جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه انگلیس: قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی عملاً روابط دیپلماتیک ما را با تهران پایان خواهد داد / وقتی می‌خواهیم پیام مستقیمی به ایرانی‌ها ارسال کنیم، می‌خواهم خودم گفتگو انجام دهم نه به همتای فرانسوی‌ام بگویم که این پیام را به ایرانی‌ها برسانید / وضعیت فعلی که کلیت سپاه در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته کفایت می‌کند

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس احتمال اقدام علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و قرار دادن آن در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» را منتفی دانسته است. او گفت: «اگر بخواهم صادق باشم چنین اقدامی یک ضرر هم دارد و آن هم این است که عملاً روابط دیپلماتیک ما را پایان خواهد داد.»

پایگاه فضایی واستوچنی روسیه + داده نمایی

روسیه 11 آوریل با موفقیت یک موشک Angara A5 را از پایگاه واستوچنی با یک برنامه گسترده برای ساخت یک ایستگاه مداری ملی جدید پرتاب کرد. در اینفوگرافیک اسپوتنیک با مشخصات این پایگاه آشنا می شوید.

Loading
فارن افرز بررسی کرد

پشت پرده جنجال فیلم «ماتیلدا» در روسیه

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ | علمی - فرهنگی

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: افراطیون ارتدوکس روسیه در ماه سپتامبر دو اقدام تروریستی مرتکب شدند. ابتدا در تاریخ 4 سپتامبر یک خودرو حامل مواد آتش زا را به ساختمان یک سینما در یکاترینبورگ کوبیدند، سپس در 11 سپتامبر خودرویی را در نزدیکی دفتر کنستانتین دوبرینین، سناتور لیبرال پیشین این کشور در مسکو آتش زدند. انگیزه ارتکاب این حملات مخالفت افراطیون مذهبی با فیلم ماتیلدا بود؛ فیلمی به کارگردانی الکسی اوچیتل که مخالفانش آن را کفرآمیز می دانند.

الکساندر بونوف، عضو ارشد مرکز کارنگی مسکو و سردبیر Carnegie.ru در مقاله ای که بر روی وب سایت فارین افرز منتشر شد، نوشت: این فیلم درباره رابطه عاشقانه پیش از ازدواج نیکلای دوم، آخرین تزار روسیه با بالرینی به نام ماتیلدا است. ماتیلدا جار و جنجالی را میان محافظه کاران مذهبی به راه انداخت، زیرا کلیسای ارتدوکس آخرین تزار روسیه و خانواده اش را از جمله قدیسان در نظر می گیرد.

افراطیون مذهبی در 31 اوت نیز با کوکتل مولوتف به دفتر کارگردان فیلم در سن پترزبورگ حمله کردند. ولادیمیر پوتین می‌توانست به سادگی این کمپین را سرکوب و ناتالیا پوکلونسکایا، نماینده پارلمان را که از طریق حضور در رسانه های مختلف و سخنرانی هایش در دوما این جنجال را رقم زد، مجازات کند، اما این واقعیت که چنین نکرد، نشانگر پارادوکسی شدید در قلب حکومت او است.

در سال های اخیر پوتین از شکل دادن یک ایدئولوژی ملی گرای محافظه کارانه در روسیه که مورد حمایت اکثریت کلیسای ارتدوکس قرار داشت، خشنود بوده است. او معترضان، عبادت کنندگان و مردم عادی روسیه را به ترویج این اعتقاد ترغیب کرد تا این طور نشان داده شود که این یک جنبش مردمی است، نه جنبشی که از بالا به پایین توسط کرملین به مردم تحمیل شود.

در هر صورت پوتین با این کار اقتدار خود را تضعیف کرده است. جنبش ملی گرای محافظه کار با تهدید سازندگان یک فیلم بی ضرر به خشونت و با ارعاب اعضای نخبگان فرهنگی روسیه چهره زشت خود را به نمایش گذاشت و به نظر می رسد که پوتین قادر نبود آن را متوقف کند. چنین کاری باعث بروز خشم در بخش به اصطلاح میهن دوست این دستگاه سیاسی می شد که او در چند سال اخیر به آن جسارت بخشیده است.

الگوی استاندارد کرملین در زمینه سیاست داخلی تا به امروز به این شکل بوده که یک هدف کلی تدوین شود و سپس به سطوح پایین تر جامعه اجازه داده شود که مسیر را به آن سو هدایت کنند. در هر صورت در رابطه با فیلم ماتیلدا این الگو بد عمل کرد و حالا کرملین مجبور است با یک پدیده نه تنها افراطی، بلکه کاملا اجتماعی روبرو شود.

پارادوکس جنجال ماتیلدا در این جا است که پوتین اگر می خواست می توانست پوکلونسکایا را متوقف کند، اما زمانی که ابتکار مردمی پوکلونسکایا آن قدر رشد کرد که توانست توجه پوتین را به خود جلب کند، از حمایت برخی از متحدان و وابسته های او در کرملین برخوردار شده بود که پوتین نمی خواهد با آنها وارد دعوا شود. (این ها شامل افرادی از جمله اسقف تیخون شوکونوف، کشیش شخصی پوتین و رابط مهم میان کلیسا و سرویس های ویژه روس است.) در حال حاضر بهای سرکوب کمپین ضد ماتیلدا آن قدر بالا است که می تواند بسیاری از حامیان سرسخت پوتین را با او بیگانه سازد.

یک مشکل نظام شخصیت محور روسیه این است که فقط شخص پوتین می تواند با قاطعیت مانع از وقوع چیزی شود. با وجودی که سخنان پوتین همچنان بسیار جدی در نظر گرفته می شود، تقریبا سخنان همه مقامات دیگر حتی وقتی از جانب کرملین حرف می زنند، از وزنه اندکی برای متوقف کردن یک جنبش ملی گرا که به  سطحی بحرانی رسیده باشد، برخوردار است.

پوکلونسکایا نیز خود را در تغییر فضای ایدئولوژیک روسیه در جایگاه ویژه ای یافت. او که اهل ناحیه کریمه است، توسط دولت پوتین از فضای سیاسی اوکراین بیرون کشیده شد تا بعد از الحاق آن به روسیه در سال 2014 به عنوان دادستان این منطقه مشغول به کار شود. در پی این الحاق، ایدئولوژی ملی گرای پوتین قدرت گرفت و در آن زمان پوکلونسکایا در اکتبر 2016 وارد مسکو شد تا به عنوان نماینده دومای دولتی روسیه خدمت کند، مرکز سیاسی روسیه دو سال دیگر هم برای حرکت به سوی پذیرفتن اورتدکس به عنوان یک هویت جمعی که احساس برتری بر فاتحان جنگ سرد را وعده می دهد، صرف کرد. پوکلونسکایا که توانسته حمایت قابل توجه کلیسای ارتدوکس را برای کمپین خود به دست آورد، از دفتر دادستان کل روسیه خواست درباره ماتیلدا و کارگردانش تحقیق کند. ممانعت در برابر پوکلونسکایا به معنای زیر سئوال بردن مسیر ایدئولوژیک کشور است که پوتین آمادگی اش را ندارد.

در حال حاضر مجاهدین محافظه کار روسیه می توانند در برابر هر سرزنش علنی از جانب شخصیت هایی که آنها را مقامات تلقی نمی کنند، حمایت علنی یا تلویحی محافلی را که مورد احترامشان است، به دست آورند. در این قالب می توان پاسخ گستاخانه پوکلونسکایا به انتقاد ملایم ولادیمیر مدینسکی، وزیر فرهنگ روسیه را درک کرد که گفته بود: “نظرات انتقادی را باید کارشناسان بدهند. نمی دانستم که مدینسکی سابقه کار کارشناسی هم دارد.” او گفت که وزیر کسی نیست و برای رد و انکار او می توانیم به مقامات خودمان متوسل شویم.

متعصبان محافظه کار در حال جلب حمایت کشیشانی از جمله دمیتری سمیرنوف به شدت محافظه کار هستند که گفت این فیلم برای تمسخر مقدسات روسیه ساخته شده است. در حال حاضر آگهی هایی که به ماتیلدا حمله ور می شوند در کلیساهای سراسر کشور بر روی جعبه های شمع قرار گرفته اند. دیگر اهمیتی ندارد که چه کسی آنها را روی جعبه ها قرار داده، بلکه مهم این است که این اطلاعیه ها برداشته نشده اند.

کمپین پوکلونسکایا از نظر محافظه کاران روسی وسیله ای برای جلوگیری از کشیدن شدن کشور به سمت عملگرایی است. این کمپین تیر هوایی هشدار آمیز به رژیمی است که همچنان اصلاحات و بازگشت به باشگاه قدرت های غربی را برای ایمن سازی سرمایه و رشد اقتصادی خود بررسی می کند. پوکولونسکایا این نکته را نشان می دهد که اگر صرفا یک فیلم بتواند چنین واکنش شدیدی ایجاد کند، مسائل مهم تر می تواند بهایی سنگین را برای این رژیم به همراه داشته باشد. در حال حاضر ایدئولوژی ملی گرای محافظه کارانه پوتین برای مردم عادی روسیه به عنوان یک نقطه مرجع محسوب می شود، اما شخصی مانند پوکولونسکایا می تواند این مجموعه نظرات را شکل دهد؛ درست همان طور که پوتین این کار را می کند.

در حالی که این ایدئولوژی جدید در حال تکامل است یک اتحاد موقت مبهم میان کشیشان ارتدوکس، عاملان سرویس های امنیتی، بازرگانان و مقامات دولتی نه چندان وفادار به پوتین و ایده آل های اعلامی او در حال شکل گیری است. بسیاری از مقامات سطح پایین و متوسط حمایت از ممنوعیت نمایش ماتیلدا را آغاز کرده اند. آنها نمی توانند باور کنند که این کمپین بتواند بدون تایید از بالا چنین محرکه ای را به دست آورد. بعد از آن که مدینسکی از اکران ماتیلدا حمایت کرد، تعدادی از پخش کنندگان محلی همچنان تصمیم گرفتند این فیلم را نمایش ندهند.

حامیان روسیه آزاد از مدت ها قبل رویای روزی را داشتند که کلیسای ارتدوکس از دولت جدا شود و مقامات منتخب از مخالفت با وزیران کرملین هراس نداشته باشند. دومین مورد در حال به حقیقت پیوستن است، اما در میان آنهایی که از این آزادی جدید سود می برند در ابتدا متعصبانی قرار دارند که به زبان محافظه کارانه تهاجمی و ارعاب حرف می زنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *