل سال 2020 کمیسیون اروپا از چشم‌انداز جدید اروپای ژئوپلیتیکی رونمایی کرد و برخی تحولات در تعدادی از حوزه‌های سیاست می‌تواند پیامدهای ژئوپلیتیکی جدی برای اروپا داشته باشد. اتحادیه اروپا از حیث تحقیقات و تحولات فناورانه شامل هوش مصنوعی و رباتیک از بقیه عقب‌تر است و خطر وابستگی به چین یا آمریکا در این زمینه‌ها وجود دارد. هم‌زمان، برخی از سیاست‌های مترقیانه همچون تغییرات آب و هوایی، امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی فشارهایی بر شرکت‌های اروپایی برای رقابت در خارج از کشور وارد می‌سازد. بعلاوه، چندجانبه‌گرایی می‌تواند نتایج مؤثری برای اتحادیه اروپا به همراه داشته باشد.

اقدام ژئوپلیتیکی مستلزم سیاست‌های داخلی متناسب با اقدام خارجی راهبردی و منسجم اتحادیه اروپا است. فقدان پول همواره بزرگ‌ترین مشکل کمیسیون اروپا بوده است. ترتیبات جدید برای بهبودی اقتصادی کمیسیون اروپا را قادر خواهد ساخت تا اصلاحات داخلی را با دست‌یابی به اهداف ژئوپلیتیکی اروپا طراحی کند. این دیدگاه که اتحادیه اروپا یک کنشگر ژئوپلیتیکی است مستلزم سرمایه‌گذاری مالی است نه ابزارهای نظامی.

در جهان پساکرونا با تشدید اختلاف‌ها و شکاف‌ها بین آمریکا و چین، اتحادیه اروپا به ائتلاف‌سازی با شرکای همسو همچون استرالیا جهت حفاظت از نظم جهانی مقررات‌محور ادامه داده و دیدگاه دیجیتال – سبز خود را گسترش خواهد داد. ظرفیت‌های مالی جدید اتحادیه اروپا این قبیل تلاش‌ها را تقویت خواهد کرد.

بسته بهبودی کمیسیون اروپا خلاقانه است که به‌احتمال‌زیاد می‌تواند منجر به نسل جدیدی از اتحادیه اروپا شود. بسته یادشده می‌تواند از حیث داخلی تغییرات مالی مهم را در نحوه عملکرد اتحادیه اروپا به همراه داشته باشد. بودجه بلندمدت اتحادیه اروپا علیرغم عدم تمایل کشورهای عضو، تقریباً دو برابر خواهد شد. در چارچوب اتحادیه مالی تقویت‌شده، قدرت کمیسیون اروپا به‌عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

افزایش قدرت کمیسیون اروپا به این نهاد اجازه خواهد داد تا اعضای اتحادیه اروپا را به سمت اصلاحات داخلی سوق دهد و الگوی مرجح کمیسیون یادشده یعنی چشم‌انداز سبز و دیجیتال جایگزین روندهای توسعه سنتی شود. منابع مالی در اختیار باید انتقال به عصر دیجیتال (اینترنت با سرعت بالا)، کاهش کربن و اقتصاد دورانی یا چرخشی را تسهیل نماید. این اصلاحات داخلی و قدرت متمرکز باید وحدت داخلی اتحادیه اروپا را تقویت نماید که این امر به‌نوبه خود از اهداف ژئوپلیتیکی خارجی اتحادیه پشتیبانی خواهد کرد.

ترمیم داخلی و خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به بحران همه‌گیری ویروس کرونا پیش‌بینی شده است. اصلاحات پیشنهادی دوران دشواری را سپری خواهد کرد. چالش اصلی، متقاعد ساختن کشورهای عضو برای درس گرفتن از بحران‌های گذشته (ناحیه یورو، بانکداری، مهاجرت و برگزیت) است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *