جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه؛ پیامد جنگ نفت

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کشمکش نفتی روسیه و عربستان بی‌ثباتی را در منطقه خلیج فارس و فراتر از آن تشدید می‌کند.

دیوید جلیلوند در تحلیلی که شورای روابط خارجی اروپا در وب سایت خود منتشر کرد، نوشت: تصمیم عربستان به سرازیر کردن نفت ارزان به بازار منجر به تنزل شدید قیمت نفت شد. مشاجره میان مسکو و ریاض بر میزان بهای نفت، کاهش تولید، و نگرش‌های واگرا در خصوص چگونگی برخورد با نفت شیل آمریکا متمرکز است. این امر در برابر پس زمینه تقاضای ضعیف – که در پی شروع کرونا کمتر هم شده- و بهای پایین نفت که همین حالا هم بودجه دولتی کشورهای تولید کننده نفت را تحت فشار گذاشته، آشکار است.

این کشمکش احتمالا به وخامت اقتصادی قابل توجهی در سراسر خاورمیانه منجر می‌شود و ممکن است تنش‌های ژئوپلیتیک رو به افزایش را در منطقه خلیج فارس وخیم‌تر کند.

در سطح کلی، سقوط بهای نفت موجب کاهش شدید درآمد تولیدکنندگان نفت و گاز خواهد شد. اغلب آنها همین حالا هم با کسری مالی روبرو بوده‌اند که حالا عمیق‌تر هم می‌شود. در بیش از نیمی از کشورهای منطقه نقطه سر به سری مالی که نشانگر بهای مورد نیاز نفت برای متوازن کردن بودجه دولت است، بیش از دو برابر بهای کنونی نفت است.

صندوق بین‌المللی پول حتی قبل از جنگ قیمت به کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) هشدار داد که ممکن است ذخایر مالی آنها در کمتر از 15 سال تهی شود. تدابیر مهم برای کاهش هزینه (از جمله کاهش حقوق و یارانه خدمات دولتی) و افزایش مالیات اکنون بیش از همیشه ضروری است مگر این که برگشت بهای نفت به سرعت رخ دهد. این امر می‌تواند بر ثبات اجتماعی نیز تاثیرگذار باشد.

پیامدهای اقتصادی جنگ قیمت با تاثیرات ویروس کرونا در هم آمیخته است. این امر به ویژه به بخش‌هایی از اقتصادهای منطقه خلیج فارس صدمه می‌زند که شاهد پیشرفت در متنوع سازی اقتصادشان بوده‌اند: مالی، گردشگری، تجاری و لجستیکی، اما وقتی درآمد نفتی در حال کاهش است، این بخش‌ها راه نجاتی ندارند. تعدادی از بانک‌های بین‌المللی پیش بینی خود از رشد تولید ناخالص ملی غیرنفتی در این منطقه را در مورد کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) از متوسط 2 درصد در سال گذشته به 0.4 درصد کاهش داده‌اند.

برخی دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس در مقایسه با دیگران برای برخورد با دوره طولانی پایین ماندن بهای نفت در موقعیت بهتری قرار دارند. کویت و قطر، به عنوان مثال، سرانه درآمد نفتی نسبتا بالایی دارند و دولت‌های این کشورها می‌توانند به ذخایر مالی قابل توجه خود متوسل شوند.

اما اغلب کشورها اکنون با چالش‌های عمیقی روبرو هستند. خطرات برای عربستان به عنوان تولید کننده اول اوپک بالاتر است. این کشور با کسری مالی شدید و ذخایری رو به کاهش (در سال 2014 ذخایر عربستان 48 درصد بیش‌تر از امروز بود) دست و پنجه نرم می‌کند. ریاض جنگ قیمت را به راه انداخت و احتمالا معتقد است که می‌تواند کاهش اولیه درآمد را تحمل کند. اما این سیاست نفتی، اگر بر مخارج اجتماعی تاثیر بگذارد، می‌تواند پیامدهای مهمی برای اقدامات محمد بن سلمان در راستای تحکیم قدرتش در کشور و نیز جایگاه بین‌المللی عربستان به عنوان یک عامل بروز این بحران داشته باشد.

امارات هم به یک دوره نگرانی اقتصادی با محوریت دوبی میاندیشد. در سال‌های اخیر مشکلات دوبی که هرگز نتوانست به طور کامل از بحران مالی سال 2008 بهبود حاصل کند، رشد داشته است. نهادهای مرتبط با دولت در حالی که پیشرفت‌هایی در جهت متنوع سازی داشته‌اند، بدهی‌های سنگینی دارند که بالغ بر نیمی از تولید ناخالص ملی دوبی است. شاخص کلی بازار مالی دوبی 61 درصد ارزش خود را از سال 2014 تا کنون از دست داده است و بهای املاک و مستغلات از بیم حباب سقوط کرده است. در کل رشد تولید ناخالص ملی غیر نفتی امارات در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است در حالی که تراز مالی غیرنفتی دولت نیز افزایش یافته است. اکسپوی برنامه ریزی شده برای ماه اکتبر سال جاری احتمالا اقتصاد این کشور را تقویت می‌کرد اما ممکن است شرایط اکنون آن طور که انتظار ‌می‌رفت، پیش نرود.

در ایران سال گذشته شاهد تلاش این کشور برای برخورد با کاهش شدید درآمد نفتی و تجارت به دلیل تحریم‌های آمریکا بودیم. اما موقعیت ایران با دیگر کشورهای خلیج فارس متفاوت است. اول، با حدود 30 درصد، وابستگی بودجه دولت به درآمد نفتی نسبتا پایین است. کسری مالی غیر نفتی ایران در مقایسه با دیگر صادرکنندگان هیدروکربن در منطقه کمترین میزان است. دوم، ایران تا حدودی از کاهش بهای نفت کمتر اثر می‌پذیرد زیرا در سال 19- 2018 هم دستخوش شوک درآمد نفتی ناشی از تحریم بوده و اقتصاد ایران شروع به تعدیل شدن کرده است.

کشوری که از جنگ قیمت نفت بیشترین رنج را در منطقه خواهد برد، عراق است. در بودجه 2019 عراق حدود 95 درصد بودجه دولت بر درآمد نفتی متکی بود. پیامدهای آن در حالی که کاهش درآمد نفتی پرداخت حقوق کارکنان دولت را دشوار ساخته، در حال حس شدن است.

بحران بودجه عراق در زمانی پرمخاطره در حال آشکار شدن است. بغداد در بحبوحه بحران سیاسی دراز مدتی قرار دارد. دولت به لحاظ اقتصادی برای ارائه خدمات عمومی ابتدایی از جمله برق و بهداشت در حال تقلا است. خشم عراقی‌ها رو به افزایش است. در سطح فنی بهای پایین نفت می‌تواند توسعه صنعت نفت بالادست عراق را آهسته کند. بن بست میان ایران و آمریکا هم اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

جنگ بر سر قیمت نفت می‌تواند باعث بی‌ثباتی در فراتر از منطقه خلیج فارس نیز بشود. مصر، به ویژه، به حمایت مالی منطقه خلیج فارس برای حفظ مخارج توسعه، خدمات اجتماعی و امنیت وابسته است. اردن و لبنان نیز به کمک مالی منطقه خلیج فارس متکی هستند. اگر فشار مالی افزایش یابد، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ممکن است در صرف بودجه و کمک به توسعه در خاورمیانه تجدید نظر کنند.

با وجود همه این‌ها، احتمالا کانون‌های قدرت منطقه – ایران، قطر، عربستان و امارات- همچنان ذخایر کافی را برای ادامه تعاملات سیاسی و نظامی خود در خارج از کشور، دست کم برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی، کنترل می‌کنند. با این حال، اگر با گذشت زمان بهای نفت همچنان پایین بماند، ممکن است این بازیگران مجبور شوند تحلیل هزینه و سود اقدامات منطقه‌ای خود را دوباره انجام دهند. در عین حال جنگ بر سر قیمت نفت همچنان در جریان است و مشخص نیست که مسکو یا ریاض چه زمانی اولین چشمک را خواهند زد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *