جدیدترین مطالب

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

Loading

أحدث المقالات

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading

تبعات مداخله نظامیان در اقتصاد مصر

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ | اقتصادی, خبر تاپ, رصد

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نیروی نظامی مصر چندین دهه است که به عنوان راهی برای کاهش بودجه دفاعی رسمی، اجازه شرکت در فعالیت‌های اقتصادی را داشته؛ این کار به آنها اجازه می‌دهد برخی هزینه‌ها را به دیگر حوزه‌ها منتقل کنند تا در بودجه دفاعی ظاهر نشود.

یزید صایغ، از اعضای ارشد مرکز خاورمیانه کارنگی در بیروت در تحلیلی که بر روی وب‌سایت موسسه کارنگی منتشر شد، نوشت: اقتصاد نظامی در عین حال با دادن فرصت کسب درآمد بیشتر و مزایای حاشیه‌ای به مقامات عالی رتبه نظامی، راهی برای جبران دستمزد و مستمری پایین آنها است. حجم کلی این فعالیت اقتصادی تا سال 2011 و زمانی که حسنی مبارک، رئیس جمهور وقت مصر از قدرت کنار زده شد، نسبتا پایین بود.

از سال 2013 وقتی نیروی نظامی قدرت را به دست گرفت، اقتصاد نظامی تغییر شکل داد. به این دلیل که عبدالفتاح السیسی که در سال 2014 رئیس جمهور شد، برای به دست گرفتن نقش‌های مدیریتی مهم در اقتصاد مدنی بر نیروی نظامی تکیه کرده است. نیروی نظامی در اعطای قراردادها و مدیریت برنامه اسکان غیرنظامیان و زیرساخت عمومی که دولت در چهار یا پنج سال قبل بودجه‌اش را تامین می‌کرد، به شکلی موثر جایگزین دولت شده است.

با این حال دولت با اتکا بر نیروی نظامی برای جبران قصور آژانس‌های غیرنظامی در مدیریت اقتصاد، زیرساخت عمومی و بازارها، باعث ضعیف‌تر شدن و بیشتر به حاشیه راندن آن آژانس‌ها شد.

به علاوه این رویکرد مشکلات ساختاری واقعی اقتصاد مصر را نادیده گرفت. این مشکلات به بهره‌وری پایین، سرمایه‌گذاری پایین در تمامی بخش‌ها به جز انرژی و املاک و ارزش افزوده پایین به ویژه در بخش‌های وابسته به فن‌آوری مرتبط است.

فعالیت نیروی نظامی مصر در زیرساخت‌ها تا سال 2011 و برکناری مبارک برای چندین دهه نسبتا کم و محدود بود، اما از آن زمان به بعد تغییر بزرگی رخ داد و نیروی نظامی اکنون نزدیک به یک چهارم کل بودجه دولتی را صرف اسکان و زیرساخت‌های عمومی می‌کند که رقمی معادل 24 میلیارد دلار است که برای مصر رقم بزرگی محسوب می‌شود.  تا حدودی به همین دلیل است که دولت مصر اکنون به شدت بدهکار است.

تا 2013 هدف از فعالیت اقتصادی نیروی نظامی راضی نگه داشتن افسران عالی رتبه و وفادار نگه داشتن آنها به رئیس جمهور بود، اما محاسبات السیسی متفاوت است. او به دنبال تقویت دوباره مشروعیت سیاسی و رژیم خود در داخل است و می‌خواهد به غرب نشان دهد که مصر یعنی کسب و کار و تجارت.

او احساس می‌کند که برای این کار فقط می‌تواند به نیروی نظامی تکیه کند. السیسی درکی از اقتصاد ندارد، اما نیروی نظامی دستوراتش را هر چه که باشد، اطاعت می‌کند. بنابراین نیروی نظامی مقادیر هنگفتی از سرمایه را صرف پروژه‌های بی‌ثمر می‌کند و اغلب به روابط با بخش خصوصی صدمه می‌زند، زیرا مدیریت و درآمد این پروژه‌ها را در اختیار می‌گیرد.

پس نتایج سیاسی این کار هم منفی و هم مثبت، اما نتایج اقتصادی آن به شدت منفی است، زیرا مصر برای تامین بودجه این پروژه‌ها پول زیادی قرض می‌گیرد.

مشکل می‌توان گفت که چه کسی از مزایای اقتصاد نظامی بهره می‌برد، زیرا محاسبات نیروی نظامی مصر با هیچکس، نه در داخل و نه در خارج به اشتراک گذاشته نمی‌شود. چیزی که می‌دانیم این است که نیروی نظامی هیچ مالیاتی برای هیچ فعالیتی و هیچگونه عوارض گمرکی برای کالاهایی که وارد می‌کند به جز معدودی استثنائات پرداخت نمی‌کند.

می‌دانیم تمامی افسرانی که وظیفه‌ای به نمایندگی از آژانس‌های نظامی فعال اقتصادی دارند، مجوز و مزایای فوق العاده ای برای وظیفه شان دریافت می‌کنند و حالا تقسیم سود مطرح می‌شود یا تقسیم درآمد قبل از محاسبه سود، زیرا همیشه سودی در کار نیست؛ بخش خاصی از این‌ها میان افسران عالی رتبه توزیع می‌شود. ما تعداد دقیق را نمی‌دانیم، اما شواهد کافی داریم که سود به این شکل توزیع می‌شود. مهم‌تر این که هیچ درآمدی که وارد نیروی نظامی شود، به آژانس‌های غیرنظامی برنمی‌گردد و همگی به بودجه ارتش واریز می‌شود.

 

برای تغییر این وضعیت چه باید کرد؟

باید رئیس جمهوری در مصر به قدرت برسد که نیاز به برچیدن دست‌کم بخش‌هایی از اقتصاد نظامی را درک کند. برای این کار، او باید دقیقا مشخص کند که کدام بخش‌های اقتصادی را می‌توان برگرداند و در عین حال با کمترین مقاومت نیروی نظامی روبرو شد. او برای این کار به حمایت نیروی نظامی نیاز خواهد داشت.

در عین حال او باید روش‌های جبران خسارت نیروی نظامی برای سود و مزایایی را که از دست می‌دهد، مشخص کند. این احتمالا به پرداخت حقوق و مستمری مربوط می‌شود، زیرا آن‌ها عواملی هستند که در درجه اول باعث دخالت نیروی نظامی در اقتصاد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *