جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

تأثیر بحران کرونا بر طرح دفاع مشترک اروپایی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بحران کووید-19 هم چالش‌های جدید و هم تحرک تازه‌ای برای همکاری دفاعی اروپا به وجود آورده است. آیا این بحران درنهایت برای رفع موانع سیاسی راهبردی پیش روی طرح دفاع مشترک اروپایی کافی خواهد بود؟

آلیس بیلون گالاند در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده چتم هاوس آن را منتشر کرد؛ نوشت: بحران کرونا ویروس علاوه بر چالش‌های اعتبار سیاسی و مالی قبلی، چالش‌های جدیدی را برای اهداف دفاعی اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. درحالی‌که کمیسیون اروپا برای حفظ سطحی از تعهد اعضاء تلاش می‌کند، کاهش بودجه و فقدان وحدت در دنیای پساکووید-19 در ماه‌های آتی مذاکرات بودجه، چشم‌اندازی حاد را ترسیم کرده است. علیرغم این فشارها، کشورهای عضو باید در برابر وسوسه کاهش بودجه و کنار گذاشتن آرمان‌های خود مقاومت کنند. اهمیت موضوع همکاری دفاعی اروپا اکنون بیش از هر زمان دیگری است.

از سال 2016، اتحادیه اروپا در پاسخ به فضای در حال تضعیف راهبردی حاکم بر مرزهای خود، چالش‌های ناشی از برگزیت و شک و تردید‌ها در مورد تضمین امنیتی آمریکا، به دنبال ایجاد ابزار دفاعی جدید بوده است؛ اما نتیجه آن پس از گذشت چهار سال هنوز مبهم است. اقدامات گوناگون به نقش فزاینده کمیسیون اروپا و تعهد هرچه بیشتر اعضاء منجر شده و به‌جای همکاری‌های عملیاتی، بر همکاری‌های صنعتی متمرکز شده است. بااین‌حال، این رویکرد جدید، اگرچه مفید بوده اما تابه‌حال تحولی ایجاد نکرده است. تاکنون چیزی که باید پرشی بزرگ برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شد صرفاً گامی کوچک بوده است.

خطر اینجاست که کووید-19 تحولات سیاست دفاعی اتحادیه اروپا را مختل کرده و ظرفیت بلندمدت همکاری دفاعی اروپا را متوقف سازد.

اولین مانع، مثل همیشه، مشکل مالی است. کووید-19 احتمالاً دو تأثیر مستقیم بر تأمین بودجه دفاع اروپا خواهد داشت: نخست آنکه، منابع مالی موجود قابل‌دسترس کمتر خواهد شد و اولویت دفاع کاهش خواهد یافت. از آنجائی که کشورهای اروپایی تحت رکود اقتصادی بزرگی هستند، بودجه دفاعی نیز تحت‌فشار خواهد بود. کاهش بودجه ملی تأثیری بلندمدت بر توانمندی دفاعی اروپا خواهد داشت و میزان سرمایه‌گذاری کشورها در ابزار دفاعی اتحادیه اروپا و دست‌یابی آن‌ها به هدف ناتو برای صرف 2 درصد تولید ناخالص داخلی در دفاع را محدود خواهد کرد.

دوم آنکه، جایگاه دفاع در لیست اولویت‌های کشورهای اروپایی سقوط خواهد کرد، چراکه همه‌گیری کرونا، نیازهای اقتصادی فوری زیادی ایجاد کرده است. حتی قبل از شیوع کرونا ویروس در اروپا، به نظر می‌رسید که اولویت اهداف دفاعی پیشنهادی اتحادیه اروپا در مذاکرات بودجه بعدی اتحادیه اروپا برای 27-2021 در مقایسه با اولویت‌های جدید نظیر «توافق سبز جدید»، تأمین بودجه موارد مطلوب سنتی اروپا مثل کشاورزی و حمایت از مناطق فقیر، کمتر شود.

بودجه پیشنهادی اولیه در اوایل 2020 بیانگر کاهش نیمی از بودجه 13 میلیارد یورویی اولیه برای صندوق دفاعی اروپا بوده و از کاهش همه منابع مالی برنامه 6.5 میلیارد یورویی برای بهبود تحرک نظامی در این قاره حکایت می‌کرد. در آخرین بودجه پیشنهادی که در ماه می‌2020 منتشر شده است، اندک علائم مثبتی به چشم می‌خورد (هرچند که هنوز هم به اهداف اصلی نرسیده است) و سطح منابع، از پیشنهادهای قبل از همه‌گیری کمی بیشتر بوده و دریافتی صندوق دفاعی اروپا و طرح تحرک نظامی به ترتیب 8 میلیارد و 1.5 میلیارد یورو افزایش داشته است.

در حال حاضر کشورهای عضو باید در خصوص پیشنهاد کمیسیون اروپا مذاکره کنند. در هفته‌های آتی، این کشورها باید اولویت بودجه دفاعی را پذیرفته و دیگران را نیز متقاعد سازند. اگر توافق نهایی به آخرین بودجه پیشنهادی نزدیک باشد، چنین امری ناامیدکننده خواهد بود اما فاجعه‌بار نخواهد بود، زیرا پیامش این است که اتحادیه اروپا علیرغم کووید-19 از اهداف بلندمدت خود چشم‌پوشی نمی‌کند.

دومین مانع بر سر دفاع قدرتمند اتحادیه اروپا، فقدان اراده سیاسی و وحدت اروپاست. طرح دفاع اروپا تنها زمانی معقول است که کشورهای اروپایی بر این اعتقاد باشند که آن‌ها در مواقع بحران از همدیگر حمایت خواهند کرد. وحدت و یکپارچگی همانند بسیاری از پرسش‌های مهم فراروی اتحادیه اروپا، موضوعاتی حیاتی هستند. هنوز کشورهای عضو برای رفع موانع سیاسی و راهبردی سرمایه‌گذاری مشترک در ابزارها و تجهیزات موردنیاز در عملیات مشترک، با مشکل مواجه هستند.

تأثیرگذاری اتحادیه اروپا در امنیت این قاره مستلزم اراده سیاسی است. اگر واکنش اتحادیه اروپا به این همه‌گیری و رکود متعاقب آن با سوء مدیریت همراه باشد، در این صورت کلیت انسجام لازم برای اتحادیه اروپا به‌عنوان یک بازیگر امنیتی مهم، بیش‌ازپیش تحلیل خواهد رفت.

از سوی دیگر، موضوع پیشبرد سیاست دفاعی اتحادیه اروپا هیچ‌وقت تا این حد ضروری نبوده که دلیل آن نیز اقتصادی و ژئوپلیتیکی است. منافع انسجام، اثربخشی و خوداتکایی اتحادیه اروپا، با توجه به تیرگی در روابط فرا آتلانتیک و خطر گرفتاری اروپا در رقابت چین-آمریکا، واضح است.

کووید-19 و رکود اقتصادی، اتحادیه اروپا را به تجدیدنظر در اولویت‌ها سوق خواهد داد. اگر این اتحادیه به دنبال دست‌یابی به «استقلال راهبردی» باشد، هنوز راه زیادی پیش رو دارد. بااین‌حال، بحران جاری مؤید آن است که همکاری دفاعی اروپا به‌عنوان بخشی از برنامه احیای اتحادیه اروپا ضروری است و نشانه‌ها حاکی از آن است که کمیسیون اروپا و برخی از کشورهای عضو به اهمیت و فوریت این امر پی برده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *