جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

فرصت ۱۹۳ میلیارد دلاری منابع تجدیدپذیر در آفریقا

بنا بر یافته‌های یک مطالعه جدید، کشورهای جنوب صحرای آفریقا، فرصتی ۱۹۳ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و گذار انرژی تا سال ۲۰۳۱ فراهم می‌کنند که بازدهی آن، نسبت به اروپا و آمریکا، چند برابر است.

۵ دلیل هشدار پوتین نسبت به نفوذ اروپا در قفقاز

پوتین در هشدارهای خود به اتحادیه اروپا، به طور خاص بر خطرات ناشی از افزایش نفوذ اروپا در قفقاز تأکید کرده است. این هشدارها نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه از تضعیف موقعیت استراتژیک خود در این منطقه است.

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

شانتاژ رسانه‌ای برجام یا مذاکره به وقت خداحافظی؟!

در روزهایی که مسعود پزشکیان خود را برای ورود به پاستور آماده می‌کند، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض رسانه‌ای درباره آمادگی دولت جو بایدن در جهت مذاکره با تهران برای احیای توافق هسته سال ۲۰۱۵ مطرح شده است. دراین‌باره روزنامه کویتی الجریده به نقل از منابع خود مدعی شد «نمایندگان طرف آمریکایی سه‌شنبه گذشته به ایرانی‌ها ابلاغ کرده‌اند که دولت جو بایدن آماده گفت‌وگو برای بازگشت سریع به توافق هسته‌ای امضاشده در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از واردکردن اصلاحات ساده در آن است».

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

نگاهی به سن رهبران قدرت های بزرگ جهان

جلال میرزایی در یادداشتی می نویسد: انکارکردنی نیست که در سال‌های اخیر برخی رهبران جوان در کشورهایی نظیر اتریش، سوئد، نیوزیلند و کانادا روی کار آمده‌اند اما این اتفاق در روندی عادی بوده و جوان‌بودن معیار انتخاب نبوده است، کمااینکه در همین کشور‌ها در دو سال اخیر دوباره شاهد انتخاب رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر از سوی اکثریت مردم بوده‌ایم.

قمار بزرگ مکرون در فرانسه/ ناکامی لوپن به نگرانی‌ها پایان داد/ امکان اتحاد احزاب مخالف علیه راست افراطی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پارلمان جدید هنوز تشکیل نشده که ببینیم از میان این پارلمان چه کسی می‌تواند نخست‌وزیر فرانسه باشد. اما آن نگرانی که وجود داشت که راست افراطی به رهبری لوپن پست نخست‌وزیری را به دست بیاورد، عملی نشد.

Loading

امتناع آمریکا از خروج از عراق؛ تجاوز و نقض منشور ملل متحد

شورای راهبردی آنلاین - رصد: استمرار حضور نیروهای آمریکایی در عراق بر خلاف خواست دولت و مجلس و برخلاف اراده مردم این کشور، نقض حقوق بین‌الملل است.

آندرو جی. جونز در مطلبی که نشنال اینترست آن را منتشر ساخت، نوشت: ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا در بغداد در ژانویه 2020 و پاسخ ایران در قالب حمله موشکی به اهداف نظامی آمریکا در عراق مسائل جدی درباره مشروعیت توسل به زور مطرح ساخته است. وقتی آمریکا از نیروی نظامی علیه اهدافی در عراق استفاده نمود، استقلال و حاکمیت این کشور را نقض کرد.

باید توجه داشت درحالی‌که تظاهرات کنندگان عراقی به خیابان‌ها سرازیر شده‌اند و علیه دولت شعار سر می‌دهند، اما هم‌زمان بسیاری از این تظاهرات کنندگان خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند.

 

نیروی نظامی و مداخله

حقوق بین‌الملل عمومی مقررات سخت‌گیرانه‌ای در ارتباط با توسل به‌زور و نیروی نظامی دارد. ماده 2 منشور سازمان ملل متحد توسل به‌زور را به‌استثنای دفاع از خود در برابر حمله مسلحانه یا اقدام جمعی مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد ممنوع ساخته است.

فراتر از این امر، دلایل موردقبول بسیار اندکی وجود دارد که یک کشور می‌تواند به شکل مشروع از زور در خاک کشور دیگری استفاده کند. یک استثنا در این خصوص دکترینی موسوم به «مداخله با دعوت دولت میزبان» است که در چارچوب این دکترین، دولتی به دولت دیگر اجازه می‌دهد در خاک آن کشور دست به اقدام نظامی بزند.

به‌علاوه، قوانینی وجود دارد که ناظر بر مقررات یادشده (مداخله با دعوت دولت میزبان) است و آن اینکه وقتی حضور کشوری در خاک کشور دیگری طولانی‌تر از موعد تعیین شده می‌شود، نقض تعهدات کشور مداخله‌کننده خواهد بود.

سازمان ملل متحد در تعریف تجاوز چنین می‌گوید: بر اساس حقوق بین‌الملل چنانچه مداخله کشوری شرایط تعیین‌شده را نقض کند یا حضورش را در خاک کشور دیگری تمدید کند، چنین اقدامی تجاوز قلمداد می‌شود.

این امر در قضیه بین جمهوری دمکراتیک کنگو و اوگاندا در سال 2005، مطرح شد. جمهوری دمکراتیک کنگو اعلام داشت که استفاده اوگاندا از نیروی نظامی در خاک این کشور بعد از منقضی شدن رضایت و موافقت کشور میزبان، تجاوز محسوب می‌شود.

در این قضیه، دیوان بین‌المللی دادگستری رأی داد که اوگاندا منشور سازمان ملل متحد را در زمینه منع توسل به‌زور نقض کرد. درنتیجه، آشکارا تائید شد که وقتی‌که کشور میزبان از دولت مداخله کننده خواسته است تا خاکش را ترک کند، کشوری نمی‌تواند حضور نظامی در خاک کشور دیگری داشته باشد.

 

امتناع آمریکا برای خروج از عراق

حضور نیروهای آمریکا در عراق به سال 2003 بازمی‌گردد. از زمان ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط دولت ترامپ، موج احساسات ضدآمریکایی در عراق افزایش یافته‌ است.

بعد از ترور سردار سلیمانی در ژانویه 2020، مجلس عراق رأی به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور داد. در مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای آمریکایی چنین آمده است: دولت عراق باید برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی تلاش کند و استفاده از زمین، فضا و آب‌های عراق از سوی نیروهای خارجی به هر دلیلی ممنوع است.

بعد از مصوبه مجلس عراق برای خروج نیروهای آمریکایی، عادل المهدی، نخست‌وزیر سابق عراق در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه آمریکا خواستار خروج نیروهای آمریکایی شد. وزارت امور خارجه آمریکا بجای توجه به خواست مقامات عراقی اعلام داشت که موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق را مورد بحث و بررسی قرار نخواهد داد.

 

پیامدها در چارچوب حقوق بین‌الملل

علیرغم قدرت و نفوذ زیاد آمریکا بر رویدادهای جهانی و سیاست بین‌الملل، واشنگتن یکی از تابعان حقوق بین‌الملل است. آمریکا با امتناع از خروج نیروهایش از عراق با توجه به درخواست‌های مقامات بغداد، ماده 2 منشور سازمان ملل متحد را نقض کرده است و اقدام واشنگتن در عراق تجاوز محسوب می‌شود.

ازاین‌رو، آمریکا باید به درخواست دولت عراق برای خروج نیروهایش از این کشور در راستای تعهدات بین‌المللی‌اش توجه کند تا از تشدید وضعیت در عراق جلوگیری کند. به‌علاوه، آمریکا باید حقوق بین‌الملل را محترم شمرد و تمایل خود را برای پایبندی به مسئولیت‌هایش و حفظ حقوق بین‌الملل نشان دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *