جدیدترین مطالب
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چشمانداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به طور حتم در برابر فشار غربیها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت میکنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.
أحدث المقالات
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
چشمانداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به طور حتم در برابر فشار غربیها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت میکنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.
بحران کرونا فرصتی برای اصلاحات اقتصادی ساختاری در اتحادیه اروپا
وبسایت اندیشکده چتم هاوس در مطلبی نوشت: شکل فعلی اتحادیه اروپا، محوریت بازار و ارز واحد، در دوره آزادسازی اقتصاد تکامل یافت. اگر بحران کووید-19 به نقش بیشتر دولتها و عدول از سیاستهای بازار محور منجر شود، اتحادیه اروپا برای سازگاری با این تغییر با چالش مواجه خواهد شد. مخصوصاً، تلاش کشورهای عضو برای پیشبرد رویکردهای مداخلهای، ممکن است به آشفتگی (بهویژه در خصوص سیاست مالی و مالیاتی، بازار نیروی انسانی و بازتوزیع و سیاست صنعتی) در داخل اتحادیه اروپا منجر شود.
با توجه بهاتفاق نظر کافی بین کشورهای عضو، مسلماً اتحادیه اروپا میتواند عامل تغییر جمعی در این حوزهها شود؛ اما از آنجائی که بحران اقتصادی و بهداشتی تأثیر نامتقارنی در داخل اروپا داشته و با در نظر گرفتن اختلافات سیاسی موجود، واکنش اروپا به این همهگیری احتمالاً تغییری ناهمگون در سیاست اقتصادی در سراسر اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد. نگرانی از آن رو است که اتحادیه اروپا احتمالاً در تله وضع موجود پایین تر از استاندارد گرفتار شده و در نحوه تغییر آن به توافق نرسیده و بنابراین قادر به تغییر در جهت سیاست اقتصادی دولتمحوری نباشد که شهروندان خواهان آن هستند. اتحادیه اروپا میتواند خود را اصلاحکرده و با مدل اقتصادی مداخلهای انطباق یابد؛ اما تحقق چنین امری مستلزم آن است که رهبران اروپا از تفکر اتحاد خطی اروپا خودداری کنند، فرایندی یکطرفه که در آن امکان تغییر سیاستهایی که از دیرباز بخشی از فعالیت اروپا برای آزادسازی اقتصاد اتحادیه اروپا محسوب میشود، وجود ندارد.
درمجموع بحران کرونا ویروس ضعفهای بزرگ اقتصادهای اروپا را آشکار ساخته و مشروعیت و پایداری راهحلهای اقتصادی فعلی را زیر سؤال برده است. تصور میشود که شهروندان انتظار دارند و میخواهند که دولت مداخله بیشتری در اقتصاد داشته باشد و این دولتها هم میخواهند خود و اقتصاد خود را در برابر عوامل جهانی و شوکهای خارجی آتی مقاومتر سازند. درنتیجه، این بحران از پتانسیل لازم برای تغییر سیاست اقتصادی اروپا در جهت ایجاد تعادل مجدد بین دولت و بازار برخوردار است. در این تعادل جدید، نقش مداخلهای هرچه بیشتر دولت و کاهش آزادی برای عوامل بازار مورد تأکید قرار خواهد گرفت. این تغییر در الگو، برای حکومتهای اتحادیه اروپا پیامدهای بلندمدتی به بار خواهد آورد. کشورهای عضو این اتحادیه و بهویژه کشورهای حوزه یورو، برای تغییرات عظیم در سیاست مالیاتی، تجاری، بازار کار و صنعت، نیازمند مشورت و اتفاقنظر در سطح اتحادیه اروپا هستند.
افزایش نقش دولت در چند حوزه سیاستگذاری کلیدی، با اصول اساسی فعلی اتحادیه اروپا متناقض است. بااینحال، سیاست اقتصادی فعلی (و همینطور، یکپارچگی اروپا از دهه 1980) غیرقابل تغییر نیست. اتحادیه اروپا میتواند برای سازگاری با مدل «مداخلهای» اصلاح شود. برای تحقق این امر، نباید یکپارچگی اروپا را خطی و فرایندی یکطرفه تلقی کرد که تغییر روشها یا اقدامات گذشته در آن غیرممکن است.
بحران کرونا ویروس فرصت بینظیری در اختیار اروپا قرار داده است تا به ارزیابی کارآمدی، پایداری و مشروعیت راهحل اقتصادی خود بپردازد. رهبران اتحادیه اروپا در ارزیابی گذشته و برنامهریزی برای آینده، نباید به دنبال بازگشت به وضع «عادی» قبل از کووید-19 باشند بلکه باید سیاست اقتصادی پایدارتر، متعادلتر و مناسبتری از دل این بحران بیرون کشیده و در مورد چگونگی اصلاحات و سازگاری این اتحادیه تصمیمگیری کنند. ازاینرو، بحث اصلی به افزایش یا کاهش اعضا در این اتحادیه مربوط نیست بلکه به نوع «اتحادیه» اروپای موردنیاز مربوط است. اروپای پساکرونا باسیاست اقتصادی متغیر، نیازمند ساختارهای اقتصادی اصلاحشده، معماری سیاسی جدید و بنابراین، اتحادیه اروپای متفاوت است.
0 Comments