جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

تأثیر بحران کرونا بر تغییر موازنه قدرت‌های بزرگ

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کرونا ویروس بیش از هر چیز دیگری مشروعیت دولت ها را به بوته آزمایش گذاشته است. آیا دولت ما قادر به حفاظت از ما بوده و به سلامتی ما اهمیت می دهد؟ در کشورهای دموکراتیک، دولت هایی که قادر به عکس العمل به موقع و موثر نبودند، به احتمال زیاد انتخابات بعدی را بازنده خواهند شد.

اسون بیسکوپ در یادداشتی که وب سایت موسسه سلطنتی روابط بین الملل آن را منتشر کرد؛ نوشت: با این حال، حتی سیستم های اقتدارگرا نیز متحمل این آزمون خواهند بود. واکنش دیرهنگام چین اعتراض شهروندان این کشور را در پی داشت. این بحران احتمالا مخالفت با شی جین پینگ در داخل حزب کمونیست چین را تقویت خواهد کرد. اواسط مارس، یک نامه سرگشاده بی نام در چین انتشار یافت که خواستار جلسه فوق العاده حزب برای بررسی انتقادی روش مقابله با بحران و به تبع آن، رهبری شی جین پینگ بود.

 

استفاده ابزاری از کرونا ویروس

علیرغم کمپین قدرت نرم در مورد ارائه کمک به ایتالیا و کشورهای دیگر، بیم و نگرانی رژیم پکن واضح است. این کمپین تبلیغاتی در درجه اول برای مخاطبان داخلی است. برای اثبات ریاست چین بر همه، چه چیزی بهتر از قدردانی اروپا و نمایش اینکه حتی اروپا نیز نیازمند کمک چین است؟ البته گفته می شود که این کمک ها بدون توجه به اهداف سیاسی ضمیمه آن، با قدردانی پذیرفته شده است. با این حال، بعید است اروپا فراموش کند که اگر چین در مورد شیوع این ویروس ابتدا پنهانکاری نمی کرد، جهان می توانست جلوی شیوع آن را بگیرد. این پنهانکاری مربوط به گزارش تعداد افراد مبتلا و تعداد مرگ و میرهاست. با کاهش اقدامات قرنطینه ای چین، نخست وزیر «لی که چیانگ» از مقامات خواسته است تا موارد جدید را پوشش ندهند.

با این حال، در آفریقا کمک های زودهنگام چین وجهه این کشور را احتمالا ارتقا خواهد بخشید. عدم حضور آمریکا بیش ازبیش مایه حیرت است. دونالد ترامپ این بحران را جدی نگرفت و فرصت ایفای نقش آمریکا در همبستگی و هماهنگی بین المللی را از دست داد.

قدرت های بزرگ در رقابت خود همه چیز را به ابزار تبدیل می کنند و انتظار می رود که آنها از کرونا ویروس نیز به عنوان ابزار بهره برداری کنند. اگرچه معلوم نیست که آنها تا چه حد از این ابزار استفاده می کنند اما اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین در متهم کردن ارتش آمریکا نامعقول و بی معناست. کمپین دروغ پردازی روسیه ( در مقصر جلوه دادن آمریکا، اروپا و چین) نیز در این راستاست. از نظر ترامپ نیز همه این ها حیله دموکرات هاست. همچنین، تاکید اولیه ترامپ بر تعریف کرونا به عنوان ویروس چینی سازنده نبوده است، ویروس ها ملیت ندارند بلکه ملیت مال دولت هاست.

 

موازنه قدرت

موازنه قدرت بین دولت ها به تغییر موازنه قدرت بین قدرت های بزرگ به واسطه بحران کرونا بستگی دارد. این امر نسبی است: ویروس همه را تحت تاثیر قرار می دهد اما آیا ممکن است تاثیر آن بر برخی بیشتر از برخی دیگر باشد؟ کسانی که برای قدرت خویش بیش از واقعیت موجود می نازند، کشور خود را در معرض خطر قرار می دهند. هرقدر که کشوری دیرتر اقدام کند، مردم بیشتری می میرد، اختلال اقتصادی و اجتماعی بیشتری متحمل می شود و بازگشت آن کندتر انجام می گیرد.

پوتین به جای اقدامات زودهنگام، مشغول ارسال کمک به ایتالیا بوده است. درنتیجه، روسیه احتمالا ضربه شدیدتری خواهد دید. با این حال، تصور تغییر در سیستم سیاسی روسیه دشوار است. در هر حال، روسیه ضعیف ترین عضو قدرت های بزرگ است بنابراین تاثیر چندانی در موزانه قدرت روسیه بوجود نخواهد آمد.

چین نهایت تلاش خود را انجام می دهد تا پیروزی خود بر این بحران را ثابت کند. در کوتاه مدت، حتی اگر چین اولین کشوری باشد که کسب و کارها را به حالت عادی بازمی گرداند، تعطیلی کسب و کارها در اروپا و آمریکا به نفع چین نخواهد بود. این بحران تکرار بحران مالی 2008 نیست که چین بتواند از فقدان سرمایه گذاری از جانب منابع آمریکا و اتحادیه اروپا بهره برداری کند. البته این بار آمریکا و اروپا قادر به تامین منابع عظیم برای بازگشت دوباره هستند.

اگر یک قدرت از دو قدرت دیگر عقب بماند، نفوذ جهانی و بازارها را به نفع دیگری از دست خواهد داد. بطور متناقضی، اگر یک قدرت واقعا سقوط کند، ممکن است قدرت های دیگر را نیز با خود پایین بکشد. از این رو، هر سه قدرت در بازگشت حداقلی دیگری ذینفع هستند. همزمان، بحران کرونا ویروس، اقدامات آمریکا و اروپا برای کاهش به هم پیوستگی با چین (از طریق بازبینی در زنجیره عرضه در بخش های حساس) را تشدید خواهد کرد.

بطور کلی، موازنه قدرت احتمالا تغییر زیادی نخواهد کرد و روابط بین قدرت ها هم صمیمی تر نخواهد شد. اگر کشورهای اروپایی می خواهند بحران کرونا تغییری مطلوب ایجاد کند، آنها خودشان باید برای ایجاد این تغییر تلاش کنند. این بحران می تواند فرصتی برای تقویت اداره جهانی در حوزه هایی نظیر بهداشت در اختیار گذاشته و به تجدید ساختار به هم پیوستگی اتحادیه اروپا با چین بینجامد.

جبهه داخلی بسیار حائز اهمیت است. نهادهای اتحادیه اروپا باید طلسم بودجه متعادل را کنار گذاشته و روی سرمایه گذاری مفید و عدالت اجتماعی تمرکز کنند. بنیانگذاران جامعه اقتصادی اروپا، بنیانگذار دولت رفاه نیز بوده اند؛ آنها می دانستند که تضمین صلح و ثبات مستلزم هر دوی اینهاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *