جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

حمله مقاومت عراق به شهر حیفا

تهران-ایرنا-مقاومت اسلامی عراق بامداد شنبه اعلام کرد که به یک هدف حیاتی را در بندر حیفا در فلسطین اشغالی حمله کرده است.

موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

مقام حماس: ما با تهدید اسرائیل برای حمله به رفح هرگز به آنان باج نمی دهیم

تهران-ایرنا- «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) جمعه شب تأکید کرد: تهدید رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح ما را نخواهد ترساند و موجب نخواهد شد که از حقوق ملت‌مان عقب نشینی کنیم.

Loading
19 فروردین 1395

رسانه ها؛ از اردوغان و آوارگان تا ناتو و روسیه

۱۳۹۵/۰۱/۱۹ | رصد

شورا آنلاین: بازگشت 72 هزار آواره از کشورهای اروپایی به ترکیه، تاکید دبیرکل اتحادیه عرب بر محوری بودن مسئله فلسطین، موضع غیرسازنده کشورهای غربی در قبال گفتگوهای سوریه و تاکید ناتو بر گسترش روابط با روسیه از مهم ترین خبرهای دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از این خبرها مرور شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد 72 هزار آواره از کشورهای اروپایی به ترکیه بازگردانده می شوند. رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود به مناسبت صد و هفتاد و یکمین سالگرد تاسیس پلیس ترکیه همچنین گفت: آوارگانی را که از اروپا بازگردانده می شوند، در اردوگاه های ویژه نگهداری می کنیم تا به کشورهای شان بازگردانده شوند. در روزهای آینده اجرای توافق با اتحادیه اروپا سرعت خواهد گرفت و 72 هزار آواره را شامل خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: پایگاه اینترنتی فرانت پیج نوشت : ایران با سرسختی نشان دادن از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا امتیازهای بیشتری می گیرد. این پایگاه اینترنتی با بیان اینکه پس از توافق هسته ای و سیاست اوباما در قبال ایران، تهران در مورد اهداف ایدئولوژیک خود به شکلی بسیار علنی رفتار می کند، نوشت: ایران موشک های بالستیک کوتاه برد و میان برد خود را افزایش داده است.

شبکه فاکس نیوز: بر خلاف سخنان کری که گفته بود ایران سرگرم خارج کردن نظامیان خود از سوریه است، تهران اکتبر 2015 با ایجاد الگویی تهاجمی تر در حمایت از نیروهای حامی اسد، مشارکت خود را در سوریه به طور چشمگیری افزایش داده است. درست اندکی قبل از یک ماه پیش، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به کنگره گفت که ایران مشغول خارج کردن نظامیان خود از این کشور است. متاسفانه اینطور نیست، بلکه ایران نیروی های خود را به صورت نوبتی در سوریه مستقر می کند. سیاستگذاران و تحلیلگران آمریکایی به جای اینکه به صورت گزینشی درباره نوسان در شمار نیروهای ایران گزارش دهند و این نوسان نیرو را عقب نشینی ایران از تعهدات خود در قبال دمشق قلمداد کنند، باید تحرکات نظامی ایران را به عنوان بخشی از الگویی گسترده تر قلمداد و تفسیر کنند.

خبرگزاری قدس: نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب بر محوری بودن مسئله فلسطین و در اولویت بودن آن تاکید کرد. وی در گفت و گو با روزنامه سعودی الوطن افزود: شکی وجود ندارد که مسئله فلسطین مسئله محوری و اولویت نخست ماست، البته ممکن است تحولاتی باعث جلب توجه ما به دیگر مسائل در منطقه شود، اما قضیه اساسی که اعراب در حل آن ناکام ماندند، مسئله فلسطین است. وی با اذعان به ناکامی اعراب در حل مسئله فلسطین افزود: البته کشورهای عربی به تنهایی توان حل مسئله فلسطین را ندارند. مسئله فلسطین با توجه به قواعدی که در سازمان ملل و شورای امنیت وجود دارد باید در مسیر حل نهایی قرار گیرد.

روزنامه نیویورک تایمز: سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد در حملات هوایی به یمن از بمب های آمریکایی استفاده شده است. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در حمله ماه گذشته خود به بازاری در یمن از بمب هایی استفاده کرد که آمریکا فراهم کرده بود؛ در این حمله دستکم 97 غیرنظامی، از جمله 25 کودک جان باختند. دیده بان حقوق بشر اعلام کرد تکه‌هایی از بمب های ساخت آمریکا را در شمال«مصطبه» یمن یافته است که برای نخستین بار، ارتباط آمریکا را با حملات هوایی پانزده مارس نشان می‌دهد. گفته می‌شود حملات هوایی این روز، مرگبارترین بمباران ائتلاف سعودی در طول جنگ یک ساله یمن بوده است. آمار بالای کشته‌ها و انتشار عکس کودکان جان باخته در انفجارها، خشم جامعه بین المللی را برانگیخت و درخواست‌هایی برای تحقیقات در این زمینه به همراه داشت.

شبکه تلویزیونی المیادین: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تأکید کرد کارشکنی بعضی کشورهای غربی در بیانیه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت درباره سوریه، بر اساس خواست بعضی طرف های منطقه ای بود. ماریا زاخارووا از موضع غیرسازنده کشورهای غربی در برابر پیش نویس بیانیه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت درباره گفتگوهای سوریه ابراز تأسف کرد و افزود: کشورهای غربی عضو شورای امنیت به ویژه فرانسه، انگلیس و آمریکا در صدور بیانیه ریاست شورای امنیت کارشکنی کردند و خواستار اصلاحاتی در این پیش نویس شدند که در عمل باعث بی معنی شدن این بیانیه می شد. وی خاطر نشان کرد: روشن است که کارشکنی در صدور بیاینه پیشنهادی روسیه بر اساس خواست بعضی طرف های منطقه ای بود که طمع ورزی های خود را مهم تر از پیشرفت واقعی در حل بحران سوریه می دانند. ما همچنین تأکید داریم مشارکت کردها و در رأس آنها حزب اتحادیه دموکراتیک در بعضی جلسات مذاکرات سوریه ضروری است.

خبرگزاری ایسنا: دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مدعی شد، این سازمان به دنبال روابط دوستانه‌تری با روسیه است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی سخنرانی خود در شورای آتلانتیک در این باره گفت: ناتو به دنبال تقابل با روسیه نیست. ما از بروز یک جنگ سرد جدید جلوگیری می‌کنیم و در حقیقت به دنبال روابطی دوستانه‌تر و سازنده‌تر با روسیه هستیم. استولتنبرگ هم‌چنین خاطرنشان کرد، فعالیت شورای ناتو – روسیه هرگز در میان تنش‌ها در مسئله اوکراین متوقف نشد. شورای ناتو-روسیه هرگز به حالت تعلیق درنیامد، بلکه پس از الحاق کریمه به روسیه نیز دو جلسه برگزار کرده است. بنابر این می‌توان گفت که در مجموع همکاری‌های عملی طی این مدت متوقف و گفت‌وگوهای سیاسی جایگزین آن شده بود. وی ادامه داد: چالش فعلی این نیست که شورای ناتو – روسیه فعالیت خود را از سربگیرد، چرا که اساسا فعالیت آن متوقف نشده بود، اما چالش اصلی توافق درباره دستورالعمل برگزاری نشست جدید است و ما اکنون برای دسترسی به آن توافق در حال مذاکره هستیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *