جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

ویژگی‌های دکترین هسته‌ای انگلیس

شورای راهبردی آنلاین – رصد: انگلیس در میان قدرت‌های هسته‌ای رسمی (روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین) خاص‌ترین رویکرد را در قبال بازدارندگی هسته‌ای نشان داده است. در اینجا مهم‌ترین جزئیات مربوطه را تشریح، چشم اندازها را ارزیابی و تدابیر اعتمادساز احتمالی را پیشنهاد می‌کنیم.

دمیتری استفانویچ در مقاله‌ای که اندیشکده شورای روسیه منتشر کرد، نوشت: بازدارندگی هسته‌ای انگلیس بسیار بهینه سازی شده به نظر می‌رسد و بر سه ستون استوار است:

  • چهار زیردریایی هسته‌ای کلاس ونگارد با قابلیت حمل موشک‌های بالستیک (SSBN) ساخت انگلیس که «بازدارندگی مستمر در دریا» را فراهم میکنند، یعنی، حضور دائمی دست کم یک زیردریایی مجهز به موشک بالستیک (احتمالا در شمال شرق اقیانوس اطلس) که آماده حمله هسته‌ای در هر زمانی است (در حالی که زیردریایی دیگری در پایگاه برای گشت زنی آماده می‌شود و دو زیردریایی دیگر تحت مراقبت هستند)
  • موشک‌های بالستیک ترایدنت -2 (Trident-II) با قابلیت پرتاب از زیردریایی ( ترایدنت‌های بلااستفاده در پایگاه دریایی آمریکا با نام کینگزبِی انبار شده‌اند).
  • کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده توسط انگلیس (احتمالا با برخی ویژگی‌های خاصی که آنها را خیلی به کلاهک‌های W76 ساخت آمریکا شبیه می‌سازد) با خرج حدود 100 کیلوتن که به احتمال خیلی زیاد در بدنه‌های ورود مجدد شبیه به Mk4/Mk4A ساخت آمریکا «بسته بندی» شده‌اند.

تعداد کلی کلاهک‌ها به طور مستمر رو به کاهش است و هدف آن است که تا نیمه دهه 2020 به 180 کلاهک کاهش داده شود.

در خصوص خرج‌های SSBN انگلیس، این واقعیت (اگرچه تایید نشده) وجود دارد که وقتی ساخت کلاهک‌های W76-2 توسط آمریکا بحث‌هایی را در محافل سراسر جهان به راه انداخت، نیروی دریایی انگلیس باوجودی که همان کلاهک‌ها را در اختیار داشت باعث نگرانی هیچکسی نشد.

در حال حاضر کارهایی برای ساخت نسل جدید زیردریایی‌های دردنات (Dreadnought) در حال انجام است که اوایل دهه 2030 جایگزین زیردریایی‌های ونگارد خواهند شد تا تضمین کنند که انگلیس تا سال 2060 از بازدارندگی مستقل و قانع کننده‌ای برخوردار باشد. یک تحول جالب در ماه‌های اخیر این است که مقامات آمریکایی یک برنامه توسعه کلاهک‌های جدید W93/Mk7 SLBM را اعلام و مستقیم به همکاری با انگلیس اشاره کرده‌اند. این برای جامعه کارشناسان انگلیس خبر تازه‌ای بود، به ویژه با توجه به این که وزارت دفاع انگلیس موظف است درباره هرگونه برنامه برای توسعه تسلیحات هسته‌ای جدید به پارلمان اطلاع رسانی کند. این وضعیت نشان دهنده اشکالات احتمالی هماهنگی ارتباطات مربوطه حتی میان نزدیک‌ترین متحدان است. در حال حاضر پرسش‌های زیادی درباره W93 مطرح است که پاسخ داده نشده است.

SSBN‌های انگلیس در یک پایگاه دریایی در اسکاتلند مستقر هستند. مطمئنا با وجود برگزیت، چشم اندازهای یک اسکاتلند مستقل (و غیر هسته‌ای) همچنان محدود است، اگر بدترین سناریوی لندن محقق شود، باید سایت جدیدی پیدا و زیرساخت جدیدی ایجاد شود.

دکترین هسته‌ای انگلیس وارد آوردن صدمات غیرقابل پذیرش به هر مهاجمی را تضمین می‌کند و تردیدی نیست که انگلیس قابلیت‌های لازم در این خصوص را دارد. تسلیحات هسته‌ای می‌توانند به طور مستقل و یا به عنوان بخشی از نیروهای هسته‌ای ناتو استفاده شوند. از سال 1994 تا کنون، این طور فرض شده است که ترایدنت‌ها هدف گرفته نمی‌شوند. با این حال تا حدودی ابهام در این رابطه حفظ شده است، به عنوان مثال، حمله هسته‌ای نخست، برای تقویت بازدارندگی مفید در نظر گرفته می‌شود.

تصمیم استفاده از تسلیحات هسته‌ای بر عهده نخست وزیر است اگرچه کارشناسان معتقدند که این تصمیم باید جمعی باشد. یک ویژگی غیرمعمول کنترل نبرد نیروهای هسته‌ای انگلیس، سنت نامه‌های مکتوبی است که نخست وزیر از طریق آن روندها و فهرست‌های اهداف در مناقشه هسته‌ای را تشریح می‌کند و متعاقبا این «نامه» در پاکتی مهروموم می‌شود و در صندوقی امن در هر SSBN نگهداری می‌شود. وقتی دوره نخست وزیر تمام شود، این نامه‌ها بازنشده معدوم می‌شود و نامه‌های جدیدی به همان ترتیب تحویل داده می‌شود. قابل توجه است که حتی با وجودی که جهان مملو از اطلاعات حساس و مقاماتی است که اطلاعات را نشت می‌دهند، اما محتوای این «پاکت‌ها» همچنان از دید پژوهشگران مخفی مانده است. در هر صورت «گزینه‌های» احتمالی در دسترس کاپیتان یک زیردریایی SSBN شامل: «تلافی»، «تلافی نکردن»، «خودتان قضاوت کنید»، «زیردریایی را تحت فرماندهی یک کشور متحد قرار دهید» است.

انگلیس بر خلاف فرانسه با «استقلال هسته‌ای» مورد تاکیدش، همواره در توسعه هسته‌ای، مؤلفه بین‌المللی را عمدتا از طریق همکاری نزدیک با آمریکا، حفظ کرده است. به عنوان مثال، در اواخر دهه 1970 انگلیس حدود 400 کلاهک آمریکایی داشت. در عین حال وقتی مساله به کنترل تسلیحات مربوط شود، انبارهای هسته‌ای متحدان آمریکا به لحاظ سنتی نادیده گرفته می‌شود.

پژوهشگران روسی خاطر نشان می‌کنند که کم اهمیت دانستن انگلیس با موشک‌های بالستیک آمریکایی قابل پرتاب از زیردریایی، در معاهدات کنترل تسلیحات هسته‌ای روسیه و آمریکا راهی برای اجرای پرتاب ترایدنت است که در محدودیت‌های تبادل تله متری این معاهدات لحاظ نمی‌شود. ممکن است این مشکل به طور خاص به خود این موشک مرتبط نباشد. با این حال وقتی نسل جدیدی از موشک‌های بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی «آنگلو-ساکسون»(تقریبا تا اواخر 2030) ظاهر شوند، ممکن است برای صحبت درباره رویکردهای جدید خیلی دیر شده باشد. بنابراین قابل پذیرش نیست که مشکل کنترل هسته‌ای چند جانبه به مثلث روسیه-آمریکا-چین محدود شود.

وقتی موضوع به انگلیس مربوط باشد، با توجه به جنبه «مادی» معماری بازدارندگی هسته‌ای انگلیس، تدابیر شفاف ساز پیشنهادی به لحاظ سنتی خیلی کمرنگ ظاهر می‌شوند. با این حال، جستجوی رویکردهای یکنواخت برای اطلاعات اعلامی در خصوص نیروهای هسته‌ای مستقر و غیر مستقر، اطلاع رسانی درباره پرتاب‌های آزمایشی و غیره، می‌تواند پیشرفت‌های بیشتری را در جهت کنترل تسلیحات چند جانبه باعث شود.

باید گفت که مقامات بریتانیایی در ارائه اطلاعات به افکار عمومی خبره هستند. مطمئنا داده‌های در دسترس عموم کامل نیست اما هرگونه تلاش برای روشن ساختن رویکردهای بازدارندگی هسته‌ای انگلیس (که چند لایه و شامل عناصر کیفی متفاوت است) دست کم یک تمرین سودمند خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *