جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

راه سخت تحقق صلح در افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: آمریکا و طالبان 29 فوریه یک توافق صلح مقدماتی امضا کردند که به جنگ تقریبا 19 ساله افغانستان پایان می‌بخشد. این توافق، آمریکا را به خروج تدریجی نیروهای خود از افغانستان طی 14 ماه و طالبان و دولت افغانستان (که طرف این توافق نیست) را به گفتگوی مستقیم آشکار فرا می‌خواند. همچنین طالبان در این توافق وعده داده است که از فعالیت گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش، در قلمرو تحت کنترل خود جلوگیری کند.

جیمز دابینز در یادداشتی که وب سایت اندیشکده رند آن را منتشر کرد؛ نوشت: آمریکا و طالبان توافق کرده بودند که تبادل اسرا باید قبل از مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان انجام شود، اما اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، این چشم انداز را مسدود کرد و این مذاکرات طبق پیش بینی توافق آمریکا-طالبان در 10 مارس انجام نشد. اما اشرف غنی با آزادی 1500 جنگجوی طالبان موافقت کرده و اعلام کرد که با آغاز مذاکرات با طالبان، 3500 شبه نظامی دیگر این گروه آزاد خواهند شد. اما طالبان این طرح پلکانی اشرف غنی در آزادی اسرا را رد کرده و مدعی شدند که تا آزادی همه 5 هزار زندانی مذکور در توافق با آمریکا، گفتگوها انجام نخواهد شد.

 

اختلافات عمیق

پس از آنکه دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، یعنی اشرف غنی و عبدالله عبدالله، خود را پیروز انتخابات اعلام کردند، دولت افغانستان شدیدا دچار دودستگی شد. اگرچه اشرف غنی در نهایت، پیروز این انتخابات اعلام شد اما رقیب وی کمیسیون انتخابات افغانستان را به طرفداری از اشرف غنی متهم کرد. عبدالله تشکیل دولت خود را وعده داده و حتی مراسم تحلیف برگزار کرد. مناقشه بین غنی و عبدالله، تلاش دولت افغانستان برای معرفی یک تیم مذاکره کننده معتبر و فراگیر را دشوار کرده است. حتی اگر اختلافات در مورد زمان تبادل اسرا حل و فصل شود، دولت افغانستان احتمالا موفق به معرفی نماینده برای مذاکرات نخواهد شد.

اگر دولت افغانستان و طالبان با هم نشسته و مذاکرات جدی را آغاز کنند، هیچ اطمینانی به رفع اختلافات قبل از خروج نیروهای آمریکایی نیست. توافق مقدماتی آمریکا و طالبان ده سال طول کشید و این توافق تنها با کنار گذاشتن بسیاری از موضوعات کلیدی امکانپذیر شده است.

مقامات آمریکا گفتگو با طالبان در مورد صلح را از سال 2010 آغاز کرده اند. طی این دهه، به خاطر خودداری مقامات آمریکا به مذاکره با طالبان در غیاب دولت افغانستان، گفتگو‌ها غالبا متوقف شده و طالبان نیز حاضر به مذاکره با حضو دولت افغانستان نبوده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و زلمای خلیلزاد، مذاکره کننده ارشد آمریکا، با ایجاد فرایند دو مرحله ای، هنرمندانه از این مانع اجتناب کردند و این توافق اولیه حاصل شد.

 

خشونت فزاینده

اکنون بخش دشوار آغاز شده است. طالبان و دولت افغانستان (امارت اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی افغانستان) چگونه می‌توانند در کنار هم افغانستان را به‌طور مشترک اداره کنند؟ نیروهای مسلح آنها چگونه در نیروی پلیس و ارتش ملی جدید ادغام خواهند شد؟ اعتماد بین این دو نیروی مسلح از زمان توافق آمریکا – طالبان به تحلیل رفته است. به نظر می‌رسد که طالبان به توافق خود در عدم حمله به نیروهای آمریکا و ائتلاف احترام گذاشته، اما حملات آنها علیه نیروهای امنیتی افغانستان از زمان امضای توافق افزایش یافته است. مرگبارترین حمله طالبان در این روزها باعث کشته شدن حداقل 15 سرباز افغانستان شده است. این حمله چند ساعت پس از تماس تلفنی بین ترامپ و ملا عبدالغنی برادر، رهبر نمایندگان طالبان، (اولین تماس مستقیم بین رئیس جمهور آمریکا و رهبر این گروه شبه نظامی) اتفاق افتاد. 13 مارس، یک روز قبل از آغاز آزادی زندانیان طالبان، وزارت دفاع افغانستان اظهار کرد که طالبان طی 24 ساعت گذشته 95 بار به نیروهای امنیتی حمله کرده اند.

به نظر نمی‌رسد که شرایط افغانستان به پایاین سریع جنگ منجر شود. هیچ نیروی حافظ صلح سازمان ملل یا طرف ثالث بی‌طرف برای تضمین امنیت طرفین وجود نخواهد داشت. دولت افغانستان به‌طور نامطلوب دچار دودستگی شده و گروه‌های مسلح متعدد موجود در این کشور نیز می‌توانند مخرب باشند. همسایگان افغانستان به‌طور تاریخی با حمایت از مدعیان قدرت رقیب، به بی‌ثباتی در این کشور دامن می‌زنند و موقعیت آمریکا برای جلوگیری از آن نیز قدرتمند نیست.

 

ادغام طرفین افغان

ادغام طالبان و دولت افغانستان در یک تشکیلات اداری واحد نیازمند انعطاف و استعدادی بیش از آن است که دو طرف تا به حال به نمایش گذاشته اند. همچنین، ادغام نیروهای مسلح طرفین نیز مستلزم منابع و توانایی سازمانی اساسی است. در حال حاضر، تشکیلات امنیتی افغانستان شامل حدود 300 هزار سرباز و پلیس است. طالبان هم احتمالا دارای 150 هزار جنگجوی تمام وقت و پاره وقت است. هیچکدام از طرفین با خلع سلاح اساسی موافقت نخواهند کرد. شرایط امنیتی این کشور نیز خلع سلاح گسترده را موجه نمی‌سازد. برخی عناصر ناراضی طالبان احتمالا توافق را رد کرده و به داعش یا القاعده بپیوندند. این عناصر نهایت تلاش خود را برای ایجاد اختلال در توافق انجام خواهند داد. قدرت طلبان محلی و منطقه‌ای نیز به جذب این عناصر و تقویت گروه‌های شبه نظامی خویش خواهند پرداخت. فعالان بهره مند از تجارت مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی نیز در مقابل هر نوع صلحی که منافع آنها را مختل کند، مقاومت خواهند کرد.

هم جنگ‌های شورشی و هم مذاکرات موفقیت آمیز برای پایان دادن به این جنگ ها، آزمون استقامت هستند. دست یابی به توافق ممکن است طولانی و اجرای آن طولانی‌تر باشد. پایان این جنگ بی‌پایان مستلزم فرایند صلح طولانی و بقای صلح نیازمند سطحی از تعامل آمریکاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *