جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

امیرعبداللهیان: راه حل بحران منطقه، توقف جنایات جنگی رژیم اسراییل در غزه است/ تببین پیامدهای هرگونه تکرار ماجراجویی جدید اسرائیل در شورای امنیت

برای حل ریشه ای بحران در منطقه، آنچه ضروری است، تمرکز بر راه حل سیاسی و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است و باید یک بسته سیاسی که همه ابعاد ای…

Loading

توافق صلح آمریکا – طالبان: راهی به ناکجاآباد

شورای راهبردی آنلاین – رصد: واشنگتن در حالی با طالبان توافقنامه امضا کرده است که طالبان قابل اعتماد نیست و دکترین آن‌ها با مدرنیته و همچنین حقوق زنان ناسازگار است.

جان آلن در یادداشتی که وب سایت اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرد، نوشت: طالبان در عمل به تامین نظارت‌های ضروری داخلی و نظم و انضباط سازمانی لازم برای اجرای این توافق جامع ناتوان است. نه تنها طالبان به این توافق موسوم به «توافق ایجاد صلح در افغانستان» احترام نخواهد گذاشت، بلکه این توافق، صلحی به ارمغان نخواهد آورد.

در حالی که آمریکا تعهدات مشخص زیادی را برعهده گرفته، اما طالبان هیچ تعهدی نکرده است.

از ضرب‌الاجل معین خروج گرفته تا تعهدات حقوقی و سیاسی، مذاکره‌کنندگان آمریکا به دنبال تامین شرایطی برای پایان دادن به جنگ افغانستان بوده‌اند، ظاهرا این مذاکرات طوری پیش رفته است که طالبان احساس کرده آمریکا با حسن نیت و شفافیت عمل می‌کند. در مقابل، طالبان تعهدات مشخص چندانی برعهده نگرفته‌اند. این تنها نظر من نیست، بلکه اظهارات غیررسمی رهبران طالبان در خارج از تالار مذاکرات است.

آمریکا و طالبان به مذاکرات بین الافغانی متعهد هستند، اما خشونت جاری مانع از انجام این مذاکرات می‌شود.

جزئیات توافق رسمی آمریکا – طالبان حاکی از آن است که گفتگوها بین آمریکا، طالبان و دولت افغانستان ادامه خواهد داشت. با این حال، خشونت جاری، به‌ویژه علیه جوامع غیرنظامی بیگناه، این گفتگوها را از محتوا خالی کرده است. طالبان به دولت افغانستان حمله می‌کند در حالی که قرار است به آمریکا و متحدان آن حمله نکند، چرا آمریکا باید توافقی را بپذیرد که بر طبق آن، آمریکا و شرکای ائتلاف از حمله طالبان مصون باشند و متحد اصلی آمریکا در این جنگ، یعنی دولت افغانستان، استثناء باشد. در چنین شرایطی، گفتگوهای بین الافغانی زیر سوال رفته و احتمالا بی‌فایده خواهد بود.

طالبان حتی اگر بخواهد، از ظرفیت لازم برای کنترل خشونت‌ها برخوردار نیست.

نیروهای طالبان آن قدر پراکنده و غیرمتمرکز هستند که نمی‌توانند گروه خودشان را به‌طور موثر کنترل کنند. بارها در آتش‌بس‌های «عید بهاری»، در حالی که طالبان از ظرفیت خود برای کنترل خشونت‌ها دم می‌زد، صدها غیرنظامی بی‌گناه افغان کشته یا زخمی شدند.

توافق جاری، دولت افغانستان را به آزادی 5 هزار جنگجوی طالبان تا 10 مارس ملزم می‌کند، اما تقریبا در همه موارد، رهایی زندانیان با افزایش خشونت‌ها همراه بوده است.

اگر آمریکا حاضر نیست در مورد حقوق زنان افغان موضع بگیرد، نباید با آزادی 5 هزار جنگجوی طالبان امتیاز دولت افغان را در مذاکره به هدر بدهد. این 5 هزار نفر بدین خاطر در اختیار دولت افغانستان بودند که آن‌ها آدمکش و جنایتکار بودند. آن‌ها قاتلان نیروهای امنیتی افغانستان و مهم‌تر از آن، قاتل افراد غیرنظامی بی‌گناه افغان هستند.

و در آخر اینکه، آمریکا نتوانسته است برای حقوق زنان حداقل استاندارد قابل قبول بین‌المللی برقرار سازد.

مقامات آمریکا در مذاکرات با طالبان، نقش خود برای تضمین حقوق زنان افغانستان را نادیده گرفته و این امر مهم را به خود افغان‌ها واگذار کرده‌اند. درست است که موقعیت زنان در افغانستان امروز، نتیجه مداخله ائتلاف بوده است، اما بدون استقامت شجاعانه فعالان زنان هرگز به این موقعیت نمی‌رسید.

این باور، بی‌خردانه است که دولت افغانستان و طالبان در مورد زنان به نتیجه‌ای برسند که با ارزش‌های بین‌المللی سازگار باشد. برای آمریکا انعقاد این توافق بدون بیان انتظارات خود از حقوق زنان، پشت پا زدن به اصولی است که آمریکا به مدت طولانی مدعی پرچمداری آن بوده است.

چیزی که از افغانستان در ذهن‌ها مانده است، چهره زنان و دخترانی جوانی است که بسیاری از آن‌ها برای اولین بار به مدرسه رفته و در نتیجه خود را از فقر رهانیده بودند. طالبان به دنبال نابودی این پیشرفت و عقبگرد آن خواهد بود.

اکنون به ما می‌گویند که نگران نباشیم؛ اگر طالبان ضوابط توافق را نقض کند آمریکا با نیرویی مهیب باز می‌گردد. اما برای چه کاری بازمی گردد؟ با طالبان بجنگد؟ نیروهای امنیتی افغانستان را تقویت کند؟ چند افغانی بی‌گناه دیگر باید به خاطر شکست توافق صلح کشته شوند؟ نمی‌توان از دولتی که در شش ماه اخیر کردها را در سوریه تنها گذاشت و زیر پای فلسطینی‌ها را خالی کرد، انتظار داشت که در صورت نقض شرایط توافق توسط طالبان، بار دیگر به افغانستان حمله راهبردی داشته باشد. نقض توافق صلح توسط طالبان تنها موجب آسیب افغان‌ها خواهد شد و برای اعزام مجدد نیروهای مسلح آمریکا ضرورت کافی نخواهد داشت.

طالبان می‌داند که در سال جاری نیروهای آمریکایی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خارج خواهند شد. آن‌ها مطمئن هستند که دولت آمریکا می‌خواهد این توافق را سند تحقق وعده‌های انتخاباتی [ترامپ] قلمداد کند. طالبان آمریکا را درست در جایی که می‌خواست، گیر انداخته است. بنابراین، مقامات آمریکایی باید این موضوع را درک کند که شاید طالبان، قاچاقچیان مواد مخدر، خشونت طلب و تروریست باشند، اما نادان و احمق نیستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *