جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

موقعیت اقتصادی امنیتی منطقه مرزی سوریه – ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: منطقه مرزی سوریه-ترکیه به ترکیه اجازه داده است نقش بزرگ‌تری در سوریه ایفا و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ترکیه را محقق سازد و درعین‌حال فعالیتی اقتصادی ایجاد کند که اطمینان دهد پناهندگان سوری در خاک سوریه باقی خواهند ماند.

خضر خادور، محقق غیردائم در موسسه کارنگی مرکز خاورمیانه در بیروت در یادداشتی که این موسسه منتشر کرد، نوشت: در مارس 2020، روسیه و ترکیه با آتش‌بس در ادلب موافقت کردند. این موافقت در پی مبارزه نظامی سختی بود که حکومت سوریه و نیروهای مسلح آن با هدف اعمال دوباره کنترل بر بخش‌های بزرگی از شمال غرب سوریه به راه انداختند.

ترکیه بر اساس این توافق، اجازه خواهد داشت تا جایگاهی در ادلب داشته باشد که به لحاظ عملی به معنای کنترل ترکیه بر اقتصاد محلی خواهد بود. ترک‌ها همین حالا هم در این ناحیه سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند و تعداد زیادی از سربازان ترک در ادلب مستقر شده‌اند. نتیجه نهایی احتمالاً ایجاد یک منطقه مرزی میان ترکیه و سوریه بعد از آن خواهد بود که نیروی نظامی ترکیه به نواحی مختلفی که در شمال سوریه در اختیار داشته است، مرتبط شود.

عملیات نظامی ترکیه تاکنون چهار منطقه مرزی مشابه ایجاد کرده است که هرکدام به نام عملیات نظامی است که ترکیه در آن قلمرویی را تصرف کرده است. عملیات سپر فرات در سال 2016 و 2017 به کنترل ترکیه بر استان شمالی حلب منجر شد. در سال 2018 ترکیه از طریق عملیات شاخه زیتون کنترل شمال غرب استان حلب را به دست گرفت. در سال 2019 از عملیات بهار صلح استفاده کرد تا نواحی شرق رود فرات را اشغال کند. در نهایت در سال 2020 ارتش ترکیه عملیاتی را در ادلب با نام سپر بهاری انجام داد.

دینامیک جنگ داخلی سوریه، در پی مداخله روسیه در سپتامبر 2015، به شکلی اساسی تغییر کرد. تلاش‌های جدی برای تغییر حکومت اسد در دمشق به پایان رسید و شورشیان به سمت شمال و نواحی نزدیک به مرز ترکیه رانده شدند. امروز، ده‌ها هزار مرد مسلح در نزدیکی مرز ترکیه جمع شده‌اند.

به‌علاوه حدود 3.6 میلیون سوری در حال حاضر در ترکیه ساکن هستند. حدود 1.5 میلیون نفر از این تعداد در شهرهایی در نزدیکی مرز شمالی یا در مرز شمالی زندگی می‌کنند. حدود 2 میلیون سوری دیگر در مرز خود سوریه به سر می‌برند. سوری‌ها که بسیاری از آن‌ها با ترک‌ها شراکت دارند، حدود 300 شرکت تجاری را در ترکیه برای توزیع محصولات خود در چهار منطقه مرزی سوریه و ازآنجا به سراسر سوریه ثبت کرده‌اند؛ بنابراین کنترل ترکیه بر این مناطق مرزی، به‌شدت بر اقتصاد محلی نفوذ خواهد داشت.

گذرگاه‌های مرزی اصلی میان سوریه و ترکیه باب السلامه که از ادلب به استان هاتای ترکیه می‌رسد و باب الهوا که از شمال حلب به کیلیس و غازیانتپ می‌رسد هستند. این گذرگاه‌های مرزی، شاهراه‌‌هایی برای نواحی خارج از کنترل حکومت اسد در شمال سوریه هستند و برای مردم و کالاها نیز به‌عنوان مجاری اصلی محسوب می‌شوند.

درحالی‌که امروز یک‌سوم مردم سوریه به لحاظ اقتصادی و اداری تا حدودی به ترکیه وابسته‌اند اما سوری‌ها همچنان در چارچوب چشم‌انداز اقتصادی سوریه فعالیت می‌کنند. به لحاظ نظامی، جنگ در سوریه در حال به انتها رسیدن است. طبق توافق حاصل شده در ماه مارس، حکومت اسد کنترل بزرگراه‌های بین‌المللی ام-4 و ام-5 را که شهرهای مهم حلب، دمشق و لاذقیه را به یکدیگر و به شرق سوریه متصل می‌کند، به عهده خواهد داشت. درهرصورت، کنترل دمشق تا مرز ترکیه گسترش نخواهد یافت.

در نتیجه منطقه تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه، نه‌بخشی از سوریه و نه‌بخشی از ترکیه خواهد بود. در عوض به‌عنوان یک منطقه حائل میان این دو عمل خواهد کرد و درعین‌حال عملکرد اقتصادی مهمی ایفا خواهد کرد. در طرف ترکیه، در استان‌های غازیان تپ، کیلیس و هاتای، بسیاری از ترک‌ها روابط اقتصادی عمیقی با سوری‌ها در سوی دیگر مرز دارند. این منطقه حائل مزایای اقتصادی بزرگی برای هر دو طرف خواهد داشت، ترک‌ها و سوری‌هایی که در این مرز زندگی می‌کنند ناحیه‌ای را ایجاد می‌کنند که برای فعالیت‌های تجاری ایمن است.

به‌این‌ترتیب، حکومت سوریه در تغییر ماهیت وضعیت سوریه از ناآرامی داخلی به سمت یک ناآرامی که شامل مناقشه مرزی با ترکیه است، موفق خواهد شد. در عوض، مداخله ترکیه در اقتصاد مرزی سوریه به معنای مشارکت بیشتر در امور سوری خواهد بود؛ بنابراین، این مرز به حکومت سوریه و ترکیه اجازه داده است که دستور کار سیاسی خودشان را پیش ببرند. این مرز به ترکیه اجازه داده است نقش بزرگ‌تری در سوریه ایفا و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ترکیه را محقق سازد و درعین‌حال فعالیتی اقتصادی ایجاد کند که اطمینان دهد پناهندگان سوری در خاک سوریه باقی خواهند ماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *