جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

هیل: آمریکا در بحبوحه اعتراضات دانشگاهی علیه جنگ غزه، حمایت از اسرائیل را دوچندان می‌کند

تهران- ایرنا- تارنمای «هیل» با اشاره به اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه جنگ غزه و کمک ۲۶ میلیارد دلاری جدید برای رژیم اسرائیل که در کنگره ایالات متحده تصویب شد، نوشت: رئیس جمهوری آمریکا این قانون را در بحبوحه تشدید بحران انسانی در غزه و حمله قریب الوقوع اسرائیل به شهر جنوبی رفح، جایی که بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی آنجا پناه گرفته‌اند، امضا کرد.

اکثریت کابینه نتانیاهو از پیشنهاد مصر برای جلوگیری از جنگ در رفح حمایت کردند

«سازمان رادیو و تلویزیون» اسرائیل، شنبه هشتم اردیبهشت، به نقل از یک منبع آگاه خبر داد به‌رغم اولویت متفاوت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این دولت، دستیابی به توافق تل‌آویو و حماس، براساس پیشنهاد جدید مصر، ظرف چند روز امکان‌پذیر است. به گفته این منبع آگاه، اکثریت اعضای کابینه نتانیاهو از مفاد پیشنهاد جدید مصر حمایت می‌کنند. پیشنهاد قاهره پیش از این به مقامات حماس ارائه شد و هدف آن دستیابی به توافقی برای مبادله گروگان‌ها و زندانیان و آغاز آتش‌بس موقت است.

Loading

احتمال رویارویی نظامی در دریای چین جنوبی و نگرانی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: خطر رویارویی نظامی آمریکا و چین در دریای چین جنوبی ممکن است در 18 ماه آینده افزایش چشمگیری داشته باشد، به‌ویژه آنکه روابط آن‌ها به خاطر تنش تجاری و اتهام‌زنی در مورد همه‌گیری ویروس کرونا همچنان تیره است. از سال 2009، چین از طریق تاکتیک‌های مختلف (ازجمله ادعای ارضی، نظامی سازی جزایر تحت کنترل خویش و با استفاده از نفوذ سیاسی و بحث‌های حقوقی) به پیشبرد ادعای ارضی خود در این منطقه پرداخته است، بدون اینکه رویارویی جدی با آمریکا داشته باشد یا با پیامد منطقه‌ای مواجه شود.

وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: آمریکا در جلوگیری از تسلط چین بر دریای چین جنوبی منافع قابل‌توجهی دارد. حفظ دسترسی باز و آزاد به راه‌های آبی ازیک‌طرف به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است و از طرف دیگر قوانین جهانی آزادی کشتیرانی را تضمین می‌کند.

چین بیشتر دریای چین جنوبی را بخش لاینفک سرزمین خود قلمداد می‌کند. اعمال حاکمیت بر این منطقه مؤلفه اصلی «رؤیای چین» شی جین پینگ محسوب می‌شود. پکن ادعای حاکمیت برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام در منطقه را قبول نکرده یا به آن احترام نمی‌گذارد. اگر کشورهای جنوب شرق آسیا با موضع چین کنار نیایند، در آینده احتمال توسل چین به‌زور برای پیشبرد ادعای خود افزایش خواهد یافت. همچنین، تداوم سردی روابط چین-آمریکا نیز ممکن است شی جین پینگ را به اتخاذ رویکرد حالا یا هیچ‌وقت در دریای چین جنوبی تحریک کند. اگر تصمیم چین بر این باشد که اکنون زمانی مناسب برای پیشبرد تهاجمی ادعای خویش است، احتمالاً این کار را به سه روش و هم‌زمان انجام خواهد داد. در هر سه سناریو، چین طبق اهداف کلی خود در بازتنظیم نظم این منطقه به نفع خویش، به دنبال گسترش کنترل خود بر دریای چین جنوبی و جایگزینی آمریکا خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین راهبردهای چین در پیشبرد ادعاهای خود افزایش فشار (ازجمله از طریق آزار کشتی‌های ماهیگیری، کشتی‌های نظامی و پلتفرم‌های نفت و گاز آن‌ها) بر دیگر کشورهایی است که به پیشبرد حقوق خویش می‌پردازند. همچنین، چین ممکن است در قبال عملیات هوایی یا دریایی دیگر کشورها قوانین تهاجمی‌تری اتخاذ کند که احتمالاً ممانعت از ناوگان نیروی دریایی آمریکا، ایجاد قفل راداری روی هواپیماهای آمریکا یا انجام تمرینات نظامی تحریک‌آمیز را شامل شود. در مقابل، آمریکا از طریق ابزار تهاجمی به دنبال جلوگیری از تغییر وضع موجود و حفظ موقعیت آمریکا به‌عنوان ضامن صلح، امنیت و ثبات این منطقه خواهد بود.

چین ممکن است اقداماتی برای تغییر موازنه قدرت نظامی در دریای چین جنوبی انجام دهد. اگرچه چین تلاش خواهد کرد تا این اقدامات را به لحاظ دفاعی توجیه کند، اما این امر واکنش مقتدرانه مدعیان دیگر را ضروری خواهد ساخت. همچنین، چین ممکن است در اطراف این جزایر پراکنده یک منطقه دفاع هوایی تعریف کند. از سوی دیگر، ارتش آمریکا برای تضمین آمادگی خود برای شرایط اضطراری نظیر دفاع از استرالیا، ژاپن، فیلیپین و تایوان، نیازمند انجام عملیاتی ازجمله عملیات شناسایی در دریای چین جنوبی است. این اقدامات چین ممکن است آمریکا را به انتخاب بین تداوم عملیات و به‌تبع آن، خطر رویارویی مستقیم با چین، یا کاهش این عملیات و تضعیف تعهدات ائتلافی خویش مجبور سازد.

چین ممکن است علیه دیگر مدعیان، یا حتی آمریکا، دست به اقدام نظامی بزند، هرچند که احتمال چنین امری ضعیف است. احتمال دارد که چین «ساحل اسکاربرو» (سرزمین مورد مناقشه بین چین و فیلیپین) را تسخیر یا نظامی سازد درحالی‌که آمریکا آن را خط قرمزی می‌داند که به بروز جنگ خواهد انجامید. همچنین، چین می‌تواند مانع از ارسال غذا، آب و نیروی جدید به جزایر تحت تصرف دیگر مدعیان شود یا این جزایر را اشغال کند.

علائم متعددی بیانگر تغییر راهبرد چین در جهت تهاجمی است. بسیاری از شرکا و متحدان آمریکا نظیر ژاپن و کره جنوبی در تجارت با دنیای بیرون نیازمند دسترسی همیشگی به دریای چین جنوبی هستند. آمریکا می‌تواند در برابر توسل چین به قدرت نظامی برای کنترل بر دریای چین جنوبی بازدارندگی ایجاد کرده، احتمال پیروزی اقدامات چین را ضعیف کرده و اعتمادبه‌نفس چین در این موضوع را کاهش دهد. برای کاهش تنش و جلوگیری از جنگ ناخواسته، آمریکا باید اهداف چین را تعدیل کرده و هم‌زمان به حمایت از ادعای ارضی متحدان خویش ادامه دهد.

آمریکا باید بازدارندگی معتبری ایجاد کند تا چین را از پیگیری کنترل هرچه بیشتر بر دریای چین جنوبی از طریق ابزار نظامی منصرف سازد. این امر از طریق تقویت حضور نیروی نظامی آمریکا در منطقه و نشان دادن اهمیت دسترسی آزاد به دریای چین جنوبی و حل مسالمت‌آمیز مناقشات برای آمریکا امکان‌پذیر خواهد شد.

علاوه بر این، برای پیشگیری از رویارویی نظامی در این منطقه، آمریکا باید عملیات‌ نظامی خود در دریای چین جنوبی را افزایش دهد؛ به هر اقدام تهاجمی چین در این آب‌ها، پاسخی متناسب و فوری بدهد؛ کیفیت تجهیزات شناسایی و نظارت دریایی مدعیان [متحد خود] را بهبود بخشد؛ برای کمک به اجتناب از درگیری و یا کاهش آن، مؤلفه‌هایی قابل‌قبول و تمهیداتی پایدار تدارک ببیند؛ قوانینی کلی با کشورهای همسو ایجاد کرده و از چین هم برای امضای آن درخواست کند؛ برای مسئله دریای چین جنوبی نماینده ویژه‌ای تعیین کند و توانمندی‌های دفاعی دیگر مدعیان دریای چین جنوبی را تقویت کند.

کارآمدترین راهبرد آمریکا در این منطقه، ترکیب ابتکارات دیپلماتیکی با موضع بازدارندگی قدرتمند است. جلوگیری از کنترل چین بر این آب‌های حساس باید در صدر اولویت‌های کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *