جدیدترین مطالب

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

Loading

أحدث المقالات

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره مباشر:
اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم/ سیاست آمریکا در خصوص فلسطین همان سیاست رژیم اسرائیل است

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دکتر سیدکمال خرازی تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

پیام‌ها و پیامدهای اعتراضات دانشجویی در آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اعتراضات دانشجویی در آمریکا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اعتراضات کنونی به این دلیل که دانشگاه در مقایسه با سایر نهادهای مدنی و اجتماعی از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتر و در نتیجه اثرگذاری بیشتری برخوردار است، دولت آمریکا را عملاً در «وضعیت دشواری» قرار داده که در اظهارنظر مقامات کنونی و سابق آمریکایی به‌وضوح مشخص است.

Loading

تأثیر بحران کرونا بر طرح دفاع مشترک اروپایی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بحران کووید-19 هم چالش‌های جدید و هم تحرک تازه‌ای برای همکاری دفاعی اروپا به وجود آورده است. آیا این بحران درنهایت برای رفع موانع سیاسی راهبردی پیش روی طرح دفاع مشترک اروپایی کافی خواهد بود؟

آلیس بیلون گالاند در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده چتم هاوس آن را منتشر کرد؛ نوشت: بحران کرونا ویروس علاوه بر چالش‌های اعتبار سیاسی و مالی قبلی، چالش‌های جدیدی را برای اهداف دفاعی اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. درحالی‌که کمیسیون اروپا برای حفظ سطحی از تعهد اعضاء تلاش می‌کند، کاهش بودجه و فقدان وحدت در دنیای پساکووید-19 در ماه‌های آتی مذاکرات بودجه، چشم‌اندازی حاد را ترسیم کرده است. علیرغم این فشارها، کشورهای عضو باید در برابر وسوسه کاهش بودجه و کنار گذاشتن آرمان‌های خود مقاومت کنند. اهمیت موضوع همکاری دفاعی اروپا اکنون بیش از هر زمان دیگری است.

از سال 2016، اتحادیه اروپا در پاسخ به فضای در حال تضعیف راهبردی حاکم بر مرزهای خود، چالش‌های ناشی از برگزیت و شک و تردید‌ها در مورد تضمین امنیتی آمریکا، به دنبال ایجاد ابزار دفاعی جدید بوده است؛ اما نتیجه آن پس از گذشت چهار سال هنوز مبهم است. اقدامات گوناگون به نقش فزاینده کمیسیون اروپا و تعهد هرچه بیشتر اعضاء منجر شده و به‌جای همکاری‌های عملیاتی، بر همکاری‌های صنعتی متمرکز شده است. بااین‌حال، این رویکرد جدید، اگرچه مفید بوده اما تابه‌حال تحولی ایجاد نکرده است. تاکنون چیزی که باید پرشی بزرگ برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شد صرفاً گامی کوچک بوده است.

خطر اینجاست که کووید-19 تحولات سیاست دفاعی اتحادیه اروپا را مختل کرده و ظرفیت بلندمدت همکاری دفاعی اروپا را متوقف سازد.

اولین مانع، مثل همیشه، مشکل مالی است. کووید-19 احتمالاً دو تأثیر مستقیم بر تأمین بودجه دفاع اروپا خواهد داشت: نخست آنکه، منابع مالی موجود قابل‌دسترس کمتر خواهد شد و اولویت دفاع کاهش خواهد یافت. از آنجائی که کشورهای اروپایی تحت رکود اقتصادی بزرگی هستند، بودجه دفاعی نیز تحت‌فشار خواهد بود. کاهش بودجه ملی تأثیری بلندمدت بر توانمندی دفاعی اروپا خواهد داشت و میزان سرمایه‌گذاری کشورها در ابزار دفاعی اتحادیه اروپا و دست‌یابی آن‌ها به هدف ناتو برای صرف 2 درصد تولید ناخالص داخلی در دفاع را محدود خواهد کرد.

دوم آنکه، جایگاه دفاع در لیست اولویت‌های کشورهای اروپایی سقوط خواهد کرد، چراکه همه‌گیری کرونا، نیازهای اقتصادی فوری زیادی ایجاد کرده است. حتی قبل از شیوع کرونا ویروس در اروپا، به نظر می‌رسید که اولویت اهداف دفاعی پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات بودجه بعدی اتحادیه اروپا برای 27-2021 در مقایسه با اولویت‌های جدید نظیر «توافق سبز جدید»، تأمین بودجه موارد مطلوب سنتی اروپا مثل کشاورزی و حمایت از مناطق فقیر، کمتر شود.

بودجه پیشنهادی اولیه در اوایل 2020 بیانگر کاهش نیمی از بودجه 13 میلیارد یورویی اولیه برای صندوق دفاعی اروپا بوده و از کاهش همه منابع مالی برنامه 6.5 میلیارد یورویی برای بهبود تحرک نظامی در این قاره حکایت می‌کرد. در آخرین بودجه پیشنهادی که در ماه می‌2020 منتشر شده است، اندک علائم مثبتی به چشم می‌خورد (هرچند که هنوز هم به اهداف اصلی نرسیده است) و سطح منابع، از پیشنهادهای قبل از همه‌گیری کمی بیشتر بوده و دریافتی صندوق دفاعی اروپا و طرح تحرک نظامی به ترتیب 8 میلیارد و 1.5 میلیارد یورو افزایش داشته است.

در حال حاضر کشورهای عضو باید در خصوص پیشنهاد کمیسیون اروپا مذاکره کنند. در هفته‌های آتی، این کشورها باید اولویت بودجه دفاعی را پذیرفته و دیگران را نیز متقاعد سازند. اگر توافق نهایی به آخرین بودجه پیشنهادی نزدیک باشد، چنین امری ناامیدکننده خواهد بود اما فاجعه‌بار نخواهد بود، زیرا پیامش این است که اتحادیه اروپا علیرغم کووید-19 از اهداف بلندمدت خود چشم‌پوشی نمی‌کند.

دومین مانع بر سر دفاع قدرتمند اتحادیه اروپا، فقدان اراده سیاسی و وحدت اروپاست. طرح دفاع اروپا تنها زمانی معقول است که کشورهای اروپایی بر این اعتقاد باشند که آن‌ها در مواقع بحران از همدیگر حمایت خواهند کرد. وحدت و یکپارچگی همانند بسیاری از پرسش‌های مهم فراروی اتحادیه اروپا، موضوعاتی حیاتی هستند. هنوز کشورهای عضو برای رفع موانع سیاسی و راهبردی سرمایه‌گذاری مشترک در ابزارها و تجهیزات موردنیاز در عملیات مشترک، با مشکل مواجه هستند.

تأثیرگذاری اتحادیه اروپا در امنیت این قاره مستلزم اراده سیاسی است. اگر واکنش اتحادیه اروپا به این همه‌گیری و رکود متعاقب آن با سوء مدیریت همراه باشد، در این صورت کلیت انسجام لازم برای اتحادیه اروپا به‌عنوان یک بازیگر امنیتی مهم، بیش‌ازپیش تحلیل خواهد رفت.

از سوی دیگر، موضوع پیشبرد سیاست دفاعی اتحادیه اروپا هیچ‌وقت تا این حد ضروری نبوده که دلیل آن نیز اقتصادی و ژئوپلیتیکی است. منافع انسجام، اثربخشی و خوداتکایی اتحادیه اروپا، با توجه به تیرگی در روابط فرا آتلانتیک و خطر گرفتاری اروپا در رقابت چین-آمریکا، واضح است.

کووید-19 و رکود اقتصادی، اتحادیه اروپا را به تجدیدنظر در اولویت‌ها سوق خواهد داد. اگر این اتحادیه به دنبال دست‌یابی به «استقلال راهبردی» باشد، هنوز راه زیادی پیش رو دارد. بااین‌حال، بحران جاری مؤید آن است که همکاری دفاعی اروپا به‌عنوان بخشی از برنامه احیای اتحادیه اروپا ضروری است و نشانه‌ها حاکی از آن است که کمیسیون اروپا و برخی از کشورهای عضو به اهمیت و فوریت این امر پی برده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *