جدیدترین مطالب

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

Loading

أحدث المقالات

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

Loading

اهداف و دلایل تعامل روسیه با نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مسائل و مشکلات منطقه ای رو به وخامت گذاشته است و نهادهای منطقه ای بین المللی، منافع روسیه، منافع همسایگان آن و منافع دیگر کشورهای عضو را تامین نمی کنند.

پائول استرونسکی و ریچارد سکولسکی در گزارشی که اندیشکده کارنگی آن را منتشر کرد؛ نوشتند: طی چند دهه گذشته، و بویژه از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال 2014، تعامل کرملین با نهادهای منطقه ای – بین المللی افزایش یافته است. در این گزارش به ارزیابی عوامل این تعامل، دیدگاه روسیه در مورد این نهادها و موفقیت مسکو در دست یابی به اهداف مد نظر خود پرداخته شده است.

رویکرد چندجانبه گرایی مسکو اولین بار توسط یوگنی پریماکوف، نخست وزیر سابق روسیه، در اواخر دهه 1990 مطرح شد. دیدگاه دیرینه سیاست خارجی روسیه مبین و راهنمای تعامل روسیه با نهادهای چندجانبه است تا نظام بین المللی تک-قطبی تحت سلطه آمریکا را به نظامی چند قطبی تغییر دهد. در این نظم جدید، روسیه به عنوان یک قطب مهم حاکم بر منطقه وسیع اوراسیا محسوب می شد.

دیدگاه پریماکوف بر این واقعیت استوار بود که روسیه نمی تواند در عرصه بین المللی با آمریکا و متحدان آن پنجه در پنجه رقابت کند. دو تحول در طول پنج سال گذشته باعث تقویت هرچه بیشتر دیدگاه پریماکوف شده است که عبارتند از: پاسخ تنبیهی آمریکا و غرب به تهاجم روسیه به اوکراین و نفی چندجانبه گرایی توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و چرخش وی به سیاست های یکجانبه گرایانه، ملی گرایی و کاهش تعامل بین المللی.

با این حال، مسکو معتقد است که سه نهاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و تا حدود کمی گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی) فرصت هایی در اختیار روسیه قرار می دهد تا در بحبوحه تغییر دینامیک قدرت جهانی، نفوذ خود را تقویت کند؛ از نفوذ غرب در اوراسیا جلوگیری نماید؛ روابط خود را در چشم انداز رقابت مضاعف، مدیریت کند؛ به اهمیت سازمان ملل به عنوان داور مشروع قوانین و هنجارهای بین المللی تاکید کرده و به زعم خود با تلاش مکرر غرب برای دور زدن این قوانین مقابله کند؛ تلاش غرب برای انزوای روسیه از طریق تحریم را ناکام سازد؛ به پیشبرد نفوذ و قدرت روسیه بپردازد و موقعیت بین المللی روسیه را تقویت کند.

با این وجود، نباید در مورد قدرت این نهادها اغراق کرد. از نظر روسیه، اهمیت این نهادها بیشتر نمادین است تا واقعی. همچنین، با توجه به قدرت سیاسی و اقتصادی فزاینده چین در امور جهانی، این نهادها به روسیه امکان می دهد تا روابط خود با چین نوظهور را، بویژه در حیاط خلوت روسیه، مدیریت کند.

با این حال، در کنار این موفقیت ها، هزینه هایی نیز وجود داشته است. این نهادها برای پیشبرد همکاری بین اعضای خود برای حل و فصل مسائل و چالش های منطقه ای ایجاد شده اند که برای مسکو نیز حائز اهمیت بوده است. رفتار روسیه در قبال این نهادهای چندجانبه اساسا به چگونگی پیشبرد منافع ملی روسیه توسط این نهادها بستگی داشته و ربطی به اهداف و اولویت های آنها نداشته است. این نگرش روسیه یکی از عوامل مهمی است که به ظرفیت این نهادها برای دست یابی به اهدافشان آسیب زده است.

بطور کلی، همکاری ها در این سه نهاد منطقه ای – بین المللی مطلوب نبوده و گاهی تصنعی بوده است. بی اعتمادی به قدرت روسیه، تمایل برخی همسایگان مسکو به ایجاد تعادل در برابر این قدرت و عادت روسیه به دست درازی (چه در اوکراین و چه در ونزوئلا یا آفریقای جنوبی)، حمایت اعضای این نهادها و مردم آنها از این سه سازمان را عقیم ساخته است. از این رو، در بهترین حالت، این سازمان ها به اهداف مهم کرملین برای توسعه دورنمای ژئوپلتیکی روسیه و ظهور این کشور به عنوان یک ستون عمده در جهان چند قطبی نوظهور، کمک چندانی نکرده اند.

و در آخر اینکه، مسائل و مشکلات منطقه ای رو به وخامت گذاشته است و نهادهای منطقه ای بین المللی، منافع روسیه، منافع همسایگان آن و منافع دیگر کشورهای عضو را تامین نمی کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *