جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

«یک کشور، دو نظام»؛ راهبرد پکن در قبال تایوان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: حدود 30 سال است که چین به‌طور منظم تنها مبنای حفظ صلح و ثبات در جزیره تایوان را به رسمیت شناختن «اجماع 1992» توسط تایوان اعلام کرده است. درهرصورت ممکن است این اجماع - توافق میان دولت وقت تایوان و گروه مخالف فعلی کومینتاتگ و پکن در خصوص وجود فقط «یک چین واحد» - امروز در مقایسه با گذشته برای هر دو طرف اهمیت کمتری داشته باشد.

درک گراسمن، تحلیلگر دفاعی اندیشکده رند در تحلیلی که این اندیشکده در وب سایتش منتشر کرد، نوشت: لی که چیانگ، نخست‌وزیر چین در تاریخ 22 مه در مراسم ارائه یک گزارش کاری دولت به کنگره ملی خلق به اجماع 1992 اشاره‌ای نکرد، این اولین باری بود که بعد از 9 سال چنین اتفاقی رخ داد. اولین بار به دوران رئیس‌جمهور ما یینگ ژئو برمی‌گردد؛ اما زبان اجماع 1992 در گزارش‌های کاری کمیته ملی خلق در 23 و 26 ماه مه وارد شد و نشان داد که این سیاست همچنان سیاست چین باقی خواهد ماند.

در طرف تایوان، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور منتخب تایوان در سخنرانی آغاز به کارش در 20 ماه مه از هرگونه اشاره به اجماع 1992 خودداری کرد، این در حالی بود که او در سخنرانی آغاز به کارش در اولین دور ریاست جمهوری در سال 2016 سه پاراگراف را به دیدگاه‌هایش در خصوص این اجماع اختصاص داده بود.

پیام‌های ضدونقیض چین درباره اجماع و نادیده گرفتن کامل آن از سوی طرف تایوانی احتمالاً در سخنرانی شی جینپینگ، رئیس‌جمهور چین در ژانویه 2019 به مناسبت یادبود چهلمین سالروز «پیام به هم‌وطنان در تایوان» ریشه دارد. او در این سخنرانی برای اولین بار اجماع 1992 را با ترتیبات «یک کشور، دو نظام» در هم آمیخت. این ترتیبات که هنگ کنگ و ماکائو بر اساس آن اداره می‌شوند، مستلزم آن است که تایوان وجود فقط یک چین واحد با حکمرانی پکن را در ازای حفظ جایگاه نیمه خودمختاری به رسمیت بشناسد.

تصمیم‌گیری در پکن اغلب رمزآلود است. سخنرانی نخست‌وزیر لی هم متفاوت از آن نبود؛ اما با توجه به این زمینه، ممکن است اشاره به اجماع 1992 در سخنرانی لی حذف شده باشد تا این پیام را ارسال کند که به رسمیت شناختن این توافق توسط تسای دیگر ضرورتی ندارد. درواقع، پکن، در حال حاضر آماده است از این گام بگذرد و در صورت لزوم به‌طور مستقیم به سمت ایده «یک کشور، دو نظام» برای تایوان حرکت کند. لی همچنین در سخنرانی‌اش عبارت «مسالمت‌آمیز» را پیش از «اتحاد» از قلم انداخت. این اتفاق در گذشته نیز دست‌کم دو بار رخ داده و هر دو بار در تنش‌های تنگه‌ای در سال‌های 2006 و 2008 به وقوع پیوسته است.

رجوع دوباره چین به زبان اجماع در سخنرانی‌های کمیته ملی خلق، با توجه به سخنان لی ژان شو، رئیس این کمیته و وانگ یانگ، رئیس کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، پیام‌هایی متناقض را ارسال می‌کند. ناظران باید حواسشان به علائم آتی پکن باشد تا بهتر متوجه شوند که آیا اجماع 1992 هنوز برای رهبران چین مهم است یا این‌که در حال حاضر تمرکز اصلی آن‌ها اجرای «یک کشور، دو نظام» بدون توجه به توافق تایوان است.

در سوی دیگر این تنگه، در تایوان، اجماع 1992 به‌ویژه در محافل حزب مترقی دموکراتیک، همیشه موضوعی جنجالی بوده است. درهرصورت تسای به‌شدت تلاش کرد تا با مطالبات پکن تطابق ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال در سخنرانی سال 2016 آغاز به کارش تا آنجا پیش رفت که این «واقعیت تاریخی» را تصدیق کرد که دو طرف در سال 1992 در خصوص مسائل مربوط به استقلال حاکمیت مذاکره کردند. بااین‌حال رویکرد عمل‌گرای او مورد تحسین پکن واقع نشد و موردانتقاد قرار گرفت.

سپس در پی سخنرانی مهم شی جینپینگ درباره تایوان، مشخص شد که پکن اجماع 1992 را معادل «یک کشور، دو نظام» در نظر می‌گیرد. یک روز بعد از سخنرانی شی، تسای به‌صراحت این فرمول را رد کرد. درعین‌حال زمان‌بندی بیانیه شی جینپینگ برای حزب کومینتانگ ناخوشایند بود. کومینتانگ در انتخابات محلی در نوامبر 2018 به پیروزی رسید و قصد داشته در سطح ملی در صورت پیروزی در سال 2020 دستور کار چین دوستانه‌ای را اجرا کند؛ اما در ژانویه 2019 کومینتانگ مجبور شد ایده «یک کشور دو نظام» را بسیار افراطی بخواند و رد کند.

با توجه به این‌که در حال حاضر اجماع 1992 معنای «یک کشور، دو نظام» را دارد، این امر حمایت کومینتانگ از خود اجماع 1992 را زیر سؤال می‌برد. از سال 1992 تاکنون موضع کومینتانگ همواره توافق با چین واحد بوده است اما هر یک از طرف‌ها تفسیر خود از «یک چین» را دارد. پکن تا زمان سخنرانی شی جین پینگ درباره موضع کومینتانگ ساکت بود و اجازه می‌داد آزادانه روایت خود را مادامی که یک چین واحد را شامل می‌شد، بیان کند. بااین‌حال موضع کومینتانگ بعد از سخنرانی شی، دیگر قابل‌تحمل نبوده و این امر با تداوم وخامت وضعیت نیمه خودمختار هنگ کنگ تحت «یک کشور، دو نظام» تشدید شده است. به همین خاطر است که رئیس جدید کومینتانگ اخیراً خاطرنشان کرده که ممکن است این حزب دیگر از اجماع 1992 حمایت نکند.

اگرچه اجماع 1992 در این تنگه بی‌ارزش نشده است، اما با توجه به سخنان شی جینپینگ ولی به نظر می‌رسد که پکن این روزها کمتر نگران اجماع 1992 است. اجرای «یک کشور، دو نظام» در مورد تایوان همواره هدف اولیه چین بوده، اما ممکن است در حال حاضر این تفاوت وجود داشته باشد که دیگر به موافقت تایوان – یعنی «اتحاد مسالمت‌آمیز»- نیازی نباشد. اگر حزب مترقی دموکراتیک تایوان، اجماع 1992 را به رسمیت نشناسد، پکن احتمالاً بهترین فرصتش را برای حفظ حرکت سیاسی در دوران تسای با امید به تائید این توافق در کومینتانگ از دست خواهد داد. در نهایت اگر کومینتانگ تصمیم بگیرد اجماع 1992 را از سکوی سیاسی خود کنار بگذارد، هیچ امیدی به مذاکرات سیاسی تنگه‌ای نخواهد بود مگر درصورتی‌که یک فرمول جدید ارائه شود. درهرصورت، تأخیر در به رسمیت شناختن اجماع 1992 احتمالاً پکن را به لزوم تشدید اقدامات قهری جاری، برای آن‌که دیر یا زود به «یک کشور، دو نظام» برسد، متقاعد خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *