جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

درس سخت تونس برای محمد بن سلمان

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ | سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: ایده‌ی «مدل» تونس موجب آرامش خاطر آن دسته از ناظرانی است که هنوز به نوید قیام‌های عربی خوش‌بین هستند. بااین‌حال، این ایده آرامش چندانی برای خود تونسی‌ها به همراه نداشته است که (به‌حق) احساس می‌کنند دموکراسی‌شان همچنان ناقص است.

شادی حمید و شاران گریوال در یادداشتی که اندیشکده بروکینگز منتشر کرد، نوشتند: تونسی‌ها که زندگی تحت خشونت محض دیکتاتور مصر یا ساختار دولتی متلاشی‌شده‌ی یمن را تجربه نکرده‌اند، خود را با این کشورها مقایسه نمی‌کنند، بلکه خود را به‌درستی با چیزی مقایسه می‌کنند که قادر به دستیابی به آن بودند.

ما در گفتگو با جوانان تونسی، همواره به این موضوع اشاره می‌کردیم که تونس برخلاف همسایگان خود، حداقل تا حدی دموکراتیک است؛ اما ادعای ما اغلب با شک و تردید مواجه می‌شد. دی جی کوستا، خواننده مطرح تونسی، به ما گفت: «ما در تونس دموکراسی نداریم. تونس همانند مردی است که بدنش کثیف است. ماه‌ها تن و رویش را نشسته است، اما روزی لباس خوب و گران‌قیمت پوشیده است؛ اما ما او را می‌شناسیم و واقعیت او را می‌دانیم».

بسیار خوب، او کیست؟ دموکراسی تونس درواقع در حال دست‌وپا زدن است. این کشور قادر به بهبود اقتصاد و کاهش فساد نیست و همچنین به حملات تروریستی واکنش بیش‌ازحد نشان داده و تصمیمات مهم و قطعی را به تأخیر می‌اندازد. بااین‌حال، تونس همچنان طوری ظاهر می‌شود که حداقل در این منطقه عادی نیست؛ بنابراین، تعجبی ندارد که تونسی‌ها در اعتراض به دیدار شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، تظاهرات کرده‌اند. اهمیت این اعتراضات در آن است که این نوع اعتراضات (اعتراضات در کل) پس از گرایش قیام‌های عربی به تاریکی، در جهان عرب بسیار نادر بوده است.

تونسی‌ها تحت دموکراسی خود از آزادی لازم برخوردار هستند تا به خاطر ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود توسط عربستان، جنگ ویرانگر این کشور در یمن و سرکوب فعالان مدنی، به محمد بن سلمان اعتراض کنند. از سوی دیگر، حاکمیت قانون صرفاً یک ایده خوب نبوده، بلکه واقعی و در حال اجرا است، به‌طوری‌که سندیکای روزنامه‌نگاران تونس با طرح دعوی خواستار تحویل محمد بن سلمان به دیوان کیفری بین‌المللی شده اند. یک دادگاه مستقل نیز با آغاز تحقیقات به این خواسته پاسخ داده است. از همه مهم‌تر این‌که تونسی‌ها بدون ترس از مجازات دولتی به این اقدامات مبادرت کرده‌اند.

این رویدادهای هرچند کوچک به ما خاطرنشان می‌سازد که تونس علیرغم نقص‌ها و کشمکش‌ها هنوز می‌تواند یک درس به ما یاد دهد. شاید تونس یک الگو نباشد، اما همچنان منبع الهام جهان عرب بوده و خواهد بود. به همین خاطر، تونس برای جهان عرب همواره استبدادی، هم استثنا و هم تهدید محسوب می‌شود. در حقیقت، تنها دموکراسی قیام‌های عربی جایی است که در آن مردم علیه محمد بن سلمان تظاهرات می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که تونس تقریباً در زمین مخالف با عربستان سعودی قرار دارد.

قتل خاشقجی توسط سعودی‌ها اوج جنایات و خشونت‌های زیادی است که همه آن‌ها اکنون تحت بررسی دقیق‌تر قرارگرفته‌اند.

اکنون انتقادات به جنگ یمن متمرکزشده است. فاجعه انسانی به وجود آمده در یمن احتمالا بزرگ‌ترین گستاخی و خودسری محمد بن سلمان به شمار می‌رود. بااین‌وجود، تاثیر مخرب عربستان سعودی در دیگر حوزه‌های این منطقه به قبل از محمد بن سلمان بازمی‌گردد. از سال 2011 و در پی بهار عربی، مقامات عربستان بی‌وقفه تلاش کرده‌اند تا دیکتاتوری خود را تحکیم بخشند. عربستان سعودی برای سرکوب اعتراضات بحرین به مداخله نظامی دست‌زده و برای تقویت دیکتاتوری‌های مراکش و اردن میلیاردها دلار در اختیار آن‌ها گذاشته است. دیوید کرک پاتریک، روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز، در کتاب خود با عنوان «در دستان سربازان»، جزئیات جدیدی از نقش موثر عربستان سعودی و امارات در راه‌اندازی کودتای نظامی 2013 در اختیار عموم می‌گذارد که به تجربه دموکراسی مصر پایان داد. این دو کشور در مصر از یک شریک مطلوب به نام عبدالفتاح السیسی، ژنرال ارتش، برخوردار بودند، اما خوشبختانه در تونس چنین شریکی نداشته اند و علیرغم فشار اقتصادی و سیاسی چشمگیر، (تابه‌حال) نتوانسته اند تونس را از مسیر دموکراسی خارج کنند.

امروز، تونس نه تنها به همسایگان خود بلکه به آمریکا و اروپا می‌آموزد که چگونه با مردان قدرتمندی نظیر بن سلمان برخورد کنند – یعنی، نه با تداوم تجارت، بلکه با انتقاد، مسئولیت‌پذیری و ایمان به اجرای عدالت؛ هرچند که انجام آن‌ها کند و دشوار باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *