جدیدترین مطالب

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

گزارش منابع امنیتی عراق از حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه و توقف کار پمپ بنزین ها

تهران-ایرنا- منابع امنیتی جمعه شب در تشریح حمله به میدان گازی شمال عراق گفتند: میدان گازی «کورمور» در شهر «چمچال» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا بمباران شد و تلفات انسانی برجای گذاشت.

شهادت ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان در حمله اسرائیل

جماعت اسلامی لبنان و نیروهای الفجر، شاخه نظامی آن با صدور بیانیه‌ای شهادت دو تن از فرماندهان خود «مصعب سعید خلف» و «بلال محمد خلف» در جریان حمله اسرائیل را تایید کرد.جماعت اسلامی لبنان اعلام کرد این دو فرمانده حین انجام وظیفه خود در دفاع از ملت لبنان و در حمایت از ملت فلسطین در جریان حمله هوایی اسرائیل به یک خودرو در منطقه «البقاع غربی» واقع در شرق لبنان، بعد از ظهر امروز به شهادت رسیدند.

Loading
22 فروردين 1395

رسانه‌ها؛ از ویکی لیکس علیه اسناد پاناما تا تهدید کره شمالی علیه آمریکا

۱۳۹۵/۰۱/۲۲ | رصد

شورا آنلاین: بازتاب احداث احتمالی کانال قابل کشتیرانی میان ایران و روسیه در رسانه ها، اذعان رسانه آمریکایی به حضور پراقتدار کلاه سبزهای ارتش ایران در سوریه، تهدید موشکی کره شمالی ضدآمریکا، رد اسناد افشا شده پاناما از سوی ویکی‌لیکس، تاکید وزیر امورخارجه آمریکا بر «جهانی عاری از سلاح هسته‌ای» در هیروشیما و نگرانی منابع صهیونیستی از تصمیم مصر و عربستان برای احداث پل ارتباطی میان دو کشور از مهم‌ترین خبرهای دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب داشت. در ادامه می توانید گزیده ای از این خبرها را مرور کنید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سایت افشاگر ویکی لیکس اعلام کرد که اسناد افشا شده پاناما مربوط به رسوایی مالی رهبران جهان که رییس جمهوری روسیه نیز یکی از آنهاست، حمله رسانه‌ای برای بدنام کردن وی بوده است. ویکی لیکس نوشته است: رسوایی افشا شده از سوی موسسه حقوقی موساک فونسکای پانامایی پروژه‌ای طراحی شده از سوی اداره گزارش فساد و جرایم سازمان یافته است. این افشاگری از سوی آ‌ژانس توسعه بین‌الملل آمریکا در کنار بنیاد جامعه باز جورج سوروس تامین مالی شده است. ویکی لیکس افزود: این افشاگری به صورت مستقیم با حمایت مالی واشنگتن صورت گرفته است.

سایت خبری مشرق: روزنامه ایتالیایی «ایل جورناله» به موضوع کانال قابل کشتیرانی میان ایران و روسیه که خلیج فارس را به دریای خزر متصل کند، پرداخت. فابریتزیو جانامئا در مطلبی با عنوان «ایران غرب را به چالش می‌کشد»، ‌نوشت: «پوتین و روحانی این گونه غرب را به چالش می‌کشند». ساخت یک کانال قابل کشتیرانی که به طور کامل از ایران عبور می‌کند، نه فقط به نفع روسیه، بلکه به دلیل ٧٠٠٠ کیلومتر ساحل ممتد دریای خزر، به نفع قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان نیز خواهد بود. در صورت تحقق چنین طرحی، سرانجام ممکن است بعد از چند قرن، دسترسی به اقیانوس هند برای روسیه امکان پذیر گردد. زیرا از آخرین دهه‌های قرن نوزدهم مهندسان روسی تلاش کردند کانالی قابل کشتیرانی ایجاد کنند که این امکان را به روسیه در زمان حکومت تزار بدهد که بدون عبور از تنگۀ بسفر، به راحتی به خلیج فارس و اقیانوس هند دسترسی پیدا کنند. آمریکا در سال 1997، طرح اتصال دریای خزر به خلیج فارس را در فهرست تحریم‌های خود علیه ایران قرار داد. شرکت‌ها و کشورهایی هم که در نظر داشتند در این پروژه به تهران کمک کنند، به مجازات‌های مالی و اقتصادی گرفتار می‌شدند. سایت‌های روسی مانند اسپوتنیک و راشاتودی نیز با انتشار گزارش‌هایی بر اهمیت استراتژیک طرح ایجاد کانال از خزر به خلیج فارس تاکید کردند.

فاکس نیوز: حضور کلاه سبزهای ارتش ایران در سوریه نشان می‌دهد که آن‌ها می‌خواهند قابلیت خود را در عملیات برون مرزی و برای دفاع و حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذارند. این ایران است که در سوریه قدرت نمایی نظامی می‌کند، درست تنها کمی بعد از اینکه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در کنگره گفت که ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی «بشار اسد» رییس جمهور سوریه در حال بیرون کشیدن نیروهای خود از این کشور است. استقرار نیروهای ویژه ارتش ایران نشان از توانایی این کشور در اجرای عملیات در سطح منطقه و حتی فراتر از آن‌چه که پیشتر تصور می‌شد، دارد.

خبرگزاری صدا وسیما: کره شمالی اعلام کرد برای اولین بار توانسته است موشک های قاره پیما را آزمایش کند. مقامات کره شمالی گفتند که با این آزمایش، موشک های کره شمالی از این پس می توانند به خاک آمریکا برسند. کره شمالی روز شنبه اعلام کرد موشک قاره پیما را با موفقیت آزمایش کرده است. این آزمایش توانمندی کره شمالی را برای حمله اتمی به آمریکا تضمین می کند. “کیم جونگ اون” رهبر کره شمالی نیز شخصا بر آزمایش موشکی جدید نظارت کرده است. وی گفت: به وسیله این موتور جدید موشک، کره شمالی می تواند نوع جدیدی از موشک های بالستیک قاره پیما را به کلاهک های اتمی قوی تری مسلح کند.

خبرگزاری تسنیم: از بین تروریست‌های وابسته به گروه تکفیری صهیونیستی داعش، 4300 تروریست از شهروندان کشورهای اروپایی هستند. مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم اعلام کرد: 30 هزار جنگجو از 104 کشور به گروه‌های مسلح در منطقه خاورمیانه پیوسته اند که داعش در راس آنها قرار دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک: اسناد منتشر شده در یکی از پایگاه‌های اینترنتی دولت فدرال آمریکا نشان می دهد واشنگتن همچنان به انتقال سلاح برای القاعده و دیگر گروه های مخالف در سوریه ادامه می دهد. بنا بر اعلام آژانس اطلاع رسانی نظامی انگلیس موسوم به «جینز»، در یکی از پایگاه‌های اینترنتی دولت آمریکا (FedBizGov.org) دو سند وجود دارد که در آنها از شرکت های کشتیرانی خواسته شده است به نمایندگی از فرماندهی بخش حمل و نقل نظامی نیروی دریایی آمریکا، مواد منفجره را از رومانی به بندر عقبه در اردن منتقل کنند. این سند نوامبر سال 2015 منتشر شد و یک کشتی حامل تقریبا یک هزار تن تسلیحات و مهمات رومانی را ماه دسامبر ترک کرد و عازم اسکله ای نظامی در ترکیه و از آنجا راهی عقبه در اردن شد.  یک کشتی دیگر نیز با بیش از دو هزار تن سلاح و مهمات اواخر ماه مارس رومانی را ترک کرد و چهارم آوریل از همین مسیر وارد عقبه شد. بنا بر اعلام پایگاه اینترنتی Zero Hedge وزن این محموله معادل میلیون ها سلاح، مسلسل و گلوله خمپاره و نیز هزاران قبضه سلاح سبک و سنگین جدید و صدها موشک جدید ضد تانک است. نه ترکیه و نه اردن از این سلاح ها که در شوروی سابق طراحی شده است، استفاده نمی کنند و این مسئله نشان می دهد این تسلیحات راهی سوریه می شود و بنا بر گزارش منابع مستقل نیمی از آن به طور مستقیم در اختیار القاعده در سوریه قرار می گیرد .

پایگاه اینترنتی آسیا تایمز: میراث ریاست جمهوری باراک اوباما در جنوب آسیا به شدت ضعیف است. تنش های تازه بین هند و پاکستان که در رویدادهای مرتبط با جاسوسی به وجود آمده است، سبب «تعلیق» گفتگوها بین دو کشور شده است. آمریکا ادعا می کند در برقراری روابط حسنه بین هند و پاکستان ذینفع است، اما تمایلی ندارد تا دو کشور را در این مسیر قرار دهد با آن که می داند اگر این دو قدرت منطقه ای را به حال خود رها کند، آنها نمی توانند اختلافات خود را به صورت صلح آمیزی حل و فصل کنند. اوباما نتوانسته است این تضاد موجود در راهبرد خود در جنوب آسیا را بر طرف کند و سبب شد میراثش در این منطقه از جهان بسیار ضعیف باشد .

خبرگزاری فرانسه: جان کری وزیر امورخارجه آمریکا «جهانی عاری از سلاح هسته‌ای» را خواستار شد. جان کری روز یکشنبه برای شرکت در نخستین نشست‌های وزیران امور خارجه گروه هفت که قرار است تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد، به هیروشیما رفت. جان کری نخستین وزیر خارجه آمریکا است که پا به هیروشیما می‌گذارد. کری در مصاحبه با روزنامه محلی شوگوکو که روز یکشنبه منتشر شد، از پاسخ به پرسشی در مورد ابعاد سفر نمادین خود به هیروشیما طفره رفت و از پرداختن به این موضوع فوق العاده حساس که آمریکا (از حمله اتمی به هیروشیما) عذرخواهی خواهد کرد یا ابراز تأسف، خودداری کرد. وی در پاسخ به پرسش این روزنامه درباره حمایت خود از جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای یادآور شد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این هدف را ترویج داد و دیدگاه جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای را مطرح کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد کشورهای عضو گروه هفت نقش روسیه را در حل منافشات بین المللی در مدت یک سال بررسی و در مورد شرایط بازگشت روسیه به این گروه تصمیم گیری خواهند کرد. فرانک والتر اشتانمایر در آستانه نشست وزرای امور خارجه گروه هفت در هیروشیمای ژاپن گفت : « بدیهی است که هیچیک از مناقشات بزرگ بین المللی بدون روسیه قابل حل و فصل نیست. عملکرد روسیه را در طول یک سال بررسی خواهیم کرد چنانچه روسیه همچنان نقش سازنده ای داشته باشد ، اعضای گروه هفت درباره اینکه چه زمانی بازگشت روسیه ممکن است و چه شرایطی باید رعایت شود گفتگو خواهند کرد. این دیپلمات بلندپایه آلمانی ابراز امیدواری کرد قدرت های جهان شرایطی را برای بازگشت سریع روسیه به این گروه فراهم آورند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس سابق ستاد ارتش ترکیه توسعه روابط کشورش را با ایران و روسیه ضروری دانست. به گزارش پایگاه اینترنتی آکتیو خبر ترکیه، ایلکر باشبوغ در سخنانی در نشستی که با موضوع تحولات سوریه و موضع ترکیه در دانشگاه عزت بایسال شهر بُلو (در شمال غرب ترکیه) برگزار شد ، تاکید کرد ، ترکیه باید روابط خود را با ایران و روسیه توسعه دهد و روابط خود را با حکومت سوریه نیز به حال عادی بازگرداند. باشبوغ گفت :‌ البته در این چارچوب نباید روابط با آمریکا را نیز فراموش کنیم. باید هرگونه تلاشی را برای حرکت مشترک با آمریکا انجام دهیم. وی گفت: بدون اینها تحولات سوریه در جهت مثبتی جریان نخواهد یافت و رنج هایی که در ترکیه با آن مواجهیم به پایان نخواهد رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *