جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading
27 بهمن 1394

رسانه‌ها؛ از مخالفت مصر با مداخله نظامی در سوریه تا هشدار پکن به آمریکا

۱۳۹۴/۱۱/۲۷ | رصد

شورا آنلاین – ترجمه: اعزام مستشاران امارات برای آموزش تروریست‌ها در سوریه، احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، آغاز رزمایش‌ مشترک نیروی هوایی ترکیه و عربستان، هشدار پکن درباره طرح استقرار سامانه ضدموشکی آمریکا در شبه جزیره کره، مخالفت مصر با دخالت نظامی در سوریه و اهداف انتخاباتی سازمان سیا از مهم‌ترین خبرهای راهبردی امروز رسانه‌ها بود که در ادامه می‌توانید گزیده‌ای از آنها را مرور کنید.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهوری سوریه، ترکیه و عربستان سعودی را مهم‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی تکفیری عنوان کرد که در دو سال اخیر بارها تلاش داشتند به صورت نظامی وارد سوریه شوند. بشار اسد در گفتگو با تلویزیون سوریه با اشاره به توافق آتش بس روز جمعه گذشته در نشست بین المللی کمک به حل بحران سوریه در شهر مونیخ آلمان، گفت هر گونه آتش بس به معنای جلوگیری از قدرت گرفتن تروریست‌ها در سوریه خواهد بود. بیانیه گروه کمک به حل بحران سوریه می‌گوید آتش بس در سوریه شامل مناطق تحت کنترل گروه‌هایی نظیر داعش و جبهه النصره که شورای امنیت سازمان ملل آنها را به عنوان گروه‌های تروریستی می‌شناسد، نمی‌شود. رئیس جمهوری سوریه گفت: «آتش بس در درجه اول به معنای آن است که روند قدرت گرفتن تروریست‌ها متوقف شود. باید از نقل و انتقال تسلیحات، تجهیزات یا تروریست‌ها و حتی تقویت مواضع آنها جلوگیری شود.» وی تصریح کرد در صورتی که آتش بس برقرار شود، «این به معنای آن نیست که طرفین از استفاده از تسلیحات خودداری کنند.» اسد خاطر نشان کرد توافق آشتی ملی تنها راه پایان دادن به پنج سال بحران داخلی در سوریه است.

شبکه روسیا الیوم: امارات عربی متحده مدعی شده است به درخواست آمریکا برای امور آموزشی و لجستیکی، مستشار نظامی به سوریه اعزام خواهد کرد. مقامات امارات گفته اند این اقدام آنها برای نقش آفرینی در مبارزه جهانی با گروه تروریستی داعش در سوریه است. عربستان اوایل فوریه امسال اعلام کرد آماده است به سوریه نیروی زمینی اعزام کند و امارات نیز برای همسویی با آل سعود، از طرح عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه استقبال کرد.

خبرگزاری فارس: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در گفت‌وگو با یک روزنامه فرانسوی زبان مخالفت کشور خود با دخالت نظامی در سوریه را اعلام کرد. السیسی در گفت‌وگو با روزنامه «جان افریک»، درباره امور مربوط به آفریقا گفته که حل سیاسی بحران سوریه که ضامن سلامت اراضی ملی سوریه شود، تنها راهکار این بحران خواهد بود و نسبت به فروپاشی نهادهای دولتی این کشور هشدار داده است. وی افزوده که بازسازی سوریه نیازمند صدها میلیارد دلار است و نمی‌توان اجازه داد که مانند لیبی گروهک‌های تروریستی در آن گسترش پیدا کنند و این مسأله به تهدیدی برای کل منطقه تبدیل خواهد شد. السیسی گفت به بحران سوریه بی توجهی کرده‌ایم و حالا وضع پیچیده شده است اگر دو سال پیش برای حل آن راهی پیدا کرده بودیم به وضعیت امروز نمی‌رسیدیم.

خبرگزاری اسپوتنیک: وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که برای حل بحران سوریه، هیچ راهکار دیگری جایگزین مذاکره با روسیه نخواهد شد. مارتین شفه، سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: «هیچ توافقی شبیه به آنچه که ژوئیه گذشته با ایران به دست آمد، بدون روسیه دست نمی‌آمد.» وی در این مورد به خبرنگاران گفت: «با وجود تضاد منافع در  سوریه، اوکراین و دیگر مناطق، اما همکاری می‌تواند ما را به مسیر دیگری ببرد مثلا شبیه توافق هسته‌ای با ایران. آلمان با وجود همه اختلافات، هیچ جایگزین دیگری غیر از مذاکرات کنونی با روسیه نمی‌شناسد.» شفه افزود: «ما با روسیه مذاکره می‌کنیم و می‌خواهیم به همین روش ادامه دهیم، چرا که با وجود پیچیدگی بحران‌ها، هیچ جایگزین دیگری برای مذاکره نیست.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نیروی هوایی ترکیه و عربستان از روز دوشنبه رزمایش‌های مشترکی را بر فراز آسمان ترکیه به مدت پنج روز آغاز کردند. ریاست ستاد ارتش ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود شش جنگنده اف-16 عربستان در این رزمایش‌ها که در منطقه قونیه در مرکز ترکیه برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد. این رزمایش‌ها در حالی برگزار می‌شود که اخیرا مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا و ریاض احتمالا در عملیات نظامی زمینی علیه داعش در سوریه شرکت خواهند کرد. عربستان نیز اعلام کرده که طی روزهای آینده جنگنده‌های خود را در پایگاه اینجرلیک ترکیه برای عملیات علیه داعش در چارچوب ائتلاف آمریکا مستقر خواهد کرد.

شبکه خبری پرس تی وی: چین استقرار احتمالی سامانه ضد موشکی آمریکا در شبه جزیره کره را تهدیدی برای منافع راهبردی پکن دانست و اعلام کرد این کشور اجازه نخواهد داد به منافع ملی امنیتی‌اش آسیب وارد شود. ارتش امریکا هفته گذشته اعلام کرده بود مذاکرات رسمی با کره جنوبی درباره استقرار سامانه ضد موشکی موسوم به «تاد» در ورودی کره شمالی آغاز خواهد شد. تاد با استفاده از رویکرد «اصابت به قصد نابودی» به منظور شلیک و ساقط کردن موشک‌های بالستیک در مرحله نهایی خود طرح‌ریزی شده است. پنتاگون بعد از اقدام کره شمالی در پرتاب نوعی موشک دوربرد که گفته می‌شد بالستیک است، این بیانیه را صادر کرد.  واشنگتن استقرار سامانه ضد موشکی تاد در شبه جزیره کره را طرح بازدارنده‌ای علیه برنامه موشک بالستیک کره شمالی عنوان کرده است. هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن به خبرنگاران گفت: « ما به شدت با تلاش‌های این کشور برای آسیب زدن به منافع امنیتی و راهبردی چین، که مساله هسته‌ای را بهانه قرار داده است، مخالفیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور کره جنوبی هشدار داد، اگر کره شمالی از برنامه بمب اتمی‌اش دست نکشد، دچار سقوط و فروپاشی خواهد شد. این اظهارنظر غیرمعمول احتمالا خشم پیونگ یانگ را بر می‌انگیزد. پارک گئون های، رئیس جمهور کره جنوبی ضمن دفاع از تصمیمش برای بستن منطقه صنعتی کائسونگ در کره شمالی گفت: سئول اقدامات نامشخص موثرتر و قوی‌تر را اتخاذ خواهد کرد تا به کره شمالی بفهماند که جاه طلبی‌های اتمی‌اش تنها منجر به تسریع فروپاشی رژیمش خواهد شد.  وی افزود: کره شمالی بخش اعظم پرداخت‌های سئول به کارگران کره شمالی در منطقه صنعتی کائسونگ را به رهبری پیونگ یانگ تحویل می‌داده که برای ساخت موشک‌ و توسعه برنامه اتمی استفاده می‌شد.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین: تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست از احتمال یورش نظامی جدید ارتش اسرائیل به باریکه غزه و اطراف آن خبر دادند. تحلیلگران صهیونیست با اذعان به ناکامی ارتش اسرائیل و شاباک (سازمان امنیت داخلی این رژیم) در شناسایی تونل های مقاومت اعتراف کردند ارتش به منظور شناسایی این تونلها و از بیم افزایش قدرت یگان دریایی گردان های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس، تمرین های نظامی گسترده ای را آغاز کرده است.

خبرگزاری فارس: موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت کشورهای عرب منطقه در تلاش برای ساخت سلاح‌های اتمی هستند. یعلون بعد از دیدار با پادشاه اردن گفت که این رژیم نشانه‌هایی در دست دارد که نشان می‌دهد برخی از کشورهای عربی، فعالانه در تلاش برای ساختن سلاح‌های هسته‌ای هستند. یعلون از اشاره به نام این کشورها و یا اینکه رژیم اسرائیل چگونه موفق به کشف این موضوع شده، خودداری کرده است.  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین با تکرار ادعاهای بی‌پایه درباره ایران گفت: «نشانه‌هایی می‌بینیم که این کشورها در جهان عرب در حال آماده شدن برای دستیابی به سلاح‌های اتمی هستند و اینکه آنها مایل نیستند در شرایطی که ایران کشوری در آستانه سلاح‌های هسته‌ای است، بیکار بنشینند.» رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است.

پایگاه اینترنتی راشاتودی: یکی از مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد، مذاکرات میان این کشور و اسرائیل به نقطه‌ای رسیده که هر دو طرف می‌توانند در حال حاضر توافق نامه‌ای را در خصوص پرداخت تاوان و غرامت برای کشتار 10 فعال ترکیه‌ای توسط کماندوهای اسرائیلی در سال 2010 میلادی امضا کنند. ترکیه و اسرائیل، متحدان سابق در ماه‌های اخیر تلاش‌ها برای از سرگیری رابطه‌شان را افزایش داده‌اند، رابطه‌ای که به دنبال حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره ترکیه که قصد داشت حصر نوار غزه را بشکند، به شدت خدشه‌دار شد. عمر چلیک، یکی از سخنگویان حزب حاکم عدالت و توسعه این اظهارات را در برنامه زنده شبکه تلویزیونی “هابرترک” مطرح کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: میکی زد، نویسنده و تحلیلگر سیاسی آمریکایی سه شنبه در مصاحبه تلفنی با شبکه تلویزیونی پرس تی وی، گفت جان برنان، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا ، سیا در تلاش است  با تاکید بر اینکه داعش به طور قطع در آمریکا حملات تروریستی انجام خواهد داد، موجب تشدید بیم و نگرانی مردم آمریکا شود. میکی زد افزود: «نتیجه اجتناب ناپذیر چنین تبلیغات دقیق و ماهرانه ای، رقم خوردن سالی همزمان با مبارزات انتخاباتی است که در آن، نامزدهای انتخاباتی – از ترامپ گرفته تا ساندرز- همگی از شکستی که بر داعش تحمیل خواهند کرد، سخن می گویند.»

خبرگزاری فرانسه: ستاد فرماندهی ارتش یونان اعلام کرد، نیروی هوایی ترکیه دوشنبه 22 بار حریم هوایی این کشور را نقض کرد. بنابر اعلام ستاد فرماندهی ارتش یونان، حریم هوایی این کشور بر فراز جزایر ساموس و کاس در دریای اژه و جزایر لیمنوس و لسبوس در شمال این دریا نقض شد و 2 مورد رویارویی هوایی روی داد. رسانه های یونان روز چهارشنبه هم خبر داده بودند دستکم 6 جنگنده ترکیه حریم هوایی این کشور را نقض کردند. نیروی هوایی ترکیه بارها حریم هوایی یونان را نقض کرده است و در سال 2014 میلادی جنگنده های این کشور بیش از دو هزار بار وارد حریم هوایی یونان شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *