جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکایی

ویدیویی از لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9 در آسمان صعده در شمال این کشور را ببینید. این پهپاد ساخت جنرال اتمیکس است که بالغ بر ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد. پیش از این، نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد از همین نوع را شکار کرده بودند./دانشجو

روسیه به کانادا هشدار داد

تهران- ایرنا- روسیه هشدار دارد در صورتی که کانادا دارایی‌های مسکو را مصادره کند، روابط دیپلماتیک خود را با اوتاوا کاهش خواهد داد.

Loading

بحران در آمریکا؛ مقایسه ترامپ با نیکسون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مشکل بزرگ‌تر و مشکلی که می‌تواند پیامدهای عمیقی داشته باشد این است که آمریکای قبل از ویروس کرونا یک جامعه مسئله‌دار و از حیث سیاسی متفرق و از منظر فرهنگی دوقطبی بوده است.

دانا آلین در مطلبی که موسسه بین‌الملل مطالعات راهبردی آمریکا آن را منتشر ساخت، نوشت: اعتراضات سراسر آمریکا را فرا گرفته است. معترضان مقابل کاخ سفید آرام بودند، اما پلیس با گاز اشک‌آور به آن‌ها حمله کرد. پلیس میدان لافایت شهر واشنگتن را خالی کرد تا رئیس جمهور آمریکا با پای پیاده به سمت کلیسای سنت جونز برود و انجیل به دست گیرد.

 

آمریکای کرونازده و متفرق

آمریکا در بحران جدی همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارد و این ویروس که جان بیش از 100 هزار آمریکایی را گرفته است (یک سوم مرگ و میر جهانی ناشی از ویروس کرونا در آمریکا بوده است)، موجب اعتراضات مردمی نشده است. برخورد نامناسب نژادی و نژادپرستی موجب بحران و اعتراضات مردمی در سراسر آمریکا شده است.

جامعه آمریکا حداقل از سال‌های جدایی‌نژادی و جنگ ویتنام شاهد نابرابری گسترده در درآمد، ثروت، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی و نیز نابرابری نژادی مستمر و شکاف اجتماعی بوده است.

انعکاس عمق شکاف‌ها و نابرابری‌های یادشده ناشی از سیاست حزبی هولناک ترامپ و سوءمدیریت در واکنش به پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا و نیز نظرات واگرا درباره جدی‌بودن موضوع در میان دو حزب جمهوریخواه و دمکرات بود. نظرات واگرای دو حزب یادشده درباره ویروس کرونا به شکلی بود که گویی ویروس کرونا یک کنشگر سیاسی است.

بیکاری گسترده ناشی از قرنطینه شهرها و توقف فعالیت‌های اقتصادی به‌واسطه همه‌گیری ویروس کرونا شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی موجود در جامعه آمریکا را بیشتر خواهد کرد. ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی که اغلب شهرهای آمریکا را دربر گرفته است بسیار شدیدتر از اعتراضات به قتل مارتین لوترکینگ در سال 1968 است. حجم اعتراضات و واکنش آهنین به ناآرامی‌ها بگونه‌ای است که گویی اخلاق آمریکا سقوط کرده است.

سال 1968 مثل سال 2020، سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و ریچارد نیکسون با شعار نظم و قانون برنده انتخابات شد. ترامپ تهدید کرد که نیروهای فدرال را به شهرهای آمریکا اعزام خواهد کرد، چنانچه مقامات محلی نتوانند اعتراضات را متوقف سازند. شاید منطقی بنظر برسد که شعار نظم و قانون بلیط دور دوم ریاست جمهوری‌اش باشد.

دو تفاوت بین سال 2020 و سال 1968 وجود دارد:

الف) ریچارد نیکسون در انتخابات سال 1968، رئیس جمهور مستقر نبود. اگرچه «نظم و قانون» درونمایه نژادپرستانه داشت و در «راهبرد جنوبی» نامزد حزب جمهوریخواه با هدف جذب سفیدپوستانی که از تعهد حزب دموکرات به حقوق مدنی دلسرد شده بودند قرار گرفته بود، با این حال افزایش جرم و جنایت، خطری ملموس در آمریکا در دهه‌های 1960 و 1970 به شمار می‌آمد که منجر به ظهور و پیروزی سیاستمداران محافظه‌کار در دهه 1980 شد؛ اما جامعه امروز آمریکا با خطر جرم و جنایت و بی‌نظمی شهری در جریان اعتراضات مردمی مواجه نیست.

ب) تفاوت دیگری بین نیکسون و ترامپ وجود دارد. نیکسون فردی محافظه‌کار بود که صرفنظر از دیدگاه‌هایی که در جلسات خصوصی مطرح می‌کرد، نسبت به هنجارهای گفتمان متمدن حساس بود. وی فردی باهوش، راهبردی و خودآگاه بود. شباهت نیکسون به پیاده رفتن ترامپ به سمت کلیسای سنت جونز، همانند رانندگی وی قبل از سپیده‌دم 9 می‌1970 از کاخ سفید به بنای یادبود لینکلن بوده که از لیموزین پیاده شد و محترمانه با افراد صحبت کرد. این اقدام نیکسون معترضان ضدجنگ را متعجب ساخت که وی را احاطه کرده بودند. در حالی که پلیس میدان لافایت واشنگتن را خالی کرد تا ترامپ با پای پیاده به سمت کلیسای سنت جونز برود.

تاریخ خود را تکرار می‌کند، به استثنای زمانی که عمیقاً شرایط غم‌انگیز و فاجعه‌بار است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *