جدیدترین مطالب
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
أحدث المقالات
عقبنشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل داراییهای روسیه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از داراییهای مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل داراییهای روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از داراییها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.
پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هستهای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هستهای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه میداند
شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.
اهداف سفر اخیر بلینکن به عربستان
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک پژوهشگر مسائل عربستان گفت: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اخیرا طی یک سفر منطقهای وارد ریاض شد و رایزنیهایی با مقامات این کشور داشت. به نظر میرسد یکی از دستورکارهای بین عربستان و آمریکا علاوه بر بحث جنگ غزه، روند عادیسازی روابط رژیم اسرائیل و این کشور عربی است.
آشفتگی اروپا در تامین امنیت تنگه باب المندب و دریای سرخ
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت مهمان: تنگه استراتژیک باب المندب و دریای سرخ، در ماههای اخیر به دلیل جنگ غزه به با مشکلات عدیده و بحران جدی مواجه شده است؛ دلیل این امر نیز رویکرد حمایتگرایانه نیروهای ارتش یمن از فلسطین است که از ابتدای حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه، حمله به کشتیهای عازم سرزمینهای اشغالی یا از مبدأ این رژیم در دریای سرخ را در برنامه خود قرار داده و وعده دادهاند تا زمانی که تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به نوار غزه پایان نیابد به حملات خود ادامه خواهند داد. ایالات متحده آمریکا به عنوان مهمترین حامی رژیم اسرائیل نخستین کشوری بود که به این سیاست نیروهای ارتش یمن واکنش نشان داد و کوشید در پوشش حمایت از آزادی کشترانی، ائتلافی جهانی برای مقابله با این حملات تشکیل دهد؛ ائتلافی که البته به دلیل تعارض منافع کشورهای غربی ناکام ماند و در عمل به حملات آمریکا و انگلیس به مواضعی در یمن ختم شد. البته، کشورهای اروپایی هر چند در ائتلاف آمریکایی مشارکت جدی نداشتند، اما منافع متعدد و پیچیده ای در این منطقه پرالتهاب دارند و در نتیجه رویکرد ویژه و مستقلی در قبال آن اتخاذ کرده اند.
تشدید تنش بین آمریکا و کره جنوبی و پیامدهای آن
اسکات ای. اسنایدر، از کارشناسان شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی که این موسسه بر روی وبسایتش منتشر کرد، نوشت: مذاکرات آمریکا و کره جنوبی در خصوص این که هر کدام باید چه میزان هزینه بابت حفظ اتحاد نظامی دو کشور پرداخت کنند، در پی یک اختلاف علنی بی سابقه میان آنها از هم فرو پاشید. این تنشهای در حال ظهور میتواند بر مذاکرات هستهای کره شمالی، سیاست در قبال چین و اعتماد به ساختار اتحاد تحت رهبری آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه تاثیرگذار باشد.
شکاف میان این دو کشور شکافی قابل توجه است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا میخواهد کره جنوبی سالانه مبلغ 4.7 میلیارد دلار را بابت پشتیبانی از عملیات آمریکا در این کشور به آمریکا بپردازد. در سال جاری کره جنوبی حدود 924 میلیون دلار را به عنوان بخشی از یک توافق یک ساله تقسیم مسئولیت پرداخت کرد که جایگزین توافق پنج ساله قبلی، مشهور به توافق اقدامات ویژه، شد. مذاکرات دو طرف برای جایگزین کردن توافق موجود که مدت اجرای آن در پایان سال جاری میلادی خاتمه مییابد، در ماه نوامبر با شکست روبرو شد.
اختلاف آنها تا حد زیادی به این تقاضای آمریکا مربوط میشود که میخواهد کره جنوبی پولی را برای مقولههای جدیدی از هزینهها پرداخت کند. کره جنوبی در حال حاضر مسئول پوشش 40 تا 45 درصد هزینههای غیرپرسنلی در شبه جزیره کره از جمله حقوق محلی، لجستیک و پروژههای ساخت و ساز است و در عین حال میلیاردها دلار صرف خرید تجهیزات نظامی از آمریکا میکند.
حالا دولت دونالد ترامپ از سئول میخواهد هزینههای آمریکا برای عملیات، تجهیزات و مهارت در خارج از کره جنوبی، اما مرتبط با دفاع از شبه جزیره کره را به عهده بگیرد؛ اما دولت کره جنوبی تا کنون مخارج جدید را متقبل نشده و احتمالا به مقاومت خود ادامه خواهد داد. شاید افزایش معقول پرداخت هزینهها ممکن باشد، اما به شدت بعید است که مالیاتدهندگان کره جنوبی مسئولیت پوشش هزینههای حمایت از نیروها و عملیاتی را بپذیرند که در کره جنوبی قرار ندارد.
این اختلاف چطور بر مذاکرات هستهای کره شمالی تاثیر میگذارد؟
هدف از حضور نیروی نظامی آمریکا در شبه جزیره کره ایجاد بازدارندگی در برابر تهاجم کره شمالی بوده است. حالا کنگره از بیم آن که ترامپ به عنوان بخشی از معامله بد با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، نیروهای آمریکایی را زودتر از موقع از این شبه جزیره خارج کند یا خواستار کاهش نیروها برای مجازات کره جنوبی شود، خروج نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره را به عنوان بخشی از قانون مجوز دفاعی 2019 محدود کرد. این قانون کاهش نیروها به زیر 22 هزار نیرو را ممنوع میکند.
خروج نیروها از کره جنوبی هدف بلند مدت کره شمالی بوده است، اما این امر برای پیونگ یانگ هم مزایا و هم خطراتی در پی خواهد داشت. از یک سو کره جنوبی بدون پشتیبانی آمریکا در برابر اخاذی و ارعاب هستهای آسیبپذیر تر خواهد شد و از سوی دیگر برتری فنی متعارف کره جنوبی بر کره شمالی دیگر با محدودیتهای تحمیلی آمریکایی که نگران گرفتار شدن در مناقشه جدید دو کره است، روبرو نخواهد بود.
این برای ژاپن چه معنایی دارد؟
ژاپن با تقاضاهای مشابه دولت ترامپ در خصوص تقسیم مسئولیت نظامی روبرو است و با دقت مذاکرات آمریکا و کره جنوبی را دنبال کرده است. طنز ماجرا آنجاست که خواستههای دولت ترامپ باید به نزدیک شدن این دو متحد آمریکا کمک کند، اما با توجه به تنشهای اخیر میان آنها چنین اتفاقی رخ نداده است.
چین چه چیزی به دست میآورد؟
با توجه به این که نفوذ منطقهای چین و قابلیتهای نظامی آن همچنان در حال رشد است، پکن میتواند رابطه آمریکا-کره جنوبی را ارتباطی ضعیف در ساختار اتحاد آسیا اقیانوسیه در نظر بگیرد که آمریکا برای چندین دهه بازیگر مسلط آن بوده است.
در ماههای اخیر چین احیای روابطش با کره جنوبی را در اولویت قرار داده و نشان داده است که چطور میتواند به عنوان بخشی از یک راهبرد برای آنکه جانشین آمریکا به عنوان بازیگر مسلط آسیا شود، بر اختلافات جاری سرمایه گذاری کند. چین میخواهد اطمینان یابد که منطق وجودی اتحاد آمریکا – کره جنوبی همچنان بر محور کره شمالی و نه بر محور ممانعت از منافع چین در این منطقه باقی میماند.
سئول همچنین در صدد است روابط نظامی با پکن را با ایجاد هاتلاین و دیگر تبادلات بهبود بخشد، اما اقدام تلافی جویانه چین در قبال تصمیم کره جنوبی برای میزبانی پدافند دفاع موشکی آمریکا همچنان مانعی در این مسیر است.
0 Comments