جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به حکم احتمالی دادگاه لاهه: اگر لازم باشد به خارج نمی‌رویم

شبکه ۱۲ اسرائیل به نقل از «یسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه این رژیم مدعی شد حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه «ریاکاری مطلق» است. وی با اشاره به عواقب صدور این حکم افزود، اگر لازم باشد مقامات در اسرائیل می‌مانند و آن را ترک نخواهند کرد.

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

جنگ حامیان و مخالفان بایکوت اسرائیل

با تداوم و تشدید جنایات بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، علاوه بر تبعات سیاسی و حقوقی و همچنین فشارهای جدی رسانه ای و افکار عمومی که حتی به جنگ جامعه آمریکا با دولت بایدن هم منجر شده است و معترضین به کشتار صهیونیست‌ها، سنگر دانشگاه‌های آمریکا را تسخیر کردند، فضایی را به وجود حتی محافل آکادمیک و علمی هم به دنبال بایکوت چهره‌های صهیونیست است؛ اتفاقی که اگر ‌بی نظیر نباشد می‌تواند به عنوان یک اتفاق کم نظیر تلقی شود. البته پیشتر هم رسانه‌ها و گزارشات خبری حکایت از این داشت که طی ۸ ماه گذشته که اشغالگران کشتار مردم فلسطین در باریکه غزه را بدون توجه به فضای بین المللی در دستور کار دارند، سبب بایکوت دیپلماتیک آنها شده بود. یعنی وزارت امور خارجه برخی کشورها و حتی سران دولت‌ها از دیدار رسمی با مقمات صهیونیست در منظر افکار عمومی و رسانه‌ها و با حضور فیلمبرداران و عکاسان و روزنامه نگاران و خبرنگاران خودداری می‌کردند و یا اساساً از پذیرش هیئت‌های دیپلماتیک صهیونیستی جلوگیری می‌کردند.
Loading

اعتراضات و تحولات آتی در لبنان

۱۳۹۸/۰۸/۲۲ | رصد, سیاسی

شوراي راهبردي آنلاين – رصد: بعد از نزدیک به دو هفته ناآرامی و اعتراضات مردمی در لبنان، سعد حریری، نخست وزیر این کشور استعفا داد. این استعفا آن هم 9 ماه پس از تشکیل دولت ناشی از اعترضات مردمی و فشار فزاینده از ناحیه تظاهرات کنندگان می‌باشد.

جفری جی. کارام در مطلبی که مرکز بلفر برای امور علمی و بین‌المللی آن را منتشر ساخت، نوشت: دولت لبنان به رهبری سعد حریری بار دیگر نتوانست اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد نیاز را انجام دهد. تحول و اقدام بعدی چیست؟ تقریباً هر احتمال و تحول بعدی را ماهیت و انگیزه اعتراضات مردمی، به‌ویژه فشار مستمر بر دولت تعیین خواهد کرد. سه احتمال زیر برای گام‌های بعدی دولت پیش بینی می‌شود:

1) تلاش سیاستمداران برای حفظ وضع موجود

تحقیقات نشان می‌دهد که چانه‌زنی فرافرقه‌ای بین نخبگان سیاسی لبنان مقاوم بوده و معمولاً بعد از دوره بحران میل به شکل‌گیری دارد. البته تظاهرات و ناآرامی‌های اخیر لبنان گسترده، بی‌سابقه و بدون رهبری است که از 17 اکتبر 2019 آغاز شد و به سرعت به سراسر لبنان کشیده شد. تظاهرات اخیر به نیروی جدیدی در چشم‌انداز سیاسی این کشور تبدیل شده‌است.

دو احتمال برای طبقه سیاسی فعلی لبنان جهت جلوگیری از هرگونه تغییر موثر و معنادار در رژیم سیاسی این کشور وجود دارد. اول اینکه، براساس رویه‌های قانونی، دولت مستعفی یک دولت موقت محسوب می‌شود. کارکرد دولت موقت محدود است و عمدتاً به کارهای اداری می‌پردازد، اما بسیاری از دولت‌های موقت در گذشته ماه‌ها کشور را اداره کردند. این احتمال شرایط را برای اداره امور جاری کشور فراهم می‌سازد و طبقه سیاسی از نگرانی‌های موجود برای بروز خلاء سیاسی ایجاد شده بهره می‌گیرد.

احتمال دوم تشکیل دولت جدید است. احتمالاً دولت جدید تحت رهبری سعد حریری با چهره‌ها و طبقه جدیدی از مقامات فراحزبی، اما حرفه‌ای و مجرب تشکیل خواهد شد. حتی درخواست برای تشکیل دولت نجات ملی یا دولت تکنوکرات امر بی‌سابقه یا منحصربفردی در تاریخ سیاسی لبنان نیست. اما در بستر فعلی لبنان، فن‌سالاری یا همان تکنوکراسی تحت رهبری سعد حریری یا دیگر نامزدهای نخست وزیری که دستجات سیاسی متفاوتی را رهبری می‌کنند مسیر زیرکانه دیگری برای نخبگان سیاسی جهت متوقف ساختن اصلاحات ضروری می‌باشد.

هر دو احتمال فوق در سطحی گسترده به عنوان دولت وحدت ملی تصور شده که تقریباً همه فرق و دستجات سیاسی در پارلمان را نمایندگی می‌کند، احتمالاً دور جدید تحریم‌ها را کاهش داده، برخی از پیامدهای بحران اقتصادی روبه‌ گسترش را پشت سر گذاشته و برخی کمک‌های اقتصادی وعده‌ داده‌شده در کنفرانس اقتصادی برای توسعه از طریق اصلاحات و بخش خصوصی[1] ارائه خواهد شد. با سوءاستفاده از فقدان اعتماد به بخش دولتی و بدهی فزاینده لبنان که مردم را به خیابان‌ها کشاند، دولت جدید این کشور به شیوه‌های مختلف می‌تواند وضعیت اقتصادی روبه وخامت را اصلاح کند. دولت جدید لبنان می‌تواند اصلاحات جدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، ازجمله کاهش مالیات و اقدامات ریاضتی را وعده دهد که هزینه‌های دولتی، حقوق و دستمزد مقامات سابق و فعلی را محدود ساخته و ابتکاراتی برای تشویق و جذب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی به عمل آورد.

البته مادامیکه که تظاهرات کنندگان متعهد به ادامه تظاهرات و مسدودسازی آرام جاده‌های اصلی با هدف ایجاد وقفه در کسب و کار روزانه و معمول باشند، طبقه سیاسی لبنان قادر نخواهد بود مطالبات و درخواست افراد شرکت کننده در تظاهرات را نادیده بگیرد و به سادگی با وعده اصلاحات ناچیز وضع موجود را حفظ کند. شرکت کنندگان در تظاهرات 17 اکتبر به دولت در سایه بالقوه تبدیل شده‌اند. افراد شرکت کننده در تظاهرات اعتبار و اثر برنامه‌های مختلف برای اصلاحات را رصد و ارزیابی می‌کنند. تهیه و تدوین یک بسته سیاسی فرافرقه‌ای دیگر در فضای سیاسی امروز لبنان کمتر عملی است.

 

2) احتمال ظهور یک دولت یک‌طرفه و قطبی

روند چانه‌‌زنی بین بلوک‌ها و جناح‌های مختلف در پارلمان و نخبگان سیاسی لبنان بسیار دشوار است، به‌ویژه اینکه این امر مستلزم تقسیم پست‌های وزارتی است، ازجمله وزارتخانه‌هایی که برای حفظ حمایت مردمی حیاتی و مهم می‌باشد. انگیزه و ویژگی تظاهرات کنندگان نشان می‌دهد که محبوبیت بسیاری از رهبران سیاسی در سراسر طیف‌های سیاسی مختلف در جوامع‌شان کاهش یافته‌است. انتقاد آشکار از رهبران سیاسی در خیابان‌های بیروت و دیگر شهرهای لبنان امری ویژه و خاص در شرایط امروز لبنان به شمار می‌رود. عده‌ای بر این باور هستند سیاستمدارانی که از مشارکت در دولت وحدت ملی اجتناب نمایند احتمالاً قادر به کسب حمایت در جوامع ذیربط خود خواهند بود. البته تشکیل یک دولت یک‌طرفه که نماینده فقط برخی جناح‌ها در پارلمان لبنان باشد به دلایلی چند نگران کننده است. ازجمله اینکه باید گفت تشکیل دولت یک‌طرفه در لبنان احتمالاً منجر به دوره جدیدی از تقابل بین احزاب سیاسی خواهد شد. این امر همچنین احتمال دارد به برخوردها و تقابل نظامی منجر شود، شبیه آنچه که در سال 2008 اتفاق افتاد.

 

3) تامین مطالبات مردم با تشکیل دولت انقلابی

اول اینکه تظاهرات کنندگان سقوط دولت سعد حریری را اولین گام برای اصلاح اساسی نظام سیاسی فرقه‌ای لبنان قلمداد می‌کنند. دوم، احتمال تشکیل دولت انتقالی جدید شامل اعضای سازمان‌های مدنی، به‌ویژه دانشگاهیان و تکنوکرات‌های سیاسی می‌باشد. این امری است که بسیاری آرزوی تحقق آن را دارند.

مردمی که به خیابان‌های لبنان آمده‌اند موفق شده‌اند رهبران خود را به واسطه استفاده از فرقه‌گرایی به عنوان ابزاری برای تفرقه بینداز و حکومت کن به چالش بکشند. این مردم با گروه‌هایی مثل حزب‌اله نمی‌جنگند، بلکه با جنبش‌ها، نهادها و احزاب مختلفی مبارزه می‌کنند که می‌خواهند رژیم‌های فاسد را حفظ کنند.

[1] – کنفرانس اقتصادی برای توسعه از طریق اصلاحات و بخش خصوصی در 6 اوریل 2018، در پاریس برای اعطای کمک‌های اقتصادی جامعه جهانی به لبنان برگزار شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *