جدیدترین مطالب

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

أحدث المقالات

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقه‌ای وارد ریاض شد و رایزنی‌هایی با مقامات این کشور داشت. به نظر می‌رسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.

به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی در تهران برگزار می شود
سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل»

شورای راهبردی آنلاین: سومین همایش گفت‌وگوهای ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی روز 23 اردیبهشت در تهران افتتاح می‌شود.

آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایت‌گرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتی‌های عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده داده‌اند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.

چشم‌انداز خروج احتمالی دفتر سیاسی حماس از قطر

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات قطر به‌ طور حتم در برابر فشار غربی‌ها برای اخراج رهبران حماس از خاک خود مقاومت می‌کنند و احتمالا آمریکا هم در این رابطه به سمت معادله صفر و صد حرکت نخواهد کرد، چراکه ماندن رهبران حماس در قطر که متحد آمریکا است، بهتر از این است که حماس در کشوری خارج از قدرت اعمال فشار آمریکا قرار گیرد.

Loading

مناسبات آمریکا و چین بر سر دوراهی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: احتمال رها شدن آمریکا و چین از وابستگی متقابل به ویژه در حوزه‌های مربوط به فن‌آوری که به طور مستقیم بر امنیت ملی تاثیر گذار است، وجود دارد. اما آیا واشنگتن و پکن تا آنجا پیش خواهند رفت؟

جوزف نای، استاد دانشگاه هاروارد در کتابی با عنوان « آیا اخلاق اهمیتی دارد؟ رؤسای جمهور و سیاست خارجی از فرانکلین روزولت تا ترامپ» که وب‌سایت نشنال اینترست بخشی از آن را منتشر کرد، نوشت: دونالد ترامپ آتش بس موقتی را در جنگ تجاری با چین اعلام کرده است. اقتصاددانان خاطر نشان می‌کنند که هر دو کشور از تجارت سود می‌کنند اما راهبردشناسان شکایت دارند که چین در راستای قدرت نسبی دستاورد بیشتری دارد. مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفته است که در 17 سال گذشته رشد تولید ناخالص ملی چین بیش از 9 برابر رشد داشته است و ما باید چین را یک رقیب راهبردی در نظر بگیریم. اگرچه پنس این موضوع را رد می‌کند اما بسیاری از ناظران معتقدند که جداسازی همین حالا آغاز شده است.

کوین راد، نخست وزیر سابق استرالیا وابستگی متقابل آمریکا و چین را این طور خلاصه کرد. آمریکا 19 درصد صادرات چین را می‌پذیرد در حالی که چین فقط هشت درصد از صادرات کل آمریکا را دریافت می‌کند اما آمریکا همه کارت‌هایش را روی میز نگذاشته و چین هم این را می‌داند. در زمینه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، سهم کلی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آمریکا در چین 269 میلیارد دلار است در حالی که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در آمریکا به 145 میلیارد دلار رسیده است اما در حالی که هر دو طرف محدودیت‌های سیاسی را تشدید می‌کنند، نرخ متوسط تبادلات مالی سالانه کاهش داشته است. در بازارهای پایتخت رابطه مالی بالغ بر پنج تریلیون دلار است. راد گفت که با وجود دشواری‌های راهبردی هر دو دولت این ترتیبات را رها نخواهند کرد.

فن آوری به دلیل سیاست‌های نئومرکانتیلیستِ چین نگران‌کننده‌ترین حوزه است. برنامه «ساخت چین 2025 » و هدفش برای اولین بودن در حوزه هوش مصنوعی تا سال 2030 باعث شده است دولت و شرکت‌های آمریکایی نگران وابستگی متقابل شدید در حوزه فن‌آوری باشند. در حوزه آموزش و استعداد در 20 سال گذشته حدود سه میلیون دانشجوی چینی در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کرده‌اند و بیش از 350 هزار دانشجوی چینی هر سال در آمریکا تحصیل می‌کنند اگرچه ثبت نام‌های جدید در کل کاهش داشته است.

به علاوه وابستگی متقابل نظامی و زیست محیطی را نمی‌توان از هم جدا کرد. در زمینه نظامی هر دو کشور یکدیگر را در بازدارندگی هسته‌ای گروگان گرفته‌اند. به علاوه هر دو کشور وابستگی متقابل مثبتی در کاهش گسترش تسلیحات کشتار جمعی داشته‌اند. چین بعد از آن که مدت‌ها یک اشاعه دهنده بود به یک حامی رژیم بین‌المللی منع اشاعه تبدیل شده است.

تغییرات اقلیمی صدمات شدیدی به هر دو کشور وارد کرده است. چین امروزه در تولید گازهای گلخانه‌ای از آمریکا جلوتر رفته و دو کشور با هم 40 درصد گازهای گلخانه‌‌ای جهان را تولید می‌کنند. هیچ کدام نمی‌توانند این مشکل را به تنهایی حل کنند و نمی‌توانند خود را از آن جدا کنند. تغییرات اقلیمی پیرو قوانین فیزیک است و به سیاست کاری ندارد. در حالی که برخی وابستگی‌های متقابل باعث بروز آسیب‌پذیری‌های متقارن است که می‌تواند به عنوان تسلیحات راهبردی مورد استفاده قرار گیرد، دیگر انواع آن آسیب‌پذیری متقابلی را ایجاد می‌کند که گریز از آن بدون اقدامات جمعی و یاری بخش دشوار است. اگر قدرت، توان تاثیرگذاری بر دیگران برای رسیدن به نتیجه‌ای دلخواه باشد، باید قدرت بر دیگران را از قدرت با دیگران متمایز دانست. در برخی موارد نظیر تغییرات اقلیمی قدرت در مقابل وابستگی متقابل را فقط با دیگران می‌توان به دست آورد.

برخی جدا شدن‌ها از وابستگی متقابل به ویژه در حوزه‌های مربوط به فن‌آوری که مستقیم بر امنیت ملی تاثیرگذار است، محتمل است. هر دو طرف تمایل دارند ضعف‌هایی که زیرساخت حیاتی را به خطر می‌اندازد یا تاثیرات مهمی بر وضعیت نظامی یا ثبات سیاسی دارد، محدود کنند. این اشتباه است که مثلا به هوآوی اجازه داده شود، شبکه‌های ارتباطاتی آمریکا را بسازد و چین به دلایل امنیتی از مدت‌ها قبل برای شرکت‌هایی مثل گوگل و فیسبوک محدودیت ایجاد کرده است. کاهش خطر راهبردی بدون تحمیل هزینه‌های غیرضروری دشوار است زیرا شبکه‌های پیچیده تامین به سادگی از بین نمی‌رود.

رشد اقتصادی سریع آسیا توازن قدرت در منطقه را تغییر داده است اما آسیا از توازن داخلیِ خود برخوردار است. قدرت چین با ژاپن، هند و استرالیا و دیگران متوازن می‌شود. هیچکس نمی‌خواهد تحت سلطه چین باشد در عین حال هیچکس نمی‌خواهد به لحاظ اقتصادی از چین جدا شود. اگر آمریکا اتحادهایش را حفظ کند، این چشم‌انداز که چین بتواند آمریکا را از غرب اقیانوس آرام دور کند، کوچک به نظر می‌رسد. ما کارت‌های زیادی برای مدیریت رقابت راهبردیِ رقابتیِ سنتی با چین داریم.

پرسش دشوارتر برای یک راهبرد موثر این است که آیا آمریکا و چین رویکردهایی را تدوین خواهند کرد که به ما اجازه دهد در تولید کالاهای عمومی جهانی و مدیریت وابستگی متقابل همکاری کنیم و در عین حال در دیگر حوزه‌ها رقابت کنیم؟ ترس‌های مبالغه‌آمیز و تحلیل‌های بدترین سناریو به یک راهبرد شکست خورده منجر خواهد شد که از قدرت ما خواهد کاست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *