جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

دیپلماسی کرونایی چین و تشدید شکاف در اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: یک اتاق فکر برجسته فرانسوی هشدار داده است که دیپلماسی چین، موسوم به «دیپلماسی ماسک»، در بحبوحه بحران کرونا ویروس، تهدیدی برای تشدید اختلافات در اتحادیه اروپاست و پکن رویکرد خود را در تناسب با کشورهای مختلف تنظیم می‌کند. موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل، با چاپ گزارشی جدید، چگونگی تأثیر کرونا ویروس بر تغییر روابط چین-اتحادیه اروپا در طول این همه‌گیری و در بلندمدت را شرح می‌دهد.

دیوید برنان در یادداشتی که وب‌سایت موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل آن را منتشر کرد؛ نوشت: امسال در روابط بین بروکسل و چین سالی محوری است، زیرا پرسش‌های مربوط به نفوذ سیاسی و تجاری چین در کانون توجه بوده است. بحث‌ها در خصوص 5 جی ادامه دارد و آمریکا متحدان اروپایی خود را تحت‌فشار گذاشته است تا شرکت هوآوی را به خاطر نگرانی‌های امنیتی از قراردادها حذف کنند. هم‌زمان، مذاکرات برای توافق سرمایه‌گذاری گسترده بین این غول‌های اقتصادی در جریان است و اتحادیه اروپا خواستار حفاظت از مالکیت معنوی و دسترسی عادلانه شرکت‌های اروپایی به بازارهای وسیع چین است.

گزارش این موسسه فرانسوی حاکی از آن است که برنامه دیپلماتیکی چین اکنون مشغول مقابله با اتهامات انتشار کرونا ویروس جدید و اتهام عدم اطلاع‌رسانی به جوامع بین‌المللی از خطر این ویروس یا عدم شفافیت در مورد تعداد تلفات و آلودگی‌های خویش است. بر اساس این گزارش، «دیپلمات‌های چین در سراسر اروپا، به‌ویژه در رسانه‌های اجتماعی، فعال و مشهود هستند». چین هر نوع عقیده در مورد سوء مدیریت شیوع همه‌گیری یا تلاش برای پنهان‌کاری در مورد شدت ویروس و تلفات آن را رد کرده است.

مقامات چین انتقادات بین‌المللی را تلاشی برای انحراف توجهات از سوء مدیریت کشورهای غربی (به‌ویژه دولت آمریکا) در این همه‌گیری قلمداد کرده و اظهار کرده‌اند که چین «باز، شفاف و پاسخگو» است.

بااین‌حال، چین متهم است که اطلاعات نادرستی در خصوص این همه‌گیری منتشر کرده است. حتی سخنگوی وزارت امور خارجه چین جزو کسانی است که ارتش آمریکا را، بدون سند، عامل شیوع این همه‌گیری معرفی کرده‌اند. حقوقدانان متعددی در اروپا و آمریکا خواستار تحقیقات بین‌المللی در مورد سرچشمه کووید-19 شده‌اند درحالی‌که پکن این پیشنهاد را نادیده گرفته است. اخیراً، رئیس کمیسیون اروپا موافقت کرد که این تحقیقات سازنده خواهد بود.

طبق گزارش این موسسه، تنش‌های موجود در روابط چین- اتحادیه اروپا (مثلاً، در مورد تجارت، سرمایه‌گذاری یا حقوق بشر) احتمالاً «با گذشت زمان بیشتر خواهد شد». بااین‌حال، این گزارش هشدار می‌دهد که چین نیز مایه شکاف در داخل اتحادیه اروپا خواهد شد. برخی کشورهای اروپایی در اروپای مرکزی، جنوبی و شرقی (و برخی کشورهای بالکان) بیش از کشورهای اروپای غربی به روی سرمایه‌گذاری چین باز بوده‌اند. به‌عنوان‌مثال، رهبران مجارستان و صربستان حمایت چین طی بحران همه‌گیری کرونا ویروس را با صدای بلند ستوده اما کمک‌های اتحادیه اروپا را ناچیز جلوه می‌دهند.

بر اساس این گزارش، رویکرد پکن در قبال کشورهای مختلف بر این اختلافات استوار است. این رویکرد‌ها بر اساس طیف کشورها متفاوت است. گزارش این موسسه می‌افزاید که «چین به یک موضوع تفرقه‌آمیز فزاینده در بحث سیاسی داخلی بسیاری از کشورهای اروپایی تبدیل‌شده است. از سوی دیگر، اقدامات چین در قبال اروپا در بحبوحه این بحران ظاهراً مایه تشدید شکاف در این قاره می‌شود».

ترامپ و متحدان اصلی وی ازجمله مایک پمپئو، مستقیماً چین را مقصر مستقیم این‌همه گیری قلمداد کرده‌اند. حتی این دو معتقدند که این همه‌گیری از آزمایشگاهی در ووهان ناشی شده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا روی این نظریه تحقیق می‌کنند اما هیچ مدرک آشکاری برای کمک به این تحقیقات در دسترس نیست. این هفته نیویورک‌تایمز اشاره‌کرده است که دولت ترامپ برای اعتباربخشی به این ادعا به مقامات اطلاعاتی متوسل شده‌اند.

اگرچه اتحادیه اروپا در جنگ اطلاعاتی چین-آمریکا دخالتی ندارد، اما بر اساس گزارش این موسسه، «اروپا به‌طورکلی از رقابت چین-آمریکا مصون نخواهد بود». طرفداران «اتحاد» اروپا از دیرباز خواستار یک سیاست خارجی کارآمد و منسجم برای اتحادیه اروپا بوده‌اند. این اتحادیه برای ایجاد توازن در خواسته‌های 27 کشور عضو خویش تلاش کرده و در مواجهه با مسائل مهم (نظیر تهاجم روسیه، فروپاشی توافق هسته‌ای ایران یا بحران پناه‌جویان) اغلب دچار اختلاف می‌شود. این موسسه معتقد است که چین ممکن است «به‌عنوان یک کاتالیزور موجب ظهور اروپای ژئوپلیتیکی شود». اخیراً چین موجب بروز طرح‌های مشترک اروپا در مورد مسائلی نظیر غربالگری سرمایه‌گذاری، سیاست صنعتی و 5 جی و تفکر سیاست راهبردی در تعدادی از پایتخت‌ها شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *