جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

دلایل نگرانی ترامپ از طرح‌های دفاعی جدید اروپا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: به‌طور سنتی آمریکا در مورد ایجاد هویت مستقل دفاع اروپایی جدا از ناتو، دیدگاه‌های محافظه‌کارانه و مبهمی داشته است.

اریک براتبرگ در یادداشتی که وب‌سایت اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشت: در مورد ارتباط طرح‌های دفاعی اتحادیه اروپا با ناتو، برنامه سه‌گانه دولت کلینتون در دهه 1990 معروف بود. دولت بوش در این قضیه دیدگاهی کاملاً انتقادی داشت درحالی‌که دولت اوباما تا حدی از آن پشتیبانی می‌کرد. بااین‌حال، سلطه دیدگاه آمریکا بر همکاری دفاعی اتحادیه اروپا طی دو دهه گذشته حاکی از عدم تمایل و سوءظن آمریکا به توانایی اتحادیه اروپا در اجرای طرح‌های دفاعی جدی است. آمریکا ترجیح می‌دهد که به‌جای طرح‌های دفاعی جدید، انجام تعهدات هزینه‌های دفاعی و تقویت ناتو برای متحدان و شرکای اروپایی آن اولویت داشته باشد.

 

دیدگاه دولت ترامپ در مورد طرح‌های دفاعی اتحادیه اروپا

 دولت ترامپ در قبال طرح‌های دفاعی اتحادیه اروپا دیدگاه منفی ویژه‌ای اتخاذ کرده است که با دیدگاه کلی و شک آمیز وی در مورد اروپا، درهم آمیخته است. همکاری دفاعی برای پیشبرد اتحاد کلی اروپا در دولت ترامپ طرفدار چندانی ندارد. درواقع، برخی در دولت آمریکا طرح‌های دفاعی اتحادیه اروپا را پتانسیلی برای کاهش نفوذ آمریکا در اروپا قلمداد می‌کنند.

در ارتباط با اظهارات اخیر در مورد پروژه‌های دفاعی اروپا نظیر همکاری ساختاری دائمی (پسکو PESCO) و صندوق دفاعی اروپا (ای دی اف EDF)، واکنش اصولی آمریکا در بهترین حالت، خنثی و در برخی موارد مخالفت آشکار بوده است. به‌تدریج که درک مقامات دولت آمریکا از این طرح‌ها بیشتر شد، آن‌ها نیز نگرانی خود از این طرح‌ها را آشکار ساختند.

در مورد همکاری ساختاری دائمی (پسکو PESCO)، دولت ترامپ تا جایی از آن حمایت می‌کند که این طرح‌ها موازی ناتو نباشد و تغییری در منابع آن ایجاد نکند. ظاهراً لیست پروژه‌های آغازشده‌ی پسکو باب میل آمریکا نبوده و به‌زعم آمریکا، به‌جای آغاز طرح‌های جدید باید بر اجرای طرح‌های موجود تأکید شود. مخصوصا، کمک پسکو به توسعه تحرک نظامی بسیار موردتقدیر واقع‌شده و حتی به‌عنوان معیاری برای ارزیابی سودمندی کلی پسکو قلمداد شده است؛ اما دیگر نگرانی عمده آمریکا به نقش مشارکتی کشور ثالث در پروژه‌های پسکو مربوط می‌شود. مهم‌ترین نگرانی آمریکا این است که احتمال کنار گذاشتن شرکت‌های آمریکایی از این طرح‌ها، باعث ضعف در توانمندی‌های اتحادیه اروپا و آسیب به امکان‌پذیری عملیات درون ائتلاف خواهد شد.

از سوی دیگر، انتقاد آمریکا از صندوق دفاعی اروپا (ای دی اف EDF) حتی نمود بیشتری دارد. دولت آمریکا استدلال می‌کند که مقررات فعلی این صندوق به خاطر قوانین کنترل صادرات و حق مالکیت معنوی سختگیرانه، مشارکت کشور ثالث را محدود کرده است. به‌طورکلی، آمریکا نگران است که حق مالکیت معنوی برای آینده همکاری صنعتی دفاعی اروپا سنت خطرناکی ایجاد کند.

برخی عبارات استفاده شده توسط برخی از مقامات اروپایی در توصیف این طرح‌ها نیز مزید بر علت نگرانی آمریکا شده است. مخصوصاً اصطلاحاتی نظیر «استقلال راهبردی» و «ارتش اروپایی» موجب سوءتفاهم و شک و تردید در آن سوی آتلانتیک شده است. این اظهارات به سوءظن‌ها در مورد مقاصد اروپا دامن می‌زند – ازجمله اینکه طرح‌های فعلی اتحادیه اروپا به دنبال تضعیف محوریت ناتو در امنیت اروپاست یا اینکه طرح‌های جدید اتحادیه اروپا صرفاً واکنشی به سیاست‌های رئیس‌جمهور ترامپ است. حتی بسیاری از طرفداران پیمان آتلانتیک در واشنگتن از ایده استقلال راهبردی ناراحت بوده و آن را موجب تقویت این دیدگاه سیاسی تلقی می‌کنند که اروپا خرسند نبوده و می‌خواهد به‌تنهایی ادامه دهد.

به‌طور خلاصه، مهم‌ترین نگرانی آمریکا به منطق صنعت دفاعی مربوط بوده و بیم آن دارد که همکاری دفاعی اتحادیه اروپا، شرکت‌های آمریکایی را کنار بگذارد. اهمیت این دیدگاه با توجه به گرایش دولت آمریکا برای ایجاد پیوند بین اقتصاد و امنیت و پیروی از دستور کار ملی‌گرایی اقتصادی، نباید دست‌کم گرفته شود.

 

دفاع اروپا و امنیت فرا آتلانتیک در دهه 2020

اگر دونالد ترامپ در نوامبر 2020 بار دیگر انتخاب شود، انتظار نمی‌رود که به این زودی دیدگاه مثبتی در ارتباط با برنامه دفاع اروپایی ایجاد شود. برعکس، دولت دموکرات‌ها (به‌ویژه در صورت اتخاذ دیدگاه مثبت سابق در قبال اتحادیه اروپا) احتمالاً نسبت به همکاری دفاعی اروپا موضعی عمل‌گرایانه و سازنده در پیش خواهند گرفت، هرچند که برخی دغدغه‌های صنعتی دفاعی احتمالاً ادامه خواهد یافت.

موضع سرسخت و گاهی مخالف آمریکا با طرح‌های دفاعی اروپا در سال‌های اخیر قابل درک است اما در نهایت کوته بینانه و غیرسازنده محسوب می‌شود. در صورت موفقیت، طرح‌های دفاعی اتحادیه اروپا می‌تواند از طریق توسعه توانمندی‌های اروپا و بهبود نوآوری در فن‌آوری دفاعی موجب تقویت چشمگیر ناتو شود. همچنین، نمونه‌های مشخصی حاکی از آن است که طرح‌های دفاعی اتحادیه اروپا، ازجمله ارتقای تحرک نظامی یا مقابله با جنگ‌افزارهای هیبریدی، به پیشبرد اهداف ناتو در شرق اروپا کمک خواهد کرد.

درنهایت، واشنگتن باید بداند که دفاع اروپا برای آمریکا یک فرصت محسوب می‌شود به‌طوری‌که آمریکا به‌واسطه برخورداری از قابلیت نظامی شریک اروپایی خود می‌تواند در رقابت قدرت‌های بزرگ با چین، دست بالا داشته باشد. ازاین‌رو، برای دست یافتن به این هدف کلی، اروپا باید در برخی مسائل امنیتی منطقه خود مسئولیت بیشتری برعهده‌گرفته و با این کار، شریکی قدرتمند برای آمریکا باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *