جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

اظهارات تازه علی‌اف درباره روند علامت‌گذاری مرزها بین ارمنستان و آذربایجان

رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌وگویی با وزیر امور خارجه آمریکا از پیشرفت در روند تعیین حدود مرزهای این کشور با ارمنستان خبر داده و گفت که دولتش از تلاش برای مذاکرات در راستای یک معاهده صلح با این کشور همسایه خود فروگذار نخواهد کرد.

خیزش دانشجویی در آمریکا؛ سرکوب در کشور مدعی دموکراسی

صحنه‌های سرکوب وحشیانه دانشجویان نخبه آمریکایی در خیابان‌ها و دانشگاه‌‌های این کشور که در اعتراضاتی مسالمت‌آمیز تنها خواستار توقف ظلم و توحش علیه مردم بی‌دفاع فلسطین هستند، حقیقت بزرگی را برای کسانی که شعار دموکراسی آمریکا را باور داشتند روشن کرد.

Loading
با وجود ٥٠٠ ميليارد دلار ظرفيت مالی

بی‌تفاوتی صندوق بین‌المللی پول در قبال کشورهای کرونایی

شورای راهبردی آنلاین- رصد: شوک ناشی از کرونا ویروس برای بسیاری از اقتصادهای نوظهور نه‌تنها شوک اقتصادی و بهداشتی بلکه شوک مالی در پی داشته است. اقتصادهای پیشرفته می‌توانند برای کمک به عبور اقتصاد و جامعه خویش از این دوره دشوار فاصله‌گذاری اجتماعی وام بگیرند. این امر برای بسیاری از اقتصادهای نوظهور و به‌طور حتم برای فقیرترین اقتصادهای دنیا امکان‌پذیر نیست.

وب‌سایت شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی نوشت: چند هفته پیش، لری سامرز، وزیر پیشین خزانه‌داری آمریکا اظهار داشت که تفاوت در توانایی کشورها برای دریافت وام در بحبوحه همه‌گیری کرونا برای جهان مشکل‌ساز است، زیرا این کشورها مانع از ریکاوری مؤثر بهداشتی جهان خواهند شد. در اقتصادهای پیشرفته، بانک‌های قدرتمند مرکزی توانسته‌اند ثبات بازار را حفظ کرده و به همه کشورهای جی-10 امکان داده است تا بودجه لازم برای حفظ تحرک اقتصادی خود را به‌صورت وام با نرخ بهره پایین دریافت کنند؛ اما این امر برای اقتصادهای نوظهور دشوار بوده است.

خروج سرمایه‌گذاری خارجی از اقتصادهای نوظهور در ماه مارس تا حدی در مقایسه با بحران مالی جهانی، شدیدتر بوده است. مسلماً تفاوت این قیاس، در سرمایه‌گذاری به‌صورت سهام و اوراق محلی بیشتر بوده است؛ اما تردیدی نیست که خروج عظیم سرمایه‌گذاری خارجی خصوصی از بازارهای نوظهور درست با افزایش نیاز این کشورها به وام، همراه بوده است. حداقل تابه‌حال، اقتصادهای نوظهور کمک مالی مستقیم زیادی از صندوق بین‌المللی پول دریافت نکرده‌اند. صندوق بین‌المللی پول دارای 600 میلیارد دلار منابع سهمیه‌ای و 600 میلیارد دلار دیگر به‌صورت خطوط اعتباری است. این منابع برای تضمین یک تریلیون دلار وام صندوق بین‌المللی پول کافی است. این صندوق در حالی وارد شوک کرونا ویروس شد که حدود 100 میلیارد دلار وام سررسید شده و 100 میلیارد سررسید نشده است؛ بنابراین، این صندوق از ظرفیت مالی قابل‌توجهی برخوردار بود که می‌توانست در صوت تمایل از آن استفاده کند.

در حال حاضر، صندوق بین‌المللی پول می‌خواهد تقریباً 100 میلیارد دلار دیگر از طریق ابزار تضمین مالی سریع، توزیع کند. این وام‌ها از ماه مارس حدود 20 میلیارد دلار افزایش‌یافته و به 120 میلیارد رسیده است و تعهدات خطوط اعتباری نیز اکنون 130 میلیارد دلار است؛ بنابراین، حدود 250 میلیارد دلار از تراز مالی این صندوق رسماً انجام شده است و کمی بیش از 50 میلیارد دلار دیگر نیز در همین راستا به جریان افتاده است؛ اما تابه‌حال همه‌چیز در حد حرف بوده است و بس. چراکه در بحبوحه این شوک بزرگ عمده ظرفیت وام‌دهی صندوق بین‌المللی پول هنوز غیرفعال مانده است.

اکنون جای تسهیلات صندوق بین‌المللی پول برای کمک به کشورهای ضعیف اما قادر به بازپرداخت وام، برای مدیریت هزینه‌های مالی مرتبط با این همه‌گیری، از طریق تضمین مالی فوق‌العاده (تا 300 درصد سهمیه) خالی است. در حال حاضر، برنامه‌های سنتی این صندوق با شرایط استاندارد تنها راه تأمین مالی بیشتر از 100 درصد سهمیه از طریق ابزار تأمین مالی سریع است. بسیاری از کشورها این شرایط را نمی‌پسندند اما بااین‌حال، تعدادی از کشورهای ضعیف اما قادر به بازپرداخت وام، هم‌اکنون می‌توانند از این کمک‌ها استفاده کنند اما همه آن‌ها به حال خود رهاشده‌اند.

در مورد کمک به همه کشورها یا مجبور کردن کشورها به پذیرش شرایط برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول، بحث‌های مفصلی صورت گرفته است و تعیین مرز دقیق بین کشورهای واجد شرایط و فاقد شرایط همواره دشوار است؛ اما در چنین بحرانی، باید کمی دست‌ودل‌باز بود – به‌ویژه که صندوق بین‌المللی پول فعلاً منابع مالی بلااستفاده زیادی دارد. صندوق بین‌المللی پول برای پوشش نیازهای مالی مرتبط با همه‌گیری امسال، می‌تواند به‌جای تأمین مالی کوتاه‌مدت به تأمین مالی بلندمدت با سررسیدهای بازپرداخت طولانی‌مدت بپردازد. شاید استانداردهای پرداخت وام کمی پایین بیاید اما این امر دائمی نخواهد بود.

شاید برای کشورهای فقیر، بخشودگی وام در نظر گرفته شود، اما برای بسیاری از اقتصادهای نوظهوری که در بازار سرمایه جهانی مشارکت داشته و نمی‌خواهند این دسترسی خود را به مخاطره بیندازند، بخشودگی وام جزو گزینه‌ها نخواهد بود؛ بنابراین، اکنون باید به این بحث پرداخت که صندوق بین‌المللی پول چگونه می‌تواند به اقتصادهای نوظهور در مقابله با هزینه‌های مالی همه‌گیری کرونا ویروس کمک کند. این صندوق دارای 500 میلیارد دلار ظرفیت مالی است که احتمالاً هرگز مورداستفاده قرار نخواهد گرفت. اگر اکنون زمان ایجاد راه‌های خلاقانه برای استفاده از این ظرفیت نیست، پس چه زمانی است؟

صندوق بین‌المللی پول می‌تواند به تأمین مستقیم بودجه بپردازد، به‌طوری‌که این صندوق از ذخایر بانک مرکزی پشتیبانی کرده و بانک مرکزی هم منابع مالی موردنیاز را در اختیار بگذارد. خطوط سواپ صندوق بین‌المللی پول معمولاً به‌عنوان یک‌راه حل پیشنهاد می‌شود اما سواپ 90 روزه روشی عملی برای تأمین کمک مالی نیست.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *