جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

دانشگاه کلمبیای آمریکا تعلیق دانشجویان حامی فلسطین را از تحصیل آغاز کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا پس از هشدار به دانشجویان برای پایان دادن به تجمعات حامی فلسطین و نیز جمع کردن چادرهای خود و مقاومت و اصرار دانشجویان بر خواسته های ضد اسرائیلی خود، تعلیق آنان را از ادامه تحصیل آغاز کرد.

جمعی از اساتید آمریکایی خواستار بررسی ادعاهای نیویورک تایمز درباره حماس شدند

تهران- ایرنا- بیش از ۵۰ استاد برتر روزنامه‌نگاری در دانشگاه‌های آمریکا با امضای نامه‌ای، صحت گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره خشونت جنسی حماس در جریان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) در سرزمین‌های اشغالی را زیر سوال برده و از مقام‌های این روزنامه خواستند تا به پرسش‌هایی که به گزارش آنها وارد است، پاسخ دهند.

السیسی در گفت وگو با بایدن: عملیات در رفح عواقب ویرانگری به دنبال خواهد داشت

تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در گفت وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود تاکید کرد که عملیات علیه شهر رفح عواقب ویرانگری بر امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.

دانشگاه کلمبیای آمریکا تعلیق دانشجویان حامی فلسطین را از تحصیل آغاز کرد

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا پس از هشدار به دانشجویان برای پایان دادن به تجمعات حامی فلسطین و نیز جمع کردن چادرهای خود و مقاومت و اصرار دانشجویان بر خواسته های ضد اسرائیلی خود، تعلیق آنان را از ادامه تحصیل آغاز کرد.

Loading

خاورمیانه آبستن تحولات بنیادین

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ | خبر تاپ, رصد, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: یک تحلیلگر انگلیسی معتقد است برای اجتناب از بی‌ثباتی‌های فاجعه بار در خاورمیانه، باید از تغییرات سیاسی شدید و بنیادین استقبال کرد. مهم نیست که چه کسی کشوری را اداره می‌کند، مهم نحوه اداره آن است.

جان رین در یادداشتی که مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک بریتانیا (IISS) آن را منتشر کرد، نوشت: سی‌امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین در اروپا با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در خاورمیانه هم‌زمان شده است. از زمان وقوع این دو رویداد در این دو منطقه، تغییرات شگرفی در دولت ها و ائتلاف ها روی داده است.

در اروپا، بسیاری از کشورها قانون اساسی و مرزهای خود را حفظ کرده اند. کشورهای اروپایی مهاجران زیادی را پذیرفته اند که تاثیر پایداری بر سیاست‌های داخلی آنها داشته است. برخی کشورها از میان رفته اند و برخی دیگر پا به عرصه ظهور گذاشته اند. تعدادی دیگر نیز مدل‌های سیاسی و اقتصادی خود را دگرگون کرده اند.

در خاورمیانه و شمال آفریقا، این تغییرات نه در مرزها یا قوانین اساسی، بلکه در امنیت (در بسیاری از موارد مخرب و زیانبار) و جامعه روی داده است. حزب ظاهرا منسجم بعث عراق از بین رفته و حزب بعث سوریه نیز به واسطه جنگ داخلی وحشتناک، به شدت تضعیف شده است. دیکتاتوری عجیب و غریب معمر قذافی نیز از بین رفته است.

در سال‌های اخیر، سرعت و ماهیت تحولات در خاورمیانه تغییر کرده است. در حالی که بسیاری از چالش‌های چهل سال پیش (جمعیت جوان و در حال رشد، مداخلات خارجی، اختلافات سیاسی و مهم‌تر از همه، نظامی سازی جامعه) همچنان باقی است، برنامه‌های جدید و صداهای تازه ای به گوش می‌رسد. اگرچه آرزو و تلاش برای «تغییر نظام» در ایران و سوریه از خارج از منطقه هنوز به چشم می‌خورد، اما صداهای داخل منطقه با درجه‌های مختلفی از شور و اشتیاق، بعضا «تغییر دولت» را فریاد می‌زنند. مهم نیست که چه کسی بر کشور حکومت می‌کند، بلکه مهم آن است که کشور چطور اداره می‌شود. همچنانکه این رویکرد در دستور کار اصلاحات کشورهای باثبات، در موج کنونی اعتراضات عمومی و در چالش‌های فراروی بازسازی کشور در کشورهای جنگ زده، آشکارا به چشم می‌خورد.

 

ساختارهای سیاسی عادلانه

در حوزه خلیج فارس، برنامه‌های بلندپروازانه اصلاحات اجتماعی و اقتصادی تقویت می‌شود که می تواند احتمالا باعث تغییراتی در ساختار اقتصادهای حوزه خلیج فارس و حیات اقتصادی همه شهروندان گردد. عرضه درصد کوچکی از سهام آرامکو عربستان یک تحرک مالی و نمادین محسوب می‌شود که بیانگر رویکردی جدید در مدیریت پادشاهی عربستان و توزیع ثروت این کشور است. همچنین، نوعی آزادی نقش زنان در پادشاهی عربستان و افتتاح فضاهای عمومی برای اجرای هنرمندان نیز در این راستا است.

برنامه‌های بلندپروازانه مشابه در امارت برای توسعه و تنوع (از جمله و بویژه بومی‌سازی نیروی کار در صورت امکان) حاکی از تغییر از الگوی اقتصادی مورد استفاده در این منطقه در مدت 50 سال گذشته به الگویی است که بتواند منطقه را در 50 سال بعدی در رقابت جهانی حفظ و نقش اجتماعی و اقتصادی فردی شهروندان را باز- طراحی کند.

تغییرات اجتماعی و قانون اساسی که لازمه یک اقتصاد آزاد و متنوع است، مهم‌ترین چالش‌های حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود: البته نه صرفا به لحاظ حفظ اعتماد بیرونی، بلکه از لحاظ سازگاری با نسلی از شهروندانی که با کمک ابزار دیجیتال به تشکل ها و بیان آزاد علاقمند شده اند. برخی از [برنامه‌های] اصلاحات (که مالیات مهم‌ترین آنهاست) به طور تاریخی با درخواست متقابل [مردم] برای ایفای نقش [در سیاست] ارتباط دارند. با پیشرفت اصلاحات و تغییر حیات اقتصادی شهروندان، ضرورت ایجاد ساختارهای سیاسی عادلانه که موجب تقویت اصلاحات اقتصادی می‌شود، دوچندان خواهد شد.

 

تلاش دیگران برای سازماندهی در صورت ناکامی دولت ها در تامین امنیت و رفاه

در عراق و لبنان، اعتراضات عمومی علیه ناکامی دولت ها در تامین رفاه و خدمت رسانی، تقریبا بی‌‌سابقه بوده است. این معترضان، دولت‌های فعلی را به ناکارآمدی، فساد، تن دادن به مداخلات خارجی و حفظ منافع شخصی متهم کرده‌اند. حکمرانی مردم محور، مسئولیت‌پذیری و شفافیت، مطالبات اساسی و مشترک مردمی است که از ناکامی‌های متعدد انواع مختلف دولت‌های خود در دهه گذشته ناامید شده اند. فراوانی تعداد جوانان معترض و دیدگاه آنها در مورد دولت‌هایی که آینده آنها را سرقت یا نابود کرده است، جایگاه و اهمیت مضاعفی به این اعتراضات داده است.

جنبه دیگر بحران‌های لبنان، عراق، سوریه و لیبی این است که هیچ یک از این دولت ها تمامیت ارضی کشور را آن طور که باید در کنترل خود ندارند و به مداخلات خارجی وابسته هستند. بدیهی است که اگر دولت نتواند به تامین [امنیت و خدمات] بپردازد، دیگران به سازماندهی خواهند پرداخت. تکثیر گروه‌های شبه نظامی با نقش‌های اجتماعی از توانمندی محلی و همچنین ناامیدی از فقدان یک مقام محلی یا ملی صالح حکایت می‌کند. علاوه بر این، این امر فرصتی برای جرم، جنایت و خشونت فراهم کرده و فرصتی در اختیار حامیان فرصت طلب قرار داده است.

 

تغییر در مواجهه با بی‌ثباتی

در سراسر جهان عرب، نوع حکومتی که در 40 سال گذشته حکمفرما بوده است، با خطر کهنگی مواجه شده است. در سه کشور عربی (سوریه، یمن و لیبی)، کشورها باید پس از جنگ داخلی فرساینده بازسازی شوند. چالش آنها به ارائه نوعی از دولت مربوط است که به اندازه کافی فراگیر و کارآمد بوده و به آنها امکان دهد که حرکتی رو به جلو داشته و از تکرار نارضایتی ها و شرایط منجر به جنگ اجتناب کنند.

احتمال تحقق این امر در سوریه به دلیل عدم اصلاح ساختارهای سیاسی و حضور بازیگران خارجی مساعد نیست. در یمن نیز باید بازیگران داخلی را آزاد گذاشت. در لیبی، در هیچکدام از گزینه‌های فعلی تغییرات کافی به چشم نمی خورد. راه حلی که ارتباط با گذشته را قطع نکند و انتظارات کنونی را برآورده نسازد، پایدار نخواهد بود.

در مصر، بین دولت قدرتمند مرکزی که از توانایی تامین امنیت و رشد اقتصادی در کوتاه مدت برخوردار باشد و یک مدل فراگیر مردمی که بتواند ثبات و رشد پایدار را تامین کند، باید تعادل را به نفع دومی تعدیل کرد. همزمان، الجزایر برای تعدیل این تعادل گام بزرگی برداشته است، اما با توجه به بقایای ویژگی‌های حکومتی قدیمی که قدرت سیاسی را قبضه کرده و تغییرات سیاسی را سرکوب می‌کند، هنوز در برزخ خطرناکی قرار دارد. با این حال، برای اجتناب از بی ثباتی فاجعه بار در این منطقه، باید از تغییرات سیاسی شدید و بنیادین استقبال کرد.

 

تعریف دولت معاصر عربی

کنار آمدن با ناراضیان و مدیریت مداخلات قدرت‌های خارجی دو چالش حیاتی همه کشورهای عربی محسوب می‌شود که هم اقتصادی و هم سیاسی است. دولت ها باید آستانه تحمل خود را در سطوحی تنظیم کنند که به بهترین نحو تکثرگرایی سیاسی و شراکت خارجی را امکانپذیر و [گروه‌های سیاسی را] در فرایند تشکیل دولت، سهیم و متحد سازد. ساختاری که حق حاکمیت را چه از نظر جغرافیایی یا قومی و یا اقتصادی به یک قدرت خارجی واگذار می‌کند، نمی‌تواند جزء مبانی سیاست پایدار باشد. همچنین، حذف مشارکت حرفه ای، دفاعی و سرمایه گذاری خارجی نیز نمی تواند بخشی از سیاست پایدار باشد.

تنظیم این سطوح تحمل و پاسداری از آن مستلزم برخورداری از سطحی از کمال دولتمداری، قانون اساسی و دادگستری است که تا به حال از دولت‌های عربی خواسته نشده است. در این دولت ها، معامله با گروه‌های ذی نفع جایگزین نهادهای نمایندگی [مردمی] و مسئولیت پذیر و مداخله خارجی غالبا با رضایت حاکمیت همراه است.

صدای [مردم] در خیابان‌های بیروت و مشابه آن بیانگر پایان این نوع از حکومت هاست. بسیاری از این معترضان در رویدادهایی که اکنون سالگرد آنها در خاورمیانه و اروپا جشن گرفته می‌شود، به دنیا نیامده بودند. خواسته‌های این معترضان بیانگر ناامیدی فزاینده نسل آنها از اداره ثروت و استعداد کشور شان است. آنها خواستار تغییری بنیادین در چیزی هستند که دولت معاصر عربی را تشکیل داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *