مرکز بین المللی مطالعات صلح IPSC:  دکتر علی بیگدلی کارشناس مسائل سیاسی نوشت: حضور داعش در عراق و در کنار بحران های امنیتی قومی و سیاسی در عراق در ماه های گذشته همچنان ادامه دارد و سفرهای پیاپی مقامات آمریکایی به عراق هم همچنان ادامه داشته است. وی در خصوص اینکه  اصولا نوع نگاه کنونی آمریکا به تحولات سیاسی، قومی، امنیتی و سایر مسائل عراق چگونه است؟ افزوده است: از سال 2003 که آمریکا عراق صدام را ساقط کرد و بر اساس یک پیمان امنیتی، شریک نظامی عراق شد؛ به جای کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی عربستان سعودی بعد از یازده سپتامبر، پایگاه های جدیدی در خاورمیانه پیدا کنند، بنابراین پیمان نظامی با عراق امضا کردند، ولی بارها از زیر تعهدات خود در عراق شانه خالی کردند. بعد از آمدن داعش، سیاست آمریکا نسبت به این منطقه تغییر کرد. اگرچه هیچ گاه نیروی نظامی مستقیما وارد عراق نشد، ولی تلاش کرد با ائتلافی به وجود آورده است، با داعش مقداری شیوه های نظامی برخورد کند. در حال حاضر آمریکا مجددا نسبت به عراق توجه بیشتری کرده است که شاید یکی از دلایل عمده آن، این است که جلوی نفوذ ایران را در عراق بگیرد. لینک

مرکز بین المللی مطالعات صلح IPSC: دکتر رضا دهقانی، کارشناس مسائل ترکیه در مقاله ای در مرکز بین المللی مطالعات صلح – IPSC نوشته است: بحران قره باغ با جنگ به پایان نرسید، بلکه بعد از جنگ خونینی که صورت گرفت، در سال 1994 با یک آتش بس و تحلیل رفتن قوای دو طرف انجام گرفت. از گذشته نگرانی ترکیه نسبت به جریان قره باغ مبتنی بر دو قضیه بوده است: اولین نکته، بحث مربوط به سلطه ارمنستان بر قسمت های قره باغ کوهستانی و نواحی مجاور که 20 درصد قلمرو آذربایجان را در بر می گیرد و خواهان این بوده است که ارمنی ها از این منطقه خارج شوند. یعنی کماکان این نگاه را حفظ کردند و حتی در سال 1993 در حمایت از آذری ها، مرزهای خود را با ارمنستان مسدود کردند. در واقع این نگاه ثابت ترکیه بوده و از زمان شکل گیری بحرانی (که در حدود 22 سال یعنی از سال 1994 تاکنون وجود دارد) انجام داده است. لینک

مرکز بین المللی مطالعات صلح IPSC:  طهمورث غلامی،کارشناس مسائل خاورمیانه درمقاله ای نوشت: بحران های زیادی در تاریخ روابط بین الملل وجود دارد که مدیریت و حل آنها سال ها طول کشیده است. بحران سوریه که سال است ادامه دارد یکی از این بحران ها است.بحران سوریه یکی از پیچیده ترین بحران های خاورمیانه از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون می باشد. این پیچیدگی به خاطر تعدد و تنوع بازیگران دخیل در این بحران است. سوالی که مطرح می شود این است که چرا بحران سوریه در مسیر مدیریت و سپس حل قرار نمی گیرد و تداوم این بحران سبب شکل گیری چه وضعیتی برای آینده سوریه خواهد شد؟ در پاسخ استدلال می گردد دلیل اصلی طولانی شدن بحران سوریه این است که مکانیسم مدیریت بحران در سه سطح داخلی، منطقه ای و بین المللی ناکارامد بوده است و بدین خاطر بحران سوریه که هم اکنون به شکل جنگ داخلی از یک سو و جنگ های نیابتی دولت های دیگر از سوی دیگر است، ادامه پیدا می کند. لینک

مرکز رصد اندیشکده های راهبردی اشراف:  کارشناسان چند اندیشکده مطرح آمریکایی در مجموعه یادداشت‌هایی در نیویورک تایمز، به بررسی موضوع تغییر حکومت به وسیله مداخله آمریکا پرداختند و دلایل خو را در جهت رد یا دفاع از آن مطرح کردند. با توجه به عواقب غم‌انگیز نقش آمریکا در سرنگونی «معمر قذافی» در لیبی که به شکست مداخله آمریکا در عراق و افغانستان افزوده شد، سیاست تغییر حکومت به صورت جدی‌تر زیر سؤال می‌رود. جرمی شاپیرو مدیر تحقیقات اندیشکده شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، عضو ارشد اندیشکده بروکینگز و عضو پرسنل برنامه‌ریزی سیاست وزارت خارجه آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بوده است و در این سمت مشاور وزیر در سیاست آمریکا در شمال آفریقا و خاور نزدیک را بر عهده داشت. شاپیرو معتقد است: تغییر حکومت برای روح آمریکا رضایت‌بخش است. لینک

مرکز رصد اندیشکده های راهبردی اشراف:  یک اندیشکده آمریکایی نسبت به عواقب فاجعه‌آمیز بحران قریب‌الوقوع زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی ایران هشدار داد و مدعی شد که هزینه‌های معضلات زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی برای نظام اقتصادی ایران، مهلک‌تر از دشمنان این کشور است. اندیشکده صلح ایالات متحده آمریکا در مقاله‌ای به قلم دیوید میشل، سرپرست برنامه امنیت زیست‌محیطی در اندیشکده مرکز استیمسون به بررسی معضلات زیست‌محیطی و تغییرات جوی و آب و هوایی ایران پرداخته و با اشاره به هزینه‌های تحمیل‌شده از سوی این معضلات بر نظام اقتصادی کشور، تأکید می‌کند که در حال حاضر خطری که از جانب بحران قریب‌الوقوع زیست‌محیطی و آب و هوایی ایران احساس می‌شود، به مراتب بیش از خطر دشمنان خارجی و منازعات سیاسی داخلی است. لینک

مرکز رصد اندیشکده های راهبردی اشراف: یک اندیشکده انگلیسی با اشاره به اهمیت آب در ژئوپلیتیک خاورمیانه هشدار داد که رودخانه‌ها و آب‌های مشترک در خاورمیانه می‌تواند منجر به درگیری‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای شود. اندیشکده چتم هاوس در مقاله‌ای به قلم مارک زیتون نوشت: سه روز پس از سرنگونی رئیس‌جمهور مصر، «حسنی مبارک»، نخست‌وزیر اتیوپی، از ساخت یک سد روی شاخه اصلی رود نیل خبر داد. به‌رغم اینکه بیش از سه‌چهارم جریان آب رود نیل به صورت باران در ارتفاعات اتیوپی می‌ریزد، «سد بزرگ رنسانس اتیوپی» اولین سدی است که اتیوپی روی این رودخانه ساخته است. این اقدام چالشی مستقیم برای «سلطه آبی» کشور پائین‌دست مصر است. به مدد توافقات استعماری و پسااستعماری استفاده انحصاری از این رود اساساً در اختیار مصر و سودان بوده است. لینک

دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه :   با به قدرت رسیدن سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه در سال 2007 ، وی و برخی از سیاستمداران فرانسوی بویژه طیف تجدیدنظر طلبان موسوم به جریان نومحافظه کار که خواستار اصلاح سیاست های گلیستی فرانسه بودند به این نتیجه رسیدند که دفاع از منافع و امنیت این کشور جز در سایه بازنگری جدی در مناسبات دو سوی آتلانتیک امکان پذیر نمی باشد. بر این اساس، تقویت روند فرا آتلانتیک گرایی، افزایش حضور در مناطق استراتژیک از جمله منطقه خلیج فارس به عنوان یک قدرت بین المللی، تقارب مواضع و گسترش همکاری با انگلیس، بازگشت فرانسه به شاخه نظامی ناتو، نزدیکی به اسرائیل و تلاش برای حل بحران فلسطین و ایفای نقش موثرتر در بحران های بین المللی به عنوان محورهای جدید در سیاست خارجی و خاورمیانه ای فرانسه مورد توجه قرار گرفت که از آن به اصول سارکوزیسم یاد می شود. لینک

مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه: تحلیلگران این مرکز پژوهشی در مقاله ای نوشتند با توجه به موقعیت استراتژیک جیبوتی از لحاظ  ژئوپلیتیک، نظامی و اقتصادی تصمیم مقامات سعودی جهت تأسیس پایگاه نظامی در این کشور قابل درک است. جواد حیران نیا و پیمان یزدانی درمقاله پژوهشی خود افزوده اند: اخیرا عربستان سعودی اعلام داشته است بر اساس توافق صورت گرفته با جیبوتی قصد دارد یک پایگاه نظامی در این کشور ایجاد کند. اهمیت استراتژیک جیبوتی از لحاظ ژئوپلیتیک، اقتصادی، نظامی را می توان از دلایل اصلی این اقدام عربستان در این کشور دانست. جیبوتی که در شاخ آفریقا قرار دارد، به علت دسترسی آسان به آب های بین المللی – مشرف به دریای سرخ و باب‌المندب- و ارتباط زمینی با کشورهای مرکزی قاره آفریقا از اهمیت استراتژیکی خاصی برخوردار است. به همین علت کشور کوچک «جیبوتی» بر خلاف وسعت کم و نبود منابع مهم انرژی در آن، از لحاظ ژئوپلیتیک اهمیت بالایی دارد و این مسأله از دید قدرت های جهانی  پنهان نمانده است. لینک

عملیات روانی: سایت تحلیلی عملیات روانی در مقاله ای مشروح به بررسی فعالیتهای سازمان  “اداره توسعه بین المللی آمریکا” (United States Agency for International Development) که به نام سازمان “یو اس اید” (USAID) مشهور است پرداخته است. دراین مقاله خاطرنشان شده است  که “یو اس اید” (USAID) را می توان بازوی نفوذ آمریکا به نقاط مختلف جهان تحت پوشش کمک های بشردوستانه جهت اقدامات خرابکاری و براندازی علیه نظام های مخالف آمریکا دانست. ” این مقاله افزوده است: “یو اس اید” (USAID) اداره ای است که توسط آمریکا تأسیس شده و هدف این اداره، پیشبرد کمک درازمدت و حمایت از افراد کشورهای فاجعه زده برای بهره بری از یک زندگی آزاد و دموکراسی اعلام شده است؛ اما ظاهرا در پشت پرده سیاست، اعمالی دیگر را از این نهاد شاهد هستیم و عملا از سازمان های اطلاعاتی فعال دولت آمریکا برای ایجاد تشویش در مناطق مختلف دنیا، از عراق گرفته تا ونزوئلا، به شمار می رود. لینک

مرکز پژوهشی راهبردی آریا:  یک اندیشکده آمریکایی بر این باور است که علی‌رغم حمایت دیپلماتیک طولانی‌مدت روسیه از ایران، این احتمال می‌رود که ایران با ورود به بازار انرژی جهان در نهایت بیش از اینکه فرصتی برای روسیه باشد، چالش‌هایی را پیش روی این کشور بگذارد. مرکز نشنال اینترست در یادداشتی به قلم «پل جی. ساندرز» مدیر اجرایی این اندیشکده آمریکایی  و مشاور ارشد سابق وزارت امور خارجه در دولت «جورج بوش» نوشت: با گسترش جنگ در عراق و اوکراین، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران سفری به مسکو داشت و با «سرگی لاوروف»، همتای روسی خود دیدار کرد. علی‌رغم فقدان آشکار موافقت‌نامه‌های جدید، این دو دیپلمات ارشد بر پیوند نزدیک دیدگاه‍های خود بر سر مسائل کلیدی از جمله مذاکرات در حال انجام بر سر برنامه هسته‌ای ایران، مخالفت آن‌ها با دولت اسلامی (دا) و حمایت از حل‌وفصل سیاسی جنگ داخلی دنباله‌دار در سوریه تأکید کردند. با این حال، برخی از اختلافات مهم به وضوح پای برجا هستند. لینک