جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد

تهران- ایرنا- عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

ادعای زلنسکی: روسیه در تدارک یک حمله جدید است

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی با بیان اینکه نیروهای اوکراینی پس از شکست و عقب‌نشینی‌های اخیر در بعضی از مواضع خود، توانسته‌اند دوباره وضعیت را در خط مقدم تثبیت کنند، ادعا کرد: به احتمال زیاد روسیه در تدارک یک حمله جدید بزرگ در آینده نزدیک است.

Loading

نبرد اقتصادی بین چین و انگلیس

شورای راهبردی آنلاین- رصد: حرکت اخیر برای تعلیق بین بورس لندن – شانگهای یک حرکت عمده در مسیر تشدید تنش است، همان‌طوری که پکن از منزوی ساختن هر یک از شرکت‌ها به سمت ایجاد وقفه در تجارت تغییر مسیر داده است.

مایکل گرینوالد در مطلبی که شورای آتلانتیک آن را منتشر ساخت، نوشت: مقامات چین در 2 ژانویه 2020 اعلام داشتند که ارتباط فهرست بورس شانگهای – لندن احتمالاً به‌واسطه تنش‌های سیاسی بر سر اعتراض‌های اخیر در هنگ‌کنگ به تعلیق درخواهد آمد. به‌واسطه کنترل‌های سرمایه توسط پکن، دسترسی خارجی به بازارهای مالی چین و دسترسی بازارهای ملی چین به بازارهای خارجی به‌شدت توسط مقامات چینی کنترل می‌شود.

ارتباط بین فهرست بورس شانگهای – لندن به مؤسسات چینی و انگلیسی فرصت می‌دهد تا گواهی سپرده در لندن و پکن منتشر سازند. در مقابل، ارتباطات هنگ کنگ با بازارهای شانگهای و شنزن به تجار مستقر در هنگ‌کنگ اجازه می‌دهد سهام داخلی را بدون الزام به انتشار جدید معامله کنند.

همین‌طور، ارتباط بین بورس شانگهای – لندن توجه اندکی به خود جلب کرده است و فقط یک شرکت چینی از این سکو استفاده می‌کند.

در سال 2018، چین فشار رسمی بر خطوط هوایی جهانی وارد ساخت تا تایوان را در منطقه جغرافیایی مشابه به‌عنوان بخشی از سرزمین اصلی چین در وبسایت خود در نظر بگیرند. متعاقباً دولت چین فشار رسمی بر مؤسسات مرتبط با اعتراضات هنگ‌کنگ، به‌ویژه کاتای پاسیفیک (شرکت هواپیمای حامل پرچم هنگ‌کنگ) را آغاز کرد.

اهمیت تعلیق ارتباط بورس شانگهای – لندن به این امر بستگی دارد که آیا حرکت‌های مضاعف برای هدف قرار دادن مؤسسات و شرکت‌های انگلیسی صورت خواهد گرفت یا نه. از حیث، تأثیرات ملموس، این رویداد اختلال و وقفه اقتصادی کمی ایجاد خواهد کرد، اما احتمالاً نمادین‌ترین استفاده چین از تحریم‌های مالی است.

البته اقدامات دولت چین می‌تواند پیامدهای و خساراتی، به‌ویژه برای مؤسسات و شرکت‌های انگلیسی داشته. وعده آزادسازی مالی گسترده همراه با درآمدهای مکفی، مدیران سرمایه و دارایی جهانی را به سرزمین اصلی چین جلب کرده است. بعلاوه، معیار جدید وام چین (نرخ حداقلی وام) شامل استاندارد چارتر و سیتی کروپ می‌شود که این دو موسسه مالی وام‌دهندگان عمده جهانی با اهداف توسعه‌ای در چین هستند. سال گذشته (2019)، علیرغم فشار ناشی از برگزیت، لندن از سنگاپور به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز تهاتر رنمینبی (واحد پول چین) خارج از سرزمین اصلی چین و هنگ‌کنگ پیشی گرفت.

جهت بررسی بیشتر، به فعالیت‌های شرکت خدمات مالی و بانکی انگلیسی به نام اچ اس بی سی اشاره می‌کنیم که بزرگترین موسسه وام‌دهنده در اروپا است. این شرکت سال گذشته مدنظر پکن بود. در اوایل سال 2011، موسسه اچ اس بی سی گزینه‌هایی را برای قرار گرفتن در فهرست بورس اوراق بهادار چین بررسی کرده و شایعاتی در اواخر سال 2018 وجود داشت مبنی بر اینکه این موسسه همراه با برند لوکس انگلیسی به نام بربری می‌توانند اولین مؤسساتی باشند که گواهی سپرده چینی منتشر سازند.

البته سفیر چین در انگلیس مدیرعامل سابق شرکت اچ اس بی سی را به جلسه جنجالی در ارتباط با نقش این موسسه علیه منگ وانژو، مدیر مالی شرکت چینی هوآوی دعوت کرد. شرکت اچ اس بی سی با وزارت دادگستری آمریکا برای ارائه اطلاعات مبسوط در خصوص رفتارهای مالی شرکت هوآوی همکاری کرد. علیرغم حضور شرکت اچ اس بی سی در چین، این شرکت در فهرست 18 بانک واجد شرایط دریافت وام با بهره حداقلی قرار نگرفت.

در جهانی با سیاست‌های تحریمی چین، موازنه ظریف شرکت اچ اس بی سی بین شرق و غرب به خطر افتاده است. در نوامبر 2019، این شرکت حساب متعلق به صندوق اتحاد اسپارک را بست، چراکه پول برای تظاهرات کنندگان هنگ‌کنگی جمع‌آوری می‌کرد. این اقدام با دستگیری چهار نفر توسط پلیس هنگ‌کنگ در ارتباط با اتهامات مربوط به پول‌شویی از حساب متعلق به صندوق یادشده همراه بود. بستن حساب صندوق مذکور روند قدرتمند دیگری در جهان تحریم‌ها را به نمایش می‌گذارد.

در قضیه چین، کاهش ریسک ممکن است به نفع منافع کوتاه‌مدت این کشور باشد. اگر قرار باشد چین با فشار غیررسمی دست به تهدید بزند، بانک‌های عمده غربی، ممکن است به‌عنوان گروگان ناخواسته سیاست خارجی پکن عمل کنند. چنین سناریویی می‌تواند تأثیرات ملموس بجای بگذارد. با توجه به کثرت شرکت‌های دولتی چینی و کنترل این کشور بر رسانه‌های دولتی، حزب کمونیست چین به‌خوبی می‌تواند خدمات مؤسسات و شرکت‌های منتخب را بایکوت کند.‌

بعدازاینکه شرکت هوایی کاتای پاسیفیک در ارتباط با تظاهرات در هنگ‌کنگ مورد هدف قرار گرفته‌است، این شرکت هوایی توسط برخی از مؤسسات مالی چینی همچون سیتیک و مدیریت دارایی هورانگ تحریم شد و کارکنان خود را برای استفاده از خط هوایی مذکور منع ساختند. این قبیل محدودیت‌ها به‌طور خاص می‌تواند به مؤسسات مالی و اعتبار آن‌ها آسیب وارد سازد.

پکن باید نسبت به قدرت مالی جدید خود در حوزه تحریم‌ها محتاط باشد، چراکه این کشور در حال مدیریت کاهش رشد آتی است. دستور کار تحریمی جسورانه نشان‌دهنده آن است که گام‌های مقامات چین برای ایجاد فضای باز مالی در این کشور جدی نیست.

علیرغم فعالیت بلندپروازانه چین برای بین‌المللی‌سازی رینمینبی، واحد پولی خود، نفوذ یوآن از زمان کنترل شدید بر سرمایه در سال 2015 و چشم‌اندازها برای آزادسازی حساب سرمایه کاهش یافته است.

چین نمی‌تواند به‌طور کامل خود را از جهان مالی تحت سلطه دلار جدا کند. سیاست‌های تحریمی چین تشدید شده و تحریکات این کشور بدون پاسخ مانده است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *