جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

بیمارستان شفاء، حافظه جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از 200 روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در زمره مهم‌ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده‌اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده‌اند.

اسرای صهیونیست: حملات نظامی باعث کشته شدن ما خواهد شد/کابینه در مذاکرات نرمش نشان دهد

تهران- ایرنا- ۲ اسیر صهیونیست نزد گردان های شهید عزالدین القسام، امروز (شنبه) در یک فایل ویدیویی هشدار دادند که حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه باعث آزادی ما نخواهد شد، بلکه جان ما را به خطر خواهد انداخت.

Loading

بحران کرونا؛ آزمونی سخت برای انسجام و همبستگی اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: گسترش سریع کرونا چالش‌های جدیدی برای شهروندان سراسر اروپا و جهان ایجاد کرده است. اروپا برای محدود کردن این ویروس و غلبه بر بحران کنونی، به راه‌حل‌های اروپایی نیاز دارد. برای جلب دوباره اعتماد به توانایی اقدام اروپا به یک پاسخ جمعی نیاز است.

لین سل در یادداشتی اندیشکده فرندزآویوروپ (دوستان اروپا) نوشت: فقدان یک راهبرد مشترک اروپایی برای پاسخ مستقیم به بحران کرونا مایوس‌کننده بوده است، زیرا دولت‌های عضو اتحادیه اروپا بر اقدامات ملی غیرهماهنگ تکیه کردند.

پاسخ‌ها کند و دیر هنگام داده شده است و این نمایانگر شکنندگی همکاری مرزی در مواقع بحران است. کمیسیون اتحادیه اروپا اوایل ژانویه پیشنهاد داد که به نظام‌های ملی کمک شود تا تجهیزات اضطراری دریافت کنند، اما دولت‌های عضو اتحادیه که در کمیته امنیت سلامت حضور داشتند، نیازی به انجام این کار احساس نکردند.

وقتی دولت‌های ملی در ماه مارس با کرونا روبرو شدند، به جای حمایت از آن دسته کشورهای همسایه‌ که به این تجهیزات نیاز فوری داشتند، ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی را تصویب کردند. این محدودیت‌ها بعدا لغو شد، اما هنوز هم نمونه‌ای از پاسخ‌های ملی داخلی محور به بحران اروپایی محسوب می‌شود. به علاوه، اعمال خودسرانه بسته‌ شدن‌ و کنترل‌های مرزی، تهدیدی است برای ایمنی و رفاهی که پروژه اتحادیه اروپا در دهه‌های گذشته ایجاد کرده است.

این اقدامات آزادی‌های اساسی اروپا را زیر سوال می‌برد و رشد اقتصادی، اشتغال، رفاه و امنیت تامین را به مخاطره می‌اندازد که تاثیری زیان‌بار بر عملکرد بازار واحد دارد. آنچه پروژه اروپایی را تهدید می‌کند این است که دولت‌های ملی از بحران فعلی برای تضعیف ساختارهای دموکراتیک و حکومت قانون استفاده کرده‌اند، به عنوان مثال می‌توان به قانون اضطراری تصویب شده در مجارستان و تغییرات در قانون انتخابات لهستان اشاره کرد. در زمان‌های غیرعادی به اقداماتی غیرعادی نیاز است، اما این به هیچ وجه نقض ارزش‌های اساسی اتحادیه اروپا را توجیه نمی‌کند. اتحادیه اروپا در مواقع بحران به دموکراسی بیش‌تر و نه کمتری نیاز دارد.

اکنون به یک پاسخ متحد اروپایی نیاز است که تمامی آن اشتباهات را در نظر داشته باشد. این بیماری همه گیر آزمونی برای انسجام و همبستگی اروپا است، اما توانایی اتحادیه اروپا برای ارزیابی مجدد سیاست‌گذاری مشترک تا حد زیادی به اراده دولت‌های عضو اتحادیه بستگی دارد. نهادهای اروپایی را نباید به خاطر فقدان پاسخگویی در نواحی که در آنجا به آن‌ها صلاحیت چندانی داده نشده است، مقصر شناخت. در عوض، به صلاحیت‌های قوی‌تر در سطح اتحادیه اروپا نیاز است تا بتوان به این بحران، به ویژه در رابطه با بهداشت عمومی و مدیریت بحران، پاسخی موثر داد.

وقتی مسئله به تدوین برنامه‌های خروج و لغو تدابیر محدودکننده در حال اجرا مربوط باشد، دولت‌های عضو به هماهنگی در اقدامات‌ نیاز دارند. همچنین حائز اهمیت است که 27 کشور اتحادیه اروپا کنترل‌های مرزی خودسرانه را متوقف کنند. اروپا باید بتواند مرزهای بیرونی‌اش را تا اندازه‌ای که از بازار واحد و آزادی‌های اساسی اروپا حفاظت کند، یعنی جابجایی آزاد کالاها، سرمایه، خدمات و کار کنترل کند.

فقط در این مرحله است که می‌توان پیامدهای مالی این بحران را ارزیابی کرد، اما واضح است که این پیامدها مخرب خواهند بود. بنابراین، برای رفع بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا به سرمایه‌گذاری‌های قوی نیاز است. این در بافت اتحادیه اروپا به معنای آن است که باید به ریزش اقتصادی ناشی از کرونا در سطح اتحادیه پاسخ داده شود. همبستگی و اتحاد دست در دست هم پیش می‌روند.

بودجه اتحادیه اروپا برای غلبه بر این بحران استثنایی باید تقویت شود تا اجازه سرمایه‌گذاری‌های لازم را بدهد و در عین حال امکان کنترل دموکراتیک بر این صندوق‌ها را فراهم کند. چارچوب مالی فعلی با توجه به چالش‌های رو به افزایش اتحادیه اروپا و با نگاهی به فراتر از بحران کرونا، ناکافی است. مخارج و درآمد طرف‌های بودجه اتحادیه اروپا باید بهینه سازی شوند.

سیاستمداران و جامعه مدنی باید در مواجهه با تلاش‌ها برای تضعیف ارزش‌های اروپایی هماهنگ اقدام کنند تا ارزش‌های اروپایی و حقوق بنیادین را حفظ و تقویت کنند: نهادهای اتحادیه اروپا باید اطمینان حاصل کنند که سازوکار حکومت قانون به صورت هماهنگ اعمال شود و باید در جهت ارائه ابزاری جدید برای نظارت بر وضعیت دموکراسی، حکومت قانون و آزادی‌های اساسی در تمامی دولت‌های عضو کار کنند.

بحران کرونا با وجود رنج گسترده‌ای که به بار آورده، در هفته‌های گذشته نمونه‌های بسیاری از همبستگی اروپایی را نیز به نمایش گذاشته است. دولت‌های عضو باید بر خودخواهی‌ ملی غلبه و علامت‌های جدی‌تری را برای حمایت متقابل و هماهنگی ارسال کنند. به همکاری مرزی میان سازمان‌ها در تمامی سطوح نیاز است. تصمیم‌گیران در نیروهای سیاسی، کسب و کار، رسانه‌ای و اجتماعی باید همراه با هم کار کنند و از یکدیگر درس بگیرند. فقط آن زمان است که می‌توان به غلبه نهایی بر این بحران با پتانسیل حقیقی پروژه‌ی اروپایی امیدوار بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *