جدیدترین مطالب

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست

آیت الله صالحی مدرس رئیس شورای سراسری علمای شیعه افغانستان گفت: دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی اُبهت و هیمنه پوشالی اسرائیل شرارت‌ پیشه و کودک‌کش را شکست.

Loading

أحدث المقالات

مداخله آمریکا در خاورمیانه؛ دغدغه جدید رای دهندگان آمریکایی برای انتخابات ۲۰۲۴

تهران-ایرنا- تارنمای «یواس‌ای تودی» با ارائه تحلیلی از افزایش نگرانی آمریکایی‌ها در مورد چگونگی واکنش دولت جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده، ‌به درگیری ها در خاورمیانه خبر داده و تاکید کرد: رای دهندگان آمریکایی تحولات خاورمیانه و سیاست خارجی کشورشان را در انتخابات ۲۰۲۴ مد نظر قرار می دهند.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیسی/ تنش‌های منطقه ریشه در اقدامات غیرمسئولانه اسرائیل دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر تنش‌زدایی در خاورمیانه گفت: اقدامات بی پروای رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله حمله آن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق منجر به تشدید اوضاع شده است.

Loading

خاورمیانه میدان جدید رقابت چین – آمریکا؟

شورای راهبردی آنلاین – رصد: هم‌زمان با بروز نشانه‌های مختلف عقب‌نشینی آمریکا از خاورمیانه، چین در طی 10 سال اخیر، مشارکت اقتصادی خود با کشورهای این منطقه را پیوسته افزایش داده است. آیا چین در حال جایگزینی آمریکا در خاورمیانه است؟

پایگاه اینترنتی موسسه مطالعات بین‌الملل دانمارک (DIIS) در تحلیل کوتاهی به این پرسش پاسخ داده است: هنگامی‌که ایران یک پهپاد آمریکا را سرنگون کرد، ترامپ پاسخ نظامی به این حمله را، درست ده دقیقه قبل از آغاز حمله متوقف کرد. این در حالی است که واکنش به حملات علیه تأسیسات نفتی عربستان در 14 سپتامبر (به‌زعم آمریکا ایران پشت این حمله بود) ملایم بوده و تهدید عملیات نظامی واقعی وجود نداشته است. در ماه اکتبر، سه هزار نیروی آمریکایی به عربستان اعزام‌شده و جایگزین نیروهایی شدند که عربستان را به آمریکا ترک کرده بودند. بااین‌حال، صحبت از عقب‌نشینی آمریکا [از خاورمیانه] قطعی نیست، زیرا آمریکا هنوز پایگاه‌های خود در خلیج‌فارس را حفظ کرده و از بهار امسال 14 هزار نیرو در آن‌ها مستقر کرده است – نیروهای بیشتری نیز در راه است. نشانه‌های دولت ترامپ (واکنش ملایم به حملات، خروج از سوریه، اعزام نیروهای بیشتر به خلیج‌فارس) باعث نگرانی دولت‌های عرب حوزه خلیج‌فارس شده است: آیا آمریکا در حال تغییر ژئواستراتژی خود در خاورمیانه بوده و دفاع از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را به خودشان واگذار می‌کند یا برای جنگ با ایران آماده می‌شود؟

طی سال‌های 2018-2014، چین موافقت‌نامه‌های همکاری با حداقل 13 کشور خاورمیانه را تکمیل کرده و اولین پایگاه دریایی خود را در جیبوتی تأسیس کرد. چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت از منطقه خاورمیانه بوده و به افزایش سرمایه‌گذاری اقتصادی و تجاری در سه حوزه‌ای پرداخته است که در طرح سیاست چین در کشورهای عربی از سال 2016 اولویت‌بندی شده که عبارت‌اند از: (1) انرژی، (2) ایجاد زیرساخت‌ها، (3) انرژی هسته‌ای، منابع انرژی جدید و ماهواره‌ها. بدین ترتیب، این سؤال مطرح می‌شود که آیا چین جایگزین آمریکا در خاورمیانه شده و موجب رقابت آمریکا – چین در این منطقه خواهد شد؟

لارس ارسلو اندرسون، پژوهشگر موسسه مطالعات بین‌المللی دانمارک (DIIS) در کار پژوهشی جدید خود در این موسسه به بررسی این پرسش پرداخته و سیاست چین در قبال ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای 2015 ایران و به‌تبع آن، تجدید تحریم‌های آمریکا را به‌عنوان آزمون قطعی روابط آمریکا – چین در خلیج‌فارس قلمداد کرده است. این پژوهش نتیجه می‌گیرد که نشانه‌های چندانی از تلاش چین برای به چالش کشیدن منافع آمریکا در این منطقه به چشم نمی‌خورد، چراکه چین در فعالیت‌های اقتصادی خود در منطقه از امنیت تأمین شده توسط آمریکا در طی سال‌های طولانی به رایگان برخوردار بوده است. ازاین‌رو، رقابتی که به رویارویی احتمالی این دو قدرت بزرگ منجر شود، به چگونگی پیشبرد سیاست آمریکا در خاورمیانه، به‌ویژه در خلیج‌فارس و چگونگی مقابله چین با این تحولات بستگی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *