جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

داعیه فرانسه برای رهبری بازدارندگی هسته‌ای اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در پایان سومین سال ریاست جمهوری امانوئل مکرون، او سخنرانی طولانی مدتی درباره سیاست‌های دفاعی و بازدارندگی هسته‌ای فرانسه ارائه داد. بسیاری از مردم فرانسه انتظار داشتند که فرانسه نقش خود را در مسائل هسته‌ای افزایش دهد. آیا رئیس جمهور فرانسه انتظارات را برآورده کرده است؟

الکساندر یرماکوف در یادداشتی که وب سایت شورای امور بین‌المللی روسیه آن را منتشر کرد، نوشت: بر اساس گفته‌های فرانسوا اولاند، نیروهای هسته‌ای راهبردی فرانسه تنها در خدمت حفظ امنیت فرانسه خواهند بود. یعنی در هیچ‌یک از برنامه‌های هسته‌ای ناتو شرکت نخواهند داشت. به رغم همبستگی با اتحادبه اروپا و همکاری ویژه هسته‌ای با انگلیس، اولاند تأکید کرده که فرانسه استقلال هسته‌ای خود را حفظ خواهد کرد. اولاند همچنین تأکید کرده است که فرانسه در مورد منافع حیاتی خود به تنهایی تصمیم خواهد گرفت و این سیاست منحصر به فرد و رویکرد خاص فرانسه به سیاست‌های دفاعی این کشور خواهد بود.

اما طرفداران اتحادیه اروپا، علاقه‌مند هستند که اتحادیه اروپا به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود. همچنانکه آن‌ها معمولا از بودجه مشترک نظامی اروپا برای تقویت نیروهای هسته‌ای انگلیس و فرانسه و اطمینان از بازدارندگی هسته‌ای این قاره مستقل از ایالات متحده حمایت کرده‌اند. این رویکرد با شروع بحران اوکراین و حتی بیشتر از آن با انتخاب دونالد ترامپ که مدت‌هاست نسبت به ناتو تردیدافکنی می‌کند، تقویت و با وقوع برگزیت تشدید شد. این دقیقاً همان چیزی است که فرمانده کل قوای فرانسه در سخنرانی خود در سال 2020، اگرچه با احتیاط، اما از آن طرفداری کرد.

 

ظرفیت هسته‌ای فرانسه

فرانسه چه پیشنهادی برای اروپا دارد؟ بر اساس برآوردهای محافظه کاران، فرانسه با حدود 300 کلاهک هسته‌ای، سومین زرادخانه بزرگ هسته‌ای در جهان را پس از روسیه و ایالات متحده در اختیار دارد. البته این رتبه‌بندی تا حدی محافظه کارانه است، چرا که آماری از تعداد کلاهک‌های هسته‌ای چین در دسترس نیست. لازم به ذکر است که در سال 2019 خبرنامه محرمانه نشریه دانشمندان اتمی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای زرادخانه هسته‌ای چین را حدود 290 کلاهک عنوان کرده بود.

نیروهای هسته‌ای راهبردی فرانسه در حال حاضر از دو رسته هوابرد و دریابرد تشکیل شده‌اند. فرانسه نیز مانند دیگر قدرت‌های هسته‌ای، در ابتدا از بمب برای حمل کلاهک‌های خود استفاده می‌کرد.

دولت فرانسه در ابتدا امید زیادی به موشک‌های بالستیک هسته‌ای دریایی (SSBNs) داشت، اما برنامه توسعه و ساخت این سیستم‌های پیچیده به تعویق افتاد. با این وجود، در دهه 1960-1970 فرانسه قادر به ساخت موشک‌های بالستیک هسته‌ای دریایی و موشک‌های اختصاصی خود بود که یک موفقیت بزرگ به شمار می‌آمد، چرا که فرانسه سومین کشور در جهان بود که از این توانایی برخوردار بود و از دو ابرقدرت روسیه و آمریکا هم چندان عقب نبود. چین اولین سری موشک‌های بالستیک هسته‌ای دریایی خود را در قرن بیست و یکم ساخت و هند هنوز در حال آزمایش اولین سری آن است.

 

اشتراک هسته‌ای اتحادیه اروپا

اگرچه نیروهای هسته‌ای راهبردی فرانسه در مقایسه با نیروهای هسته‌ای ایالات متحده و روسیه کمتر هستند، ولی به‌طور مداوم به روز رسانی می‌شوند. برخلاف انگلیس، که همچنان به‌طور یک جانبه به کاهش زرادخانه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و افکار عمومی این کشور نیز، عمدتاً ضد برنامه هسته‌ای است اما فرانسه از حمایت مردمی بیشتری برای ایجاد بازدارندگی هسته‌ای برخوردار است. احتمالاً، این امر به تجربیات تاریخی فرانسوی‌ها مربوط است. فرانسه همیشه به سلاح هسته‌ای به عنوان یک ابزار حیاتی برای کسب استقلال بیشتر از ایالات متحده آمریکا به منظور پیشگیری از فاجعه‎‌ای مانند آنچه در جنگ جهانی اول و در سال 1940 روی داد، نگاه کرده است.

در گذشته، فرانسه همواره در امور مربوط به نیروهای هسته‌ای راهبردی موضعی خاموش داشت. پاریس حتی پس از حضور دوباره در ساختار فرماندهی نظامی ناتو در آغاز قرن بیست و یکم، تأکید کرد که در گروه برنامه‌ریزی هسته‌ای ناتو نخواهد بود و راهبرد هسته‌ای خود را با متحدانش به اشتراک نخواهد گذاشت. اما اکنون، امانوئل ماکرون آماده است تا این نماد استقلال کشور خود را به تجسم نقش فرانسه به عنوان رهبر اروپای متحد تبدیل کند.

اغراق نیست اگر بگوییم سخنرانی مکرون خطاب به همه مردم اروپا و معطوف به تهدیدات اروپا و اهداف اروپایی بود. یکی از روش‌های مشهور و در عین حال ناشناخته برای تحلیل سخنرانی‌های سیاسی این است که تعداد کلمات مهم استفاده شده در یک سخنرانی را شمارش کنیم. مکرون در این سخنرانی خود از کلمه اروپا تقریبا دو برابر کلمه فرانسه استفاده کرد. در مقایسه، فرانسوا اولاند از کلمه فرانسه 10 برابر کلمه اروپا استفاده کرده بود.

ماکرون در سخنرانی خود به تعدادی از روندهای در حال توسعه که ممکن است یک چالش جدی برای امنیت اروپا در آینده باشد، اشاره کرد: نخست، تقابل فزاینده بین ایالات متحده و چین؛ دوم، نیاز اروپا به استقلال بیشتر با توجه به چالش امنیت در مناطق شرقی و جنوبی اروپا؛ و سوم، تار شدن خط بین رقابت و تقابل در جهان. علاوه بر این، گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و وضعیت بی سابقه‌ای که در آن قدرت‌های منطقه‌ای توانایی حمله مستقیم به اروپا را دارند یا به زودی قادر به حمله مستقیم به قلمرو اروپا خواهند بود، نیز به عنوان تهدیدی جدی معرفی شده است.

به گفته ماکرون، تهدید بالقوه دیگر از بین رفتن تدریجی رژیم کنترل تسلیحات است. باید چارچوب قانونی این رژیم احیا شود و اروپا باید در این زمینه تلاش‌های خود را انجام دهد. عدم انجام این کار ممکن است یک بار دیگر اروپا را به زمین مقابله با قدرتهای هسته‌ای غیر اروپایی تبدیل کند، که این برای رئیس جمهور فرانسه کاملاً غیرقابل قبول است. این فراخوان‌ها برای بازسازی رژیم‌های کنترل تسلیحات را می‌توان به معنای حمایت از پیشنهاد روسیه برای اعمال مهلت قانونی برای استقرار موشک‌های برد متوسط (رئیس جمهور فرانسه تنها رهبر غربی است که به این ایده پاسخ مثبت داده است) در نظر گرفت. ماکرون همچنین توجه ویژه‌ای به موضوع بازیابی روابط با روسیه دارد، چرا که بدون آن هیچ پروژه دفاعی و امنیتی شهروندان اروپایی وشکل نخواهد گرفت. علاوه بر این، او خواستار بهبود روابط با روسیه است.

هسته اصلی سخنرانی مکرون درخواست از اروپا برای اتخاذ سیاست دفاعی و امنیتی مستقل بود. فراتر از این مکرون تأکید داشت که اروپایی‌ها و کشورهای اروپایی باید هر یک نقش خود را در مدیریت این قاره ایفا کنند. به نظر می‌رسد این یک عنصر حیاتی در تفکر رئیس جمهور فرانسه است، زیرا او بعداً در هنگام سخنرانی در مورد همه گیری کرونا ویروس، این نکته را تکرار کرد. با دستیابی به یک حاکمیت بیشتر برای کل اروپا، فرانسه قادر خواهد بود برای خود یک حاکمیت واقعی به دست آورد.

ماکرون با اشاره به مسائل نظامی، خاطرنشان کرد در حالی که کشورهای اروپایی همچنان به خلع سلاح دهه 90 پایبند هستند، سایر کشورها به این تعهد عمل نکرده‌اند. تنها رسیدن به مشروعیت سیاسی برای اروپا داشتن نیروهای مسلح مدرن است اگرچه مدرنیزاسیون هزینه دارد. در این میان، نیروهای هسته‌ای فرانسه می‌تواند هسته‌ی مرکزی این مشروعیت نظامی اروپایی باشد.

این مهم است که بدانیم موضوع تسلیحات هسته‌ای برای سیاستمداران اروپایی بسیار حساس است. بنابراین، هر اقدامی در این مسیر با نهایت احتیاط انجام خواهد شد که در هر مرحله امیدوار خواهند بود که فرانسه به عنوان برادر بزرگ‌ترشان به آن‌ها کمک خواهد کرد. اگرچه رویکرد منفی مردم اروپا نسبت به سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما با این حال، اگر پروژه اروپایی موفق به عبور از مشکلات فعلی خود شود و اگر رهبران آن مصمم باشند که در سالهای پیش رو در سیاست جهانی نقش مستقلی را ایفا کنند، ممکن است برای ایجاد یک سپر هسته‌ای متحد توافق کنند.

اگر این اتفاق بیفتد، دهه‌ها بعد از سخنرانی 2020 مکرون به عنوان یک نقطه عطف تاریخی برای اروپا یاد خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *