جدیدترین مطالب

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

Loading

أحدث المقالات

۳۰۰ تحریم جدید آمریکا علیه نهادهای روسی، چینی و دیگر کشورها به بهانه جنگ اوکراین

نیویورک – ایرنا- وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا در تداوم سیاست های تحریمی واشنگتن ، حدود ۳۰۰ نهاد در روسیه، چین و دیگر کشورها را به بهانه  حمایت از مسکو در جنگ با اوکراین تحریم کرد.

فرانسه برای کاهش تنش‌ها در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه داد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای آرام کردن اوضاع در مرز سرزمین‌های اشغالی با لبنان، پیشنهاد برگزاری نشست سه جانبه را داده است.

سرگیجه بزرگ!

«مقام های اسرائیلی و رسانه های متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی می دهد، اعتراضی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست!»

Loading
23 فروردين 1395

رسانه ها؛ از تحویل اس300 تا عربستان و ماجرای 11 سپتامبر

۱۳۹۵/۰۱/۲۳ | رصد

شورا آنلاین: تحویل نخستین محموله از سامانه موشکی دفاع هوایی اس - 300 به ایران، تاکید وزیر امور خارجه روسیه بر نظام چندقطبی در جهان، تشدید تحریم‌های کره شمالی از زبان وزیر خارجه آمریکا، نگرانی دیدبان حقوق بشر از فناوری روبات های قاتل، احتمال افشای نقش عربستان در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر و اعلام تدوین قانون اساسی جدید سوریه پس از پایان انتخابات پارلمانی از مهم‌ترین خبرهای دارای جنبه های راهبردی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از این خبرها را مرور می کنیم.

خبرگزاری رویترز: روسیه نخستین محموله از سامانه موشکی دفاع هوایی اس – 300 را به ایران فرستاده است. روسیه اعلام کرده بود قرارداد تحویل سامانه های اس – 300 به ایران در سال 2010 را به دلیل فشار غرب لغو کرد، اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور به دنبال توافق هسته ای موقت ایران و قدرت های جهانی، این ممنوعیت را که از سوی خود این کشور اعمال شده بود، در آوریل 2015 لغو کرد. سامانه اس-300 در میان قدرتمندترین سامانه های دفاع هوایی در جهان قرار دارد.

شبکه المیادین: تعیین دکترین جدید در سیاست خارجی روسیه پس از دکترین جدید نظامی در این کشور به تقویت نظام چند قطبی در جهان کمک می کند.  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور دکترین جدیدی را در سیاست خارجی مسکو اعلام کرد که به طور اساسی بر نظام چندقطبی در جهان تاکید می کند. از زمان بازگشت شبه جزیره کریمه به روسیه تا مشارکت مستقیم در جنگ با تروریسم در سوریه، مسکو توانست ابتکار عمل را در دست بگیرد. در سال 2014 مسکو دکترین جدیدی نظامی را در دستور کار قرار داد که در آن بر پایه های امنیت ملی روسیه به ویژه در برابر طرح های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو تاکید شده بود. در سال 2011 آنچه به دکترین نظامی پوتین معروف شد، اعلام شده بود که شامل نوسازی و توسعه ارتش و ناوگان نظامی روسیه با هزینه میلیاردها دلار برای مقابله با توسعه ناتو و طرح های آن در برابر مسکو بود.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما امروزه برای جلوگیری از جنگی دیگر در منطقه جدی هستیم و در این راستا به همراه شماری از دوستان نزدیک و همپیمانان مان چین را وادار کردیم که شدیدترین قطعنامه تحریم های سازمان ملل را ضد کره شمالی امضا کند. جان کری در هیروشیما افزود: ما در حال حاضر شدیدترین تحریم ها را ضد کره شمالی اعمال می کنیم. همچنین در حال بررسی استقرار یک سیستم دفاعی در منطقه هستیم. همچنین گام های دیگری را هم در قبال کره شمالی بر می داریم. در حالی که رفتارهای کره شمالی تهدیدآمیزتر می شود ما هم اقدامات خود را ضد این کشور تشدید می کنیم.

خبرگزاری اسپوتنیک: دیدبان حقوق بشر خواستار تحت کنترل درآوردن فناوری روبات های قاتل شد. دیدبان حقوق بشر همزمان با آغاز به کار نشست کنوانسیون سلاح های متعارف سازمان ملل (CCW) در ژنو، خواستار کنترل بر فناوری ساخت روبات هایی شد که بدون دخالت انسان قادر به شناسایی و حمله به هدف هستند. بونی دوچرتی، از کارشناسان ارشد تسلیحات نظامی دیدبان حقوق بشر در این باره گفت، کنترل انسان بر سلاح های مرگبار می تواند مانع از زیر پا گذاشته شدن اصول اخلاقی در هنگام تصمیم گیری درباره استفاده از زور شود. وزارت دفاع آمریکا خواستار در نظر گرفته شدن 12 میلیارد دلار در بودجه سال 2017 این کشور برای توسعه فناوری روبات های کشنده شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر امور خارجه عربستان گفت، مصر دو جزیره “تیران” و “صنافیر” را اشغال نکرده و رییس‌جمهوری اسبق این کشور گفته بود که این دو جزیره متعلق به عربستان است. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان این اظهارات را در جمع سردبیران مطبوعات مصر و شماری از نویسندگان و اصحاب مطبوعاتی و در حضور احمد قطان، سفیر ریاض در قاهره مطرح کرد. وزیر خارجه عربستان افزود: در آن زمان ملک فاروق، پادشاه مصر بود که از پادشاه عربستان حفاظت از این دو جزیره را خواستار شد و هیچ اختلافی میان آنان رخ نداد و در این زمینه می توانید به اظهارات عصمت عبدالمجید، وزیر خارجه اسبق مصر درباره این دو جزیره رجوع کنید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس پارلمان سوریه اعلام کرد که قانون اساسی جدید این کشور پس از پایان انتخابات پارلمانی تدوین خواهد شد. به نوشته روزنامه الاخبار، دمشق برگزاری انتخابات پارلمانی را نخستین گام برای تدوین قانون اساسی جدید خود می‌داند. این انتخابات قرار است 13 آوریل (25 فروردین) برگزار شود. به گفته محمد جهاد اللحام، رئیس پارلمان سوریه قانون اساسی جدید پس از پایان انتخابات پارلمانی تدوین خواهد شد و به همه‌پرسی گذاشته می‌شود. وی افزود: موضع بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دفاع از نظر مردم است که خود خط قرمزی است که هیچ سیاستمداری حق تجاوز از آن را ندارد. اخیرا برخی منابع غربی گزارش دادند که روسیه و آمریکا درحال تهیه قانون اساسی جدیدی برای سوریه هستند. انتخابات پارلمانی سوریه همزمان با مذاکرات ژنو برگزار می‌شود که قرار است چهارشنبه آغاز شود.

خبرگزاری فارس: کاخ سفید و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا قصد دارند اسناد موسوم به «۲۸ صفحه» را که از نقش عربستان در حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر پرده برمی‌دارد، از حالت محرمانه خارج کنند. کاخ سفید و مقامات اطلاعاتی آمریکا در صددند اسناد موسوم به «28 صفحه‌« را از حالت محرمانه خارج کنند که انتشار این اسناد از حمایت عربستان سعودی از هواپیماربایانی خبر می‌دهد که در حملات تروریستی 11 سپتامبر مشارکت داشتند. پایگاه اطلاع‌رسانی هیل وابسته به کنگره آمریکا گزارش داد، بحث درباره این اسناد که 13 سال محرمانه بوده در حالی مطرح شده است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد در ماه جاری میلادی به عربستان سفر کند. سناتور سابق آمریکا موسوم به «باب گراهام» که به نوشتن این گزارش کمک کرد، به برنامه «60 دقیقه» گفت که این اطلاعات محرمانه، یک طرح کلی از شبکه‌ای از افرادی را نشان می‌دهد که به اعتقاد وی از هواپیماربایانی که در حادثه 11 سپتامبر مشارکت داشتند، حمایت می‌کردند. وی تصریح کرد که هواپیماربایان هنگامی که در آمریکا بودند «به طور قابل ملاحظه‌ای» مورد حمایت عربستان سعودی و مؤسسات خیریه و افراد ثروتمند عربستان بودند. «پورتر گاس» رئیس مشترک پرونده بازجویی درباره حملات 11 سپتامبر گفت که «اف بی آی» در آن زمان مانع آشکارسازی این اسناد شده است.

خبرگزاری مهر: وزیر امورخارجه آلمان درحاشیه نشست گروه هفت از اهمیت روسیه در حل بحران های بین المللی خبر داد. رادیو آلمان گزارش داد، «فرانک – والتر اشتاین‌مایر» در سخنانی در هیروشیما اظهار داشت: روسیه ممکن است به گروه ۸ باز گردد، اما این اتفاق تنها در صورت تحقق شرایط ویژه ای ممکن است. وزیر امورخارجه آلمان در ادامه با بیان اینکه تاکنون شرایط برای تغییر ساختار جی ۷ به جی ۸ محقق نشده، افزود: از جمله شرایط بازگشت روسیه به این گروه دستیابی به یک راه حل سیاسی برای بحران اوکراین و اتخاذ نقش سازنده برای برقراری صلح در سوریه از سوی مسکو است. اشتاین مایر تاکید کرد: در نبود روسیه حل بحران‌های جهان غیرممکن است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *